Hajer
Fra : Alex Sørensen

Dato : 29-03-03 17:18

Jeg overvejer at lave et akvarie med minihajer. Nu er mine spørgsmål så:
Hvilke ferskvandshajer skal jeg vælge, hvis de skal ligne hajer ?(hvilket
jeg ikke syntes Balihajer gør)
Hvor meget plads skal de bruge?
Kan de gå alene, eller skal de have selskab af andre arter?
Hvad spiser de ?
Kan jeg nøjes med ren sandbund, og lidt sten/klipper?
Andet jeg skal være opmærksom på?

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-03-03 19:16

Alex Sørensen <alex@dragebix.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b64ges$2phe$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Hvad spiser de ?
> Kan jeg nøjes med ren sandbund, og lidt sten/klipper?

Der er temmeligt mange ting som du skal være opmærksom på!!

Der findes kun 1 haj art som lever i ferskvand, den kommer fra Nicaragua
søen, og er formentligt på WC liste 1.

Da det sandsynligvis ikke er dem du søger, vil det være en del lettere
hvis du bruger nogle latinske navne, men nok om det.
De fisk du søger er nok dem der hedder Pangius. At jeg så ikke synes de
ligner en haj, er min egen mening.
Fælles for alle arter af Panguis, er at de bliver temmeligt store, op til
350 kg!!
Af den grund skal akvariet være rummeligt, og det vil nok ikke være så
smart at sætte andre fisk ned til dem, ud over foderfisk.
En sandbund med nogle sten vil være udemærket. De skal have masser af
frisk vand, og en meget god cirkulation/filtering i akvariet.

Iøvrigt er det en malle.

Carsten

Fra : HHJ

Dato : 31-03-03 17:13

Den haj du siger der lever i fersk vand, er Tyrehajen, - eller bullshark,-
og den findes også i saltvand...

Fra : Carsten Gall

Dato : 31-03-03 20:19

HHJ <nobody@nowhere.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e8868ef$0$29516$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Den haj du siger der lever i fersk vand, er Tyrehajen, - eller bullshark,-
> og den findes også i saltvand...

Ok! Troede bare at den havde fået sit eget navn, når den nu havde levet i så
mange i ferskvand.

Carsten

Fra : HHJ

Dato : 02-04-03 13:54

Faktisk er Tyrehajen en "saltvandshaj". Den har bare egenskaben til at gå op
i floder og søer i længere perioder...