kan ikke logge på som root
Fra : Karsten Strøm

Dato : 29-03-03 23:21

Jeg har installeret Linux Mandrake 9.1, og oprettet en bruger(mig selv), det
er også kun den eneste konto jeg kan logge på, så hvordan får jeg sat
Mandrake op, sådan at jeg også kan logge på som root.

---

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 29-03-03 23:30

Karsten Strøm wrote:
> Jeg har installeret Linux Mandrake 9.1, og oprettet en bruger(mig selv), det
> er også kun den eneste konto jeg kan logge på, så hvordan får jeg sat
> Mandrake op, sådan at jeg også kan logge på som root.

Er der nogen speciel grund til at du vil logge på som root? Når man har
brug for root rettigheder skriver man bare su - i konsollen.

/Esben

Fra : Karsten Strøm

Dato : 30-03-03 07:46

"Esben Skov Pedersen" <spam@geek.linux.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen speciel grund til at du vil logge på som root? Når man har
> brug for root rettigheder skriver man bare su - i konsollen.
jeg kan godt lide at rode, og hvad hjælper det, hvis jeg så ikke kan logge
på som root, jeg er den eneste der bruger pc`en

---

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 29-03-03 23:49

On Sat, 29 Mar 2003 23:20:35 +0100, Karsten Strøm wrote:

> Jeg har installeret Linux Mandrake 9.1, og oprettet en bruger(mig selv), det
> er også kun den eneste konto jeg kan logge på, så hvordan får jeg sat
> Mandrake op, sådan at jeg også kan logge på som root.
Jeg skal lige have skåret spørgsmålet helt ud i pap . Har du ikke
oprettet root, da du installerede Mandrake eller har du oprettet root, men
kan ikke vælge root i din login manager ?
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-03-03 11:02

"Karsten Strøm" wrote:
> Jeg har installeret Linux Mandrake 9.1, og oprettet en bruger(mig selv), det
> er også kun den eneste konto jeg kan logge på, så hvordan får jeg sat
> Mandrake op, sådan at jeg også kan logge på som root.

Hvordan forsøger du at logge ind? telnet? login? xdm? ssh? kdm? Hvad
sker der når du forsøger?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Karsten Strøm

Dato : 30-03-03 13:48

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan forsøger du at logge ind? telnet? login? xdm? ssh? kdm? Hvad
> sker der når du forsøger?

den starter op med en grafisk logon, og der har jeg kun mulighed for at
vælge den bruger jeg har oprettet, hvad har jeg glemt at gøre da jeg
installeret Mandrake

---

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-03-03 13:58

Karsten Strøm skrev Søndag den 30. marts 2003 14:47 i
dk.edb.system.unix:

> den starter op med en grafisk logon, og der har jeg kun mulighed for
> at vælge den bruger jeg har oprettet, hvad har jeg glemt at gøre da
> jeg installeret Mandrake

Den skriver ikke root som valgmulighed, men normalt så kan man godt
bare skrive root som user.

Ivar Madsen

Fra : Bjarne Eskelund

Dato : 30-03-03 15:07

Karsten Strøm wrote:
> Jeg har installeret Linux Mandrake 9.1, og oprettet en bruger(mig selv), det
> er også kun den eneste konto jeg kan logge på, så hvordan får jeg sat
> Mandrake op, sådan at jeg også kan logge på som root.

Mandrake 9.1 har skjult root på login skærmen (på min).
Du kan i Start->kontrolcenter->system->Loginhåndtering ændre dette.

Mvh
Bjarne

Fra : Karsten Strøm

Dato : 30-03-03 17:29

"Bjarne Eskelund" <eskejensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Mandrake 9.1 har skjult root på login skærmen (på min).
> Du kan i Start->kontrolcenter->system->Loginhåndtering ændre dette.

Tak for hjælpen, det var lige dewt jeg skulle bruge.....

---