Gammelt bundkort
Fra : Rudi Østergaard Mads~

Dato : 30-03-03 14:15

Jeg skal snart have mig et nyt grafikkort, og da det sandsynligvis skal være
et af de store, onde
Radeonkort (9500pro eller 9700) vil jeg gerne vide om mit system er hurtigt
nok til dette kort.

Jeg har flg...

Asus A7V KT133
Duron 700@1000
1GB 133mhz sdram

Jeg har set/hørt at de store grafikkort også kræver en hidsig cpu for at
ydelsen bliver bedst. Nu har jeg jo et A7V KT133 som IKKE kan kører 133mhz
på bussen, og derfor kan den vel ikke kører med en XP cpu? Hvis jeg sætter
en XP cpu i mit bundkort, så vil jeg vel få en væsentlig dårligere ydelse
end med et nyere bundkort?

Jeg har ikke penge til at skifte både bundkort, ram og cpu, for derefter at
købe et stort grafikkort. Vil det optimale for mig ikke være at isætte en ny
cpu, hvis det er muligt, og så et Radeon9500pro?

På forhånd tak.

Fra : Leony

Dato : 30-03-03 17:56

"Rudi Østergaard Madsen" <rudimadsenNOSPAM@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e86edd8$0$156$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Jeg skal snart have mig et nyt grafikkort, og da det sandsynligvis
> skal være et af de store, onde
> Radeonkort (9500pro eller 9700) vil jeg gerne vide om mit system er
> hurtigt nok til dette kort.

Tom's Hardware har lavet en test med mange forskellige grafikkort på 2
forskellige processorer:
http://www6.tomshardware.com/graphic/20030120/index.html
Der er tale om en TB 1000 MHz og en T-Bred 2700+. Der er mange kort med
i testen og du kan se scoren for de to cpu'er i forhold til hinanden. Du
kan så afgøre om forskellen vil betyde noget for dit spil.

> [...]
> cpu? Hvis jeg sætter en XP cpu i mit bundkort, så vil jeg vel få en
> væsentlig dårligere ydelse end med et nyere bundkort?

Du kan se hvilke cpu'er der er understøttet her:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm
Svjh så er dit et "classic" og så er der ikke mulighed for XP'ere, som
du selv er inde på, men der kan puttes en Thunderbird 1300-1400 MHz i og
det vil i hvert fald gavne performance. På edbpriser har jeg just set en
Thunderbird 1333MHz til 439 kr. I forhold til dit grafikkort, så er det
jo ingen herregård. Du må dog lige grave lidt dybere på ovennævnte sider
end jeg har gjort.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 30-03-03 18:17

> Du kan se hvilke cpu'er der er understøttet her:
> http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx
> http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm

Disse er ganske OK. Dog er ASUS' opgivelser ukorrekte, når det gælder
understøttelse for de forskellige PCB-versioner. Ifølge dem skulle alt
mindre end R01.05 nemlig ikke kunne køre med de hurtige Duron (Morgan
core) - men den holder ikke i praksis. Har selv en Duron 1300 kørende på
R01.01. Denne CPU vurderer jeg også til at være bedste bud til et A7V lige
nu.

En alternativ kilde til info om netop A7v er www.conram.com

> [...]
> du selv er inde på, men der kan puttes en Thunderbird 1300-1400 MHz i og
> det vil i hvert fald gavne performance. På edbpriser har jeg just set en

Eneste problem med den T-Bird er at den har FSB133(266) - og derfor har
samme problem som en XP. Den hurtigste ed FSB100(200) er en 950'er, og så er
Duron 1300 væsentligt hurtigere. Duron >= 1 GHz er i øvrigt baseret på samme
CPU core som Palomino - altså en generation nyere end T-Bird'en. Det betyder
at den er næsten lige så hurtig som en tilsvarende clocket T-Bird (afhængig
af hvor meget cachen betyder for applikationen) og i øvrigt er væsentligt
lettere (billigere og mere støjsvag) at holde afkølet. Det absolut hurtigste
er nok en T-Bird 1400/200, men sådan en skal du nok være heldig at finde.

Kim