/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Ny eller Opgrader?
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 30-03-03 10:51

hej,

Jeg vil høre om ikke der nogle hard core PC-eksperter der kan give mig et
råd.

Jeg har en 3-årig PC som jeg er i tvivl om jeg skal opgradere med et nyt
bundkort eller det bedst kan betale sig at købe en helt ny.

IBM Aptiva 850, P III, 800 Mhz
384 MB RAM (PC133)
20 + 80 GB HD
DVD, CD-brænder (x12)
TNT2 32 MB grafikkort
Terratec Cinergy 600 tvkort

Jeg selvfølgelig gerne vil genbruge så meget som muligt, men en kæde er jo
ikke strærkere end det svageste led, så vil det være nok bare at opgradere
bundkort + CPU?

Ydeevnen af den nuværende konfiguration har egentlig tilfredstillet mit
behov hidtil, men jeg købte tv-kortet fordi jeg gerne vil optage TV og
konvertere gamle VHS bånd til SVCD, men resultatet er ikke helt godt, så jeg
tror jeg måske skal have mere "maskinkraft".

På forhånd tak.
Erik



 
 
Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 11:34


"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:b66eld$akt$1@sunsite.dk...
> hej,
>
> Jeg vil høre om ikke der nogle hard core PC-eksperter der kan give mig
et
> råd.
>
> Jeg har en 3-årig PC som jeg er i tvivl om jeg skal opgradere med et
nyt
> bundkort eller det bedst kan betale sig at købe en helt ny.
>
> IBM Aptiva 850, P III, 800 Mhz
> 384 MB RAM (PC133)
> 20 + 80 GB HD
> DVD, CD-brænder (x12)
> TNT2 32 MB grafikkort
> Terratec Cinergy 600 tvkort
>
> Jeg selvfølgelig gerne vil genbruge så meget som muligt, men en kæde
er jo
> ikke strærkere end det svageste led, så vil det være nok bare at
opgradere
> bundkort + CPU?
>
> Ydeevnen af den nuværende konfiguration har egentlig tilfredstillet
mit
> behov hidtil, men jeg købte tv-kortet fordi jeg gerne vil optage TV og
> konvertere gamle VHS bånd til SVCD, men resultatet er ikke helt godt,
så jeg
> tror jeg måske skal have mere "maskinkraft".

Vedr. VHS ---> SVCD... Resultatet afhænger ikke af maskinkraften, hvis
det er mpegkvaliteten du tænker på. - Det er kun hastigheden eller
mangel på samme i forbindelse med konverteringen ;)
Men hvis der ikke grabbes min. 25 fps så kan det nok godt skyldes dit
system eller også komprimerer du samtidig .... ?

Skal du opgradere, så kan det næsten svare sig at lave en delvis ny og
bruge det "gamle" til en server eller lign.
Du skal op på min. 2 Ghz P4 før det er "sjovt" at lege med film. 512 MB
DDR ram. Et Geforce TI4200 grafikkort eller tilsvarende.
Harddisk, dvd, cdbrænder, Terratec etc. kan du jo genbruge.

Et billigere alternativ er at undersøge hvad det er for et motherboard
du har siddende...Og så sætte en nyere CPU i eller endnu bedre...
overclocke din egen lidt. Forskellen i MHz vil kunne mærkes næsten
direkte proportionalt i forbindelse med SVCD produktion


Troels Plougmann Ols~ (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Troels Plougmann Ols~


Dato : 30-03-03 15:02

> Skal du opgradere, så kan det næsten svare sig at lave en delvis ny og
> bruge det "gamle" til en server eller lign.
> Du skal op på min. 2 Ghz P4 før det er "sjovt" at lege med film. 512 MB
> DDR ram. Et Geforce TI4200 grafikkort eller tilsvarende.
> Harddisk, dvd, cdbrænder, Terratec etc. kan du jo genbruge.

Jeg er nødt til at høre; hvordan gør et forholdsvist dyrt grafikkort det
sjovere at grabbe video?

// Troels



Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 14:04

Troels Plougmann Olsen wrote:

> Jeg er nødt til at høre; hvordan gør et forholdsvist dyrt grafikkort det
> sjovere at grabbe video?

Ja og som oveni købet har markedest ringeste 2D.. jeg undres også?

--
Martin L. Johansen

Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 15:04


"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:MWBha.2234$mI2.441308@news000.worldonline.dk...
> Troels Plougmann Olsen wrote:
>
> > Jeg er nødt til at høre; hvordan gør et forholdsvist dyrt grafikkort
det
> > sjovere at grabbe video?
>
> Ja og som oveni købet har markedest ringeste 2D.. jeg undres også?

Det er vist mest et spørgsmål om overbevisning.. Hermed ikke sagt at det
er det bedste, der er Matrox kortene klart bedre. Men at kalde det for
det ringeste er klart en overdrivelse.


Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 18:43

Martin S. wrote:

> Det er vist mest et spørgsmål om overbevisning.. Hermed ikke sagt at det
> er det bedste, der er Matrox kortene klart bedre. Men at kalde det for
> det ringeste er klart en overdrivelse.

Ja jo, tja tjo, ved snart ikke. Jeg mangler til dato stadig at se et nVidia
kort med kvivskarp 2D. Det kan både ATI og Matrox gøre bedre :)

nVidia er 3D, alt andet skal de holde sig fra hvis de ikke kan gøre det
bedre. Fx. TV-out... uha jeg får næsten ondt i maven hver gang jeg ser et
output fra nVidia.

--
Martin L. Johansen

Morten Bjergstrøm (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 30-03-03 19:34

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev:

> nVidia er 3D, alt andet skal de holde sig fra hvis de ikke kan
> gøre det bedre. Fx. TV-out... uha jeg får næsten ondt i maven hver
> gang jeg ser et output fra nVidia.

Du er vel klar over, at der bruges forskellige chips til TV-out på de
forskellige NVIdia baserede kort?

--
Morten http://miljokemi.dk

Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 21:36

Morten Bjergstrøm wrote:

> Du er vel klar over, at der bruges forskellige chips til TV-out på de
> forskellige NVIdia baserede kort?

Jep, det er jeg da.

--
Martin L. Johansen

Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 21:42


"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
news:11Gha.2397$mI2.471425@news000.worldonline.dk...
> Martin S. wrote:
>
> > Det er vist mest et spørgsmål om overbevisning.. Hermed ikke sagt at
det
> > er det bedste, der er Matrox kortene klart bedre. Men at kalde det
for
> > det ringeste er klart en overdrivelse.
>
> Ja jo, tja tjo, ved snart ikke. Jeg mangler til dato stadig at se et
nVidia
> kort med kvivskarp 2D. Det kan både ATI og Matrox gøre bedre :)
>
> nVidia er 3D, alt andet skal de holde sig fra hvis de ikke kan gøre
det
> bedre. Fx. TV-out... uha jeg får næsten ondt i maven hver gang jeg ser
et
> output fra nVidia.

Der er stort set altid en eller anden grund til at man skal holde
fingrene fra det ene eller det andet mærke.
Jeg er enig i tvout er klart bedre på Matrox og ATI... Derfor købte jeg
engang ATI Rage Fury med Tvout. Tvout var helt perfekt. Ingenting der,
og i 3D var den da også meget godt med ifht. det alm. Geforce1, eller
var det TNT... nå - men desværre var der "lidt" inkompatibilitet med
flere spil. Så man skulle vente på en patch osv. osv. for at kunne
udnytte kortet eller for at kunne køre spillet..
Det fik mig simpelthen til at holde mig til Nvidia... Det kan godt være
at tiderne har ændret sig osv. osv. Men jeg kan være stensikker på at
spillene virker 100% til Nvidia... med mindre det er en demo udviklet
fra ATI eller lign...
hæhæ.


Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 22:19

Martin S. wrote:

> Der er stort set altid en eller anden grund til at man skal holde
> fingrene fra det ene eller det andet mærke.

Enig.

> flere spil. Så man skulle vente på en patch osv. osv. for at kunne
> udnytte kortet eller for at kunne køre spillet..

Det er selvsagt træls.

> Det fik mig simpelthen til at holde mig til Nvidia... Det kan godt være
> at tiderne har ændret sig osv. osv. Men jeg kan være stensikker på at
> spillene virker 100% til Nvidia... med mindre det er en demo udviklet
> fra ATI eller lign...

Jeg vil mene den dag i dag om man har ATI eller nVidia det er underordnet
når vi snakke spil.

Men snakker vi TV-out, 2D og deslige, så er der IMHO ikke en eneste grund
til at anbefale andet end Matrox. Fx. G550 til små tusind kroner. Det er
_kongekortet_ inden for dets felt.

--
Martin L. Johansen

Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 22:26


> Jeg vil mene den dag i dag om man har ATI eller nVidia det er
underordnet
> når vi snakke spil.
>
> Men snakker vi TV-out, 2D og deslige, så er der IMHO ikke en eneste
grund
> til at anbefale andet end Matrox. Fx. G550 til små tusind kroner. Det
er
> _kongekortet_ inden for dets felt.

YEP. Enig


Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 22:36

Martin S. wrote:

> YEP. Enig

Nu mangler jeg så bare at blive enig med mig selv om, at det er mit næste
hardwarekøb

--
Martin L. Johansen

Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 14:58


"Troels Plougmann Olsen" <puttitat@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3e86eabb$0$42567$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Skal du opgradere, så kan det næsten svare sig at lave en delvis ny
og
> > bruge det "gamle" til en server eller lign.
> > Du skal op på min. 2 Ghz P4 før det er "sjovt" at lege med film. 512
MB
> > DDR ram. Et Geforce TI4200 grafikkort eller tilsvarende.
> > Harddisk, dvd, cdbrænder, Terratec etc. kan du jo genbruge.
>
> Jeg er nødt til at høre; hvordan gør et forholdsvist dyrt grafikkort
det
> sjovere at grabbe video?

Så prøv at læs hvad der står. Det er sjovere og væsentligt hurtigere at
rendere/konvertere etc. med en hurtigere CPU. Jeg formoder han grabber
med Terratec kortet.
Grafikkortet er nævnt for at undgå evt. flaskehalsproblemer i f.eks.
spil og generelt i 3D-ydelse.etc. Men jo principielt kan man jo nøjes
med at bruge et S3 trio kort med 8 MB RAM - at det kort ligeledes vil
blive en flaskehals er jo så en anden sag.
Men selvfølgelig glemte jeg lige at alt hvad der kan misforstås bliver
misforstået.

Martin






Martin L. Johansen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin L. Johansen


Dato : 30-03-03 18:44

Martin S. wrote:

> Men selvfølgelig glemte jeg lige at alt hvad der kan misforstås bliver
> misforstået.

Ja sådan skal det jo være

Go' røv - go' weekend

--
Martin L. Johansen

Erik P. Vinther (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Erik P. Vinther


Dato : 30-03-03 16:36

Jeg kan tilføje at ..

ja, jeg grapper med Terratec-kortet direkte i MPEG-2 (SVCD), men som sagt
synes jeg ikke billedkvaliteten er i top, og det er også som om det er
hakker i videosekvensen når det afspilles. Jeg har prøvet forskelligt
software som fx. PowerVCR og WinDVR der begge kan optage og encode i et hug.

Det er formentlig rigtig at grafikkortet ingen betydning har på selve
grapningen, men når jeg optager, så går visningen på skærmen næsten i står,
og det kunne vel afhjælpes med et nyere grafikkort. Hvad er bedste køb for
øjeblikket (spil er ikke vigtigt)?

Hvis jeg bare køber et nyt bundkort med CPU, vil mine PC133 RAM så gøre at
jeg ikke kan udnytte CPU'en fuldt ud?

Kan PC133 RAM godt køre i et nyt bundkort med en FSB på 300-400 MHz?

vh
Erik






Jens C. Hansen [Oden~ (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen [Oden~


Dato : 30-03-03 16:54

Erik P. Vinther wrote:
>
> ja, jeg grapper med Terratec-kortet direkte i MPEG-2 (SVCD), men som sagt
> synes jeg ikke billedkvaliteten er i top, og det er også som om det er
> hakker i videosekvensen når det afspilles. Jeg har prøvet forskelligt
> software som fx. PowerVCR og WinDVR der begge kan optage og encode i et hug.

Måske konverterer du fra 25 frames/sek. til 23,976 frames/sek - det vil
give "hak" i afspilningen.

> Kan PC133 RAM godt køre i et nyt bundkort med en FSB på 300-400 MHz?

Jeg mangler stadig at se et bundkort med en (officiel) FSB på over 200 MHz.
(f.eks. "FSB 333" bruger i virkeligheden en frekvens på 166 MHz, der
overføres bare data to gange for hver cyklus, og det vil i teorien svare
til en FSB på 333 MHz)

Derudover, PC133 CAS2/CL2 vil kun være 10-15% langsommere end en
tilsvarende stang DDR-RAM.


Martin S. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin S.


Dato : 30-03-03 16:49


"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:b672sv$2d0$1@sunsite.dk...
> Jeg kan tilføje at ..
>
> ja, jeg grapper med Terratec-kortet direkte i MPEG-2 (SVCD), men som
sagt
> synes jeg ikke billedkvaliteten er i top, og det er også som om det er
> hakker i videosekvensen når det afspilles. Jeg har prøvet forskelligt
> software som fx. PowerVCR og WinDVR der begge kan optage og encode i
et hug.
>
> Det er formentlig rigtig at grafikkortet ingen betydning har på selve
> grapningen, men når jeg optager, så går visningen på skærmen næsten i
står,
> og det kunne vel afhjælpes med et nyere grafikkort. Hvad er bedste køb
for
> øjeblikket (spil er ikke vigtigt)?

Vedr. grafikkort er der nok mange andre som har et bud..

Jeg tror det er din CPU som belastes maximalt i og med du har sat den
til Realtime-encoding. Du skal grabbe i 8 Mbit eller lign.
På min kører det helt perfekt med Powervcr II.. .
Jeg kører med P4 2,4 Ghz

> Hvis jeg bare køber et nyt bundkort med CPU, vil mine PC133 RAM så
gøre at
> jeg ikke kan udnytte CPU'en fuldt ud?

Hvis du vil bruge dine gamle ram så skal du naturligvis købe et bundkort
som understøtter disse.
Som regel kan man også få kombiboards som understøtter både SDRAM og
DDR, bare ikke på en gang, men det kan helt sikkert anbefales at købe
DDR-bundkort når det nu er.

> Kan PC133 RAM godt køre i et nyt bundkort med en FSB på 300-400 MHz?

FSB-en er normalt på ca. de 133 eller 100. At cpuen (Pentium 4) så selv
quadpumper til FSB 533 internt er en anden snak.
En billig løsning med max. ydelse ifht. prisen er naturligvis AMD Athlon
XP 2000+ eller lign. Men jo du kan købe et mobo som understøtter SDRAM
og de nyere CPU-er.
Vedr. dine grabproblemer iøvrigt skal du nok poste i
dk.edb.videoredigering


Leony (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 30-03-03 17:32

"Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:b66eld$akt$1@sunsite.dk

> Ydeevnen af den nuværende konfiguration har egentlig tilfredstillet
> mit behov hidtil, men jeg købte tv-kortet fordi jeg gerne vil optage
> TV og konvertere gamle VHS bånd til SVCD, men resultatet er ikke helt
> godt, så jeg tror jeg måske skal have mere "maskinkraft".

Nu skriver du ikke hvor mange penge du vil bruge til opgraderingen, men
her er mit bud.
Nyt bundkort ~ 1200 kr (mindre kan også gøre det)
Ny CPU ~ 1500 kr
512 MB DDR-RAM ~ 700 kr
Måske en harddisk mere, så der kan køres RAID (hvis bundkortet giver
mulighed for dette. Det kunne booste performance på grabningen).
Måske et nyt kabinet eller højest sandsynligt en ny strømforsyning.

Mht til at grabbe direkte til mpeg2, så må der stå et minimumskrav til
hardwaren i manualen til Terrateckortet.
Umiddelbart tror jeg at 800 MHz er alt for lidt.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.


jk (30-03-2003)
Kommentar
Fra : jk


Dato : 30-03-03 18:45

On Sun, 30 Mar 2003 11:50:36 +0200, "Erik P. Vinther" <epv@get2net.dk>
wrote:

>hej,
>
>Jeg vil høre om ikke der nogle hard core PC-eksperter der kan give mig et
>råd.
>
>Jeg har en 3-årig PC som jeg er i tvivl om jeg skal opgradere med et nyt
>bundkort eller det bedst kan betale sig at købe en helt ny.
>
>IBM Aptiva 850, P III, 800 Mhz
>384 MB RAM (PC133)
>20 + 80 GB HD
>DVD, CD-brænder (x12)
>TNT2 32 MB grafikkort
>Terratec Cinergy 600 tvkort
>
>Jeg selvfølgelig gerne vil genbruge så meget som muligt, men en kæde er jo
>ikke strærkere end det svageste led, så vil det være nok bare at opgradere
>bundkort + CPU?
>
>Ydeevnen af den nuværende konfiguration har egentlig tilfredstillet mit
>behov hidtil, men jeg købte tv-kortet fordi jeg gerne vil optage TV og
>konvertere gamle VHS bånd til SVCD, men resultatet er ikke helt godt, så jeg
>tror jeg måske skal have mere "maskinkraft".
>

Du kan sikkert nøjes med slot-T adapter og en tualatin celeron cpu.
Den cpu har 256 kbyte cache ligesom din P3. Hvis du køber en 1100 kan
den køre 11x133. Hvis du køber en 1400, kan den køre 14x100 eller
14x112, men hvordan kører man 112 med en aptiva ?

www.upgradeware.com

og www.jescomputer.de hvor man køber adapteren.

mvh

John

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste