Husker IP / hub ???
Fra : Osten

Dato : 30-03-03 12:51

Jeg vil gerne tilslutte 2 pc'er til min ADSL forbindelse (TDC) via en hub.
Men får kan ikke få forbindelse til netforbindelse.
Jeg mener at have hørt at Hub'en eller ADSL-modemer(??), husker forbindelses
indstillingerne i en vis periode, således at hvis man ændrer, går der noget
tid før det virker.
Dvs.
a) jeg har lige brugt min ADSL forbindelse direkte via ADSL-modemet.
b) nu sætter jeg en hub på - og vil tilgå nettet - men kan ikke få lov, da
'noget' husker 'indstillingerne' fra før jeg var på.

Mit spørgsmål lyder: Passer min formodning og hvor længe går der før jeg kan
skifte over til at gå på nettet via hubben.

Mvh Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-03-03 13:13

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål lyder: Passer min formodning og hvor længe går der før
jeg kan
> skifte over til at gå på nettet via hubben.

Nej. Hubben er lige så usynlig for ADSL-modemet som et kabel.
Enten fejler du i tilslutningen af hubben eller også er der andre
forskelle.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Kasper Christensen

Dato : 30-03-03 15:47

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> b) nu sætter jeg en hub på - og vil tilgå nettet - men kan ikke få lov, da
> 'noget' husker 'indstillingerne' fra før jeg var på.

Har du 2 ip'adresser?

Mvh

Kasper

Fra : Osten

Dato : 30-03-03 18:00

"Kasper Christensen" <news@kasperc.dk> skrev i en meddelelse

> Har du 2 ip'adresser?

Nej. Jeg har heller ikke fast ip. Får den tildelt automatisk.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-03-03 18:06

"Osten" <jpeace73@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej. Jeg har heller ikke fast ip. Får den tildelt automatisk.

Du kan godt få tildelt en fast ip automatisk

Fra : KsNa

Dato : 30-03-03 18:10

> da

> Nej. Jeg har heller ikke fast ip. Får den tildelt automatisk.

Hvis du kun har en IP-adr, så siger det vel sig selv - kun en PC kan
tilsluttes, skal flere PCer tilsluttes kræver det flere IPadr. eller at du
anskaffer en router.

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 30-03-03 16:29

> [...]

>indstillingerne i en vis periode, således at hvis man ændrer, går der noget

Næppe - det du nok har hørt om er at en ip-adresse er reserveret i (op
til) en time efter du har været på. I dette tilfælde skulle du uden
videre kunne koble på igen via hubben (ihvertfald med samme PC). Sker
det via en anden PC og du kun har een ip-adresse skal du enten frigøre
ip-adressen (fx. med winipcfg.exe - win95/98/SE) eller vente en time.

Tjek også at du bruger korrekte kabler - at de dioder som viser at der
er forbindelse mellem modem-hub-PC'er også lyser når du tænder for
PC'erne.
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Osten

Dato : 30-03-03 18:03

"Mogens Poulsen" <mpoulsen.nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tjek også at du bruger korrekte kabler - at de dioder som viser at der
> er forbindelse mellem modem-hub-PC'er også lyser når du tænder for
Der er ingen problemer der - de lyser grønt - for begge maskiner.
Jeg kan godt komme på nettet via hubben med min bærbare pc, men ikke med min
stationære pc, som også er den jeg bruger normalt til at komme op nettet.
Jeg forstår det ikke!
Piller jeg hubben ud kan jeg uden problemer kommer på nettet fra min
stationære pc, men så er min bærbare jo afskåret.
Mvh Jan

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 30-03-03 18:21

> [...]

>Piller jeg hubben ud kan jeg uden problemer kommer på nettet fra min
>stationære pc, men så er min bærbare jo afskåret.

Prøv at skifte om på kablerne mellem de to PC'er og hubben - hvis den
stationære nu kobler på og den bærbare ikke kan er det kablet som skal
skiftes til et af den anden type (formodentligt til et ikke-krydset).

Det forudsættes naturligvis at du har to ip-adresser - ellers skal
ip-adressen frigives fra den PC som lige er logget af.
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Osten

Dato : 30-03-03 21:53

> Prøv at skifte om på kablerne mellem de to PC'er og hubben - hvis den
> stationære nu kobler på og den bærbare ikke kan er det kablet som skal
> skiftes til et af den anden type (formodentligt til et ikke-krydset).
Det har jeg tjekket.

> Det forudsættes naturligvis at du har to ip-adresser - ellers skal
> ip-adressen frigives fra den PC som lige er logget af.

Jeg troede egentlig at een ip-adr. var nok. Altså at hubben var istand til
at tele forbindelsen mellem de tilsluttede maskiner...

Fra : Osten

Dato : 30-03-03 22:04

> Jeg troede egentlig at een ip-adr. var nok. Altså at hubben var istand til
> at tele forbindelsen mellem de tilsluttede maskiner...
Der skal selvfølgelig stå dele forbindelsen

Fra : Rune Manscher

Dato : 30-03-03 22:26

> Jeg troede egentlig at een ip-adr. var nok. Altså at hubben var istand til
> at tele forbindelsen mellem de tilsluttede maskiner...

Nej, det skal du have en router til, fx. denne her:

http://www.xdata.dk/servlet/VisVare?vareID=43823

Den har også indbygget switch, så du kan forbinde flere computere til den.

*Rune

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 31-03-03 15:33

> [...]

>Jeg troede egentlig at een ip-adr. var nok. Altså at hubben var istand til
>at tele forbindelsen mellem de tilsluttede maskiner...

Det kan den ikke - du skal bruge en router eller manuelt frigive
ip-adressen fra den PC som sidst har været i brug.
--
Mogens
mpoulsen@tdcadsl.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-03-03 16:10

> Jeg troede egentlig at een ip-adr. var nok. Altså at hubben var istand til
> at tele forbindelsen mellem de tilsluttede maskiner...

Nej det kan den ikke.. Hub´en har overhovedet intet at sige i denne
henseende.. Det er TDC der styrer dit netværk, og tildeler dig IP adresser
til dine computere via din hub/switch eller hvad du har.... Når computeren
så har fået en IP via TDC´s DHCP server, så kan du komme på nettet.... Så du
skal bruge 2 IP adresser for at komme på nettet med 2 computere.. Ellers
skal du have dig en router, som andre fortæller... Så snupper routeren een
IP fra TDC´s DHCP server, og tildeler dine computere på indersiden af
routeren ip adresser, og NAT`er traffik ud på nettet! Via denne ene IP

Fra : Osten

Dato : 01-04-03 18:48

Mange tak for dette og de andre svar
Så blev jeg foreløbig så meget klogere vedr. hub. Nu skal jeg bare lige have
tid til at kigge på det igen.
Mvh Jan

Fra : Peter

Dato : 01-04-03 21:18

Du har åbenbart TDC Internet som jeg også startede på men fik det
konventeret til Tele Danmark Bredbånd (kun en regning for tlf. og internet)
hvor der er 2 dynamiske adresser du kan bruge til din hub
mvh
Peter

Fra : Osten

Dato : 02-04-03 16:37

"Peter" <trymse@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
internet)
> hvor der er 2 dynamiske adresser du kan bruge til din hub

Kanon! Sådan troede jeg egentlig også at det var. Men det lyder meget
sandsynligt at det er som du siger.
mvh Jan