[OT] Tynde klientmaskiner
Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 30-03-03 13:08

Dette er nok lidt off-topic?

Jeg synes ikke, jeg ser tynde klientmaskiner udbudt hos
computerleverandørerne - er det mig, der ikke kigget godt
nok efter?

Jeg tænker på maskiner, som basalt set indeholder et
grafikkort, et netkort, en lille CPU, en mus og et tastatur.

Men ingen harddisk og forhåbentlig kun en meget lille blæser, så
dyret kan være let og støjsvag. Og billig.

Mvh
Morten

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 30-03-03 13:34

Morten Jes Lehrmann wrote:
> [...]
>
> Men ingen harddisk og forhåbentlig kun en meget lille blæser, så
> dyret kan være let og støjsvag. Og billig.

Fujitsu Siemens har nogle. De er bare ikke billige så vidt jeg husker.
Du kan både leveres med win, linux og unix. Hvad det så end dækker over.

/Esben

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 30-03-03 14:43

Morten Jes Lehrmann wrote:

> [...]
>
> Men ingen harddisk og forhåbentlig kun en meget lille blæser, så
> dyret kan være let og støjsvag. Og billig.

Hej Morten

Tynde klienter op imod hvad?
Linux, AIX, Solaris, Windows NT/XP eller...?!?!?

Både Sun, IBM, Compaq/HP og andre har tynde klienter:

HP/Compaq: http://h18004.www1.hp.com/products/thinclients/
Sun: http://wwws.sun.com/hw/sunray/index.html
IBM: Doohhhh..., Jeg kan ikke finde IBM's tynde klienter. :-/

Ja, tynde klienter, er uden HD, og oftest helt uden blæser, så de er
meget lidt støjende, men prismæsigt er de oftest ikke så billige, da de
ikke sælges i så stort antal som PC'er.
Til gengæld "holder de længere" da det kun er serveren man skal
udskifte, når sytemet er blevet for langsom.

Eks. så giver Sun 5 års garanti på deres Sun Ray 1:
http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/Systems/SunRay1/SunRay1.html
Dermed bliver afskrivningen oftest foretaget over væsentlig flere år,
end på PC'er.
Så bliv ikke forskrækket, når du høre priserne.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 30-03-03 15:11

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> writes:

> Tynde klienter op imod hvad?
> Linux, AIX, Solaris, Windows NT/XP eller...?!?!?

Linux Alpha.

Men jeg kan se, at prislejet er for højt.

Mvh
Morten

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 31-03-03 23:02

Se http://www.linsys.dk/produkter.html

Tynd klient uden HD, uden blæser og et strømforbrug på 15 watt.
kun kr.2.900 ex. moms.

Rune

P.S. Nej jeg har intet med stedet at gøre, andet end at den ligger i mine
"foretrukne".

Fra : Thomas Iversen

Dato : 01-04-03 07:09

In article <3e88bac2$0$135$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Rune Friis
Jørgensen wrote:

> Se http://www.linsys.dk/produkter.html
>
> Tynd klient uden HD, uden blæser og et strømforbrug på 15 watt.
> kun kr.2.900 ex. moms.

Eller

http://www.bebensee.de/shop/index.htm

Som kan fås fanless og så kan jo hive disken ud og lave disk on chip
løsningen istedet.

Thomas, Vanløse