Sommertid
Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 10:23

Hej

Kna man få RedHat 8.0 text mode til automatisk at skifte til sommertid?

I sidste instans vel et Cron-Shell-script?

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Farre

Dato : 30-03-03 10:29

On Sun, 30 Mar 2003 11:23:05 +0200
"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote:

> Hej
>
> Kna man få RedHat 8.0 text mode til automatisk at skifte til sommertid?
>
> I sidste instans vel et Cron-Shell-script?

Hvis dit ur er sat til UTC så gør den det fuldstændigt automatisk :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 12:43

"Henrik Farre" <look@my.signature.txt> wrote in message
> [...]

> I sidste instans vel et Cron-Shell-script?

Hvis dit ur er sat til UTC så gør den det fuldstændigt automatisk :)

Hvor sætter man det?

Mvh
JImmy

Fra : Andreas Hinz

Dato : 30-03-03 10:39

Sun, 30 Mar 2003 11:23:05 +0200
skrev "Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk>:

> Kna man få RedHat 8.0 text mode til automatisk at skifte til sommertid?

Hej,
på mine og mine kunders maskiner har jeg følgende link, som lader til at
være nok til at den gør det automatisk:

ln -s /etc/localtime /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 12:43

"Andreas Hinz" <news3@accci.dk> wrote in message
> [...]

være nok til at den gør det automatisk:

ln -s /etc/localtime /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen

Hmm - Når jeg afvikler kommandoen får jeg følgende:

[root@fw root]# ln -s /etc/localtime /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen
ln: `/usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen': File exists

Jeg husker da også at jeg under installationen satte Timezone til
Europe/Copenhagen

Men den skiftede nu ikke automatisk.

Mvh
JImmy

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 30-03-03 13:33

Andreas Hinz wrote:

> Hej,
> på mine og mine kunders maskiner har jeg følgende link, som lader til at
> være nok til at den gør det automatisk:
>
> ln -s /etc/localtime /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen

Det er nu omvendt:

ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen /etc/localtime

/Esben

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 13:50

"Esben Skov Pedersen" <spam@geek.linux.dk> wrote in message

> Det er nu omvendt:
>
> ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen /etc/localtime

Den giver heller ikke fejl.

Er det nok at taste den ind i en prompt, klikke enter og så skifter tiderne
automatisk fremover?

mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 31-03-03 16:19

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in

> Er det nok at taste den ind i en prompt, klikke enter og så
> skifter tiderne automatisk fremover?

Ja - med mindre der giver fejl - den opretter et permanent link til
filen.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 30-03-03 14:08

Jimmy wrote:
> Kna man få RedHat 8.0 text mode til automatisk at skifte til sommertid?

Ved en almindelig installation af Red Hat Linux 8.0 vil du typisk angive,
Europe/Copenhagen som tidszone. Denne oplysning gør, at din Red Hat Linux
selv ved, hvornår der er skift mellem sommer og vintertid, både nu og i
forrige år.

Linux gemmer sin interne tid i antal sekunder siden 1. januar 1970, UTC,
dvs. engelsk vintertid. Denne tidsangivelse er total uafhængig af de
tidsregningssystemer, som politikere, regioner og folk i øvrigt måtte finde
på. Omregningen mellem den interne tid og lokal tid foregår så via tidszone
angivelsen, som du har angivet under installationen, og faktisk kan to
samtidige brugere på din computer benytte hver sin tidszone - Linux
omregner automatisk fra intern tid til mennesketid.

Hvis din computer er tændt under skiftet, er der med andre ord ingen
problemer med noget som helst.

Hvis din computer er slukket er det lidt anderledes, da det er dit
motherboard, der holder styr på tiden. Når din Linux lukker ned, gemmer den
tiden i motherboardet, og når den booter, henter den tiden herfra.

Windows gemmer lokal tid i motherboardet, og Linux har traditionelt gemt
intern tid, dvs. UTC-tid i motherboardet. Linux metoden gør, at tiden altid
passer, hvorimod Windows bliver nødt til at gøre noget aktivt, hver gang
der skiftes fra sommertid til vintertid og omvendt.

Desværre så er der jo nogle mennesker, der kører både Windows og Linux på
samme computer, og for at gøre det nemmere for dem har man i Red Hat Linux
8.0 muligheden for at angive, at motherboard urets tidsangivelse er ligesom
i Windows. Hvis man vælger denne indstilling under installationen, betyder
det at Linux vil forsøge at gemme tiden som lokal tid når der lukkes ned og
bootes. Om den så kan finde ud af at skifte automatisk mellem sommertid og
vintertid, hvis computeren er slukket, ved jeg ikke, eftersom jeg altid
kører UTC på motherboardet.

En helt anden ting er, at Red Hat Linux 8 som standard har et system til
automatisk synkronisering af uret med ure på internettet. Det kan du også
vælge under installationen. Det system bevirker, at uret går rigtigt, så
snart du får forbindelse til internet, uanset hvad du måtte have a
opsætning.

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 30-03-03 16:12

Den Sun, 30 Mar 2003 15:08:13 +0200 skrev Lars Dybdahl:

> [...]
>vintertid, hvis computeren er slukket, ved jeg ikke, eftersom jeg altid

Fidusen er at når man kører både Windows og Linux, så sørger Windows
for at skifte sommertiden. Hvis Linux også gjorde det, ville den blive
skiftet to timer => dårlig ide. Så Linux skifter kun sommertid
automatisk hvis man har sat den til at køre UTC på motherboardet.
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 18:30

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> wrote in message

> Ved en almindelig installation af Red Hat Linux 8.0 vil du typisk angive,
> Europe/Copenhagen som tidszone.

Jeg installerede i Text mode, men skulle dog vælge tidszone, hvilket jeg
gjorde.

> Hvis din computer er tændt under skiftet, er der med andre ord ingen
> problemer med noget som helst.

Den var tændt.

> Desværre så er der jo nogle mennesker, der kører både Windows og Linux på
> samme computer

Jeg har kun Linux på

> [...]
> vælge under installationen. Det system bevirker, at uret går rigtigt, så
> snart du får forbindelse til internet, uanset hvad du måtte have a

Hvad hedder dette program?
Og det kræver vel ikke X eller lignende installeret?

Tak for det udførlige svar!

Mvh
Jimmy

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-03-03 19:01

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message
[snip]

> Hvad hedder dette program?

Der er en protokol der hedder ntp og der er masser af command-line værktøjer
til - jeg tror du kan finde nogen på http://www.eecis.udel.edu/~ntp/

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 30-03-03 19:03

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> wrote in message

> [...]
> [snip]

> også

> Der er en protokol der hedder ntp og der er masser af command-line

Linket har vist ændret sig - men tag et kig på
http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Clock.html

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-03-03 20:03

Stig Meyer Jensen skrev:

> Linket har vist ændret sig - men tag et kig på
> http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Clock.html

Jeg synes det er lettere at huske <http://www.ntp.org/> og så klikke
mig frem derfra.

// Klaus

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 30-03-03 23:46

Jimmy wrote:
> Hvad hedder dette program?

Det hedder ntpd (network time protocol daemon).

> Og det kræver vel ikke X eller lignende installeret?

Nej

En gammeldags måde, som også virker, er at skrive et cron-script med teksten

rdate -s ntpserver

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Jimmy

Dato : 30-03-03 23:55

> [...]
>
> Nej
>
> En gammeldags måde, som også virker, er at skrive et cron-script med

Ja det er sq nok mere mig
Tror jeg sætter den til at afvikle to gange om dagen.
SÅ er jeg da sikker

Men hvilken server ville du anvende?

http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock1a.html

DK Denmark GPS.FreeBSD.dk (212.242.86.186)
DK Denmark GPS.dix.dk (192.38.7.240)

....fungerer ikke - den første hænger og den anden Refuser.

Jeg forsøger med "rdate -s 192.38.7.240"

Tak for hjælpen.

Mvh
Jimmy

Fra : Troels Arvin

Dato : 31-03-03 00:01

On Mon, 31 Mar 2003 00:54:33 +0200, Jimmy wrote:

> Jeg forsøger med "rdate -s 192.38.7.240"

Prøv med "ntpdate -s gps.dix.dk".

/Troels

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 31-03-03 06:41

Troels Arvin skrev:

> Prøv med "ntpdate -s gps.dix.dk".

Er det ikke lidt overkill at benytte en stratum 1-server sammen med
ntpdate? I den sammenhæng ville jeg vælge en server i stratum 2+ som
ligger tæt på, fx clock.netcetera.dk, ntp1.theinternetone.net eller
europe.time.fortytwo.ch.

Se
   <http://www.eecis.udel.edu/~mills/ntp/clock2a.html>
   <http://www.fortytwo.ch/time/>

// Klaus

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 31-03-03 00:12

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in message

[Snip]

> [...]
> DK Denmark GPS.dix.dk (192.38.7.240)
>
> ...fungerer ikke - den første hænger og den anden Refuser.
>
> Jeg forsøger med "rdate -s 192.38.7.240"

Jeg testede selv lidt rundt og fandt at "rdate -s 131.188.3.221" virkede ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-03-03 07:29

Lars Dybdahl wrote:
> En gammeldags måde, som også virker, er at skrive et cron-script med teksten
> rdate -s ntpserver

rdate og ntp er to forskellige ting, og man kan ikke antage at en
ntp-server kører rdate (eller omvendt). Tjek fx ntp.tiscali.dk.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Andreas Hinz

Dato : 30-03-03 17:57

Sun, 30 Mar 2003 14:32:43 +0200
skrev Esben Skov Pedersen <spam@geek.linux.dk>:

> ln -sf /usr/share/zoneinfo/Europe/Copenhagen /etc/localtime

Argh,
tak. Det gik nok lidt stærkt