Apostrof og FORMs/Strings
Fra : Thomas Olesen

Dato : 14-12-00 01:16

Hej

Hvordan får jeg en FORM til at returnere den rigtige tekst-streng mht.
til apostrof (se eksempel)?
Eller sagt på en anden måde - Hvordan får jeg sat apostroffen ind i min
SQL streng?

Eksempel:
test1 = "Dette er er Kalle Ib Åge's test"

Det går galt når jeg skriver dette
strSQL = "Her er hvad du har skrevet: " & request("test1")

Dette vil give denne fejl
[Microsoft][ODBC Microsoft Access 97 Driver] Syntax error (missing
operator) in query expression.

På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Thomas Olesen

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 14-12-00 01:34

Thomas Olesen wrote:

> [...]
> test1 = "Dette er er Kalle Ib Åge's test"
>
> Det går galt når jeg skriver dette
> strSQL = "Her er hvad du har skrevet: " & request("test1")

Det jeg tror du gerne vil vide er, hvordan du escaper en apostrof i sql.
Men i dit eksempel er "Her er hvad du har skrevet: " jo heller ikke
rigtig formateret, hvis det skal være en sql-streng. Det eneste der
afsløre, at det er det spørgsmålet handler om er variable navnet.

I sql escaper du "'" (en apostrof) med "''" (to apostrofer):

--- eksempel - asp - start ---
Dim test
tekst = Trim(Request("tekst"))

sql = "INSERT INTO dintabel (tekstfelt) VALUES ('" & Replace(tekst, "'",
--- eksempel - asp - slut ---

--
Lauritz