MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Program kørende i tray (blinker)
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 14:15

Hej derude

Jeg har i et stykke tid haft en irriterende sag siddende i mit systemtray.
For det meste er ikonet ikke at se, men ca. hvert 5 minut blinker den lige
frem i 1/10 sekund. Lige præcist længe nok til at man får øje på det.

Jeg har ingen idé om hvilket program jeg har kørende (iflg jobliste er der
ingen programmer kørende).
Jeg har kigget processer igennem, men kan ikke helt gennemskue hvilken en
det skulle være.

Jeg har selvfølgelig kørt virustjek og tjekket for spyware med ad-aware.
Jeg kører windows XP. Jeg HAR fravalgt at der skjules inaktive ikoner.

Det jeg søger er at finde ud af hvad det er for et program der sidder og
leger med oppe i mit systemtray. Kender nogen en metode - evt mulighed for
at lave en log-fil...?

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 29-03-03 17:12

On Sat, 29 Mar 2003 14:15:21 +0100, "Lars Christoffersen"
<Lars.Christoffersen@aab-net.dk> wrote:
>Det jeg søger er at finde ud af hvad det er for et program der sidder og
>leger med oppe i mit systemtray. Kender nogen en metode - evt mulighed for
>at lave en log-fil...?

Prøv at køre msconfig og se hvad der starter op.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 17:40

> Prøv at køre msconfig og se hvad der starter op.
>
> Martin
> --

Der starter følgende op:

nwiz (ikke sikker på hvad det er, men har altid haft det)
Logi_Mwx (logitech mus)
itouch (logitech tastatur)
ccapp (norton antivirus)
ccRegVfy (norton antivirus)
ADVCHK (norton antivirus)

Dette er de eneste resterende elementer under fanebladet "start"efter
grundig oprydning i sidste uge.

Lars Christoffersen

Fra : insideout

Dato : 29-03-03 17:49

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@aab-net.dk> skrev i en meddelelse
> nwiz (ikke sikker på hvad det er, men har altid haft det)

Prøv at søge på "nwiz" på google og læs måske er der en forklaring.

Henrik Bruun-Petersen

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 20:06

> Prøv at søge på "nwiz" på google og læs måske er der en forklaring.
>
> --

Fandt ud af at det blot var Nvidia der havde lagt den ind sammen med
detonator driverne.

Denne er nu slettet fra opstarten. Desværre forsvandt problemet ikke.

Lars Christoffersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-03-03 17:47

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> [...]
> systemtray. For det meste er ikonet ikke at se, men ca. hvert 5
> minut blinker den lige frem i 1/10 sekund. Lige præcist længe

Højreklik på "startbjælken" (taskbar'en) og vælg egenskaber. Der kan
du under "Notification area" vælge "Customize". Her kan du måske
finde programmet i listen. Bare en idé.

--
Lars Stokholm

"I think quotes are very dangerous things" - Kate Bush

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 18:06

> Højreklik på "startbjælken" (taskbar'en) og vælg egenskaber. Der kan
> du under "Notification area" vælge "Customize". Her kan du måske
> finde programmet i listen. Bare en idé.

Nope - jeg har jo slået fra at den skulle gemme ikonerne. Desuden kan jeg
ikke nå at se præcist hvordan ikonet ser ud fordi det går væk så hurtigt.

Lars

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-03-03 20:52

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> Nope - jeg har jo slået fra at den skulle gemme ikonerne.

Slå det til for en kort stund, de ligger derinde.

> Desuden kan jeg ikke nå at se præcist hvordan ikonet ser ud
> fordi det går væk så hurtigt.

Man kan bruge udelukkelsesmetoden. Det er vel begrænset hvor meget du
har liggende i systembakken.

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 21:18

> Slå det til for en kort stund, de ligger derinde.

Er selvfølgelig også prøvet.
Under aktuelle elementer ligger der udelukkende norton antivirus.

Til gengæld ligger der ca. 50 elementer under tidligere. Problemet er jo
blot stadigvæk at jeg ikke kan identificere ikonet, og jeg kan jo ikke der
se hvornår programmet sidst har været aktivt - blot at det ikke er aktivt
nu.

> Man kan bruge udelukkelsesmetoden. Det er vel begrænset hvor meget du
> har liggende i systembakken.

Jeps - det forsøger jeg at holde nede til det absolutte minimum (1-2 stk).
Derfor irriterer denne satan mig også så meget.

Lars Christoffersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 29-03-03 21:46

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> Under aktuelle elementer ligger der udelukkende norton
> antivirus.

Ja, men de aktuelle elementer er også knapt så interessante, dem kan
du jo se hvis du kigger ned i systembakken.

> Til gengæld ligger der ca. 50 elementer under tidligere.

Tak skal du have. Der har jeg 5 elementer. Så kan jeg godt se at det
kan være svært (ikke umuligt) at finde det ikon du leder efter.

> [...] jeg ikke kan identificere ikonet

Hvis du kunne identificere dem du kendte, og udelukke dem som
synderen, ville du måske kunne koge det lidt ned.

> Jeps - det forsøger jeg at holde nede til det absolutte minimum

Alligevel har du 50 elementer under tidligere?

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 30-03-03 00:09

> Hvis du kunne identificere dem du kendte, og udelukke dem som
> synderen, ville du måske kunne koge det lidt ned.

Jeg kan sådan set identificere dem alle. Specielt er det nemt når de nu står
beskrevet lige ved siden af. Mange af dem er programmer som jeg har
afinstalleret igen. Der ligger vel ca. 15 stk fra programmer der er
installeret endnu.
Jeg regner med at synderen skal findes blandt disse 15 programmer, men
tættere kommer jeg vist ikke uden at afinstallere programmerne 1 efter
1.......

Kan man sortere de tidligere elementer efter "seneste kørt"??
Det ville nemlig være genialt.....

> Alligevel har du 50 elementer under tidligere?

Jeg kan blot undre mig over at du kan holde tallet nede på 5. Bare fra en
midlertidig installation fra ICQ ligger der 5 tidligere tray ikoner. Den
gemmer jo ALT hvad der nogensinde har ligget i tray'en.
Når man som mig gerne lige skal prøve alle demoer og programmer og diverse,
bliver det jo til en del gennemgang af programmer på pjuteren. Kunsten
bliver så til hver en tid at holde systemtray og msconfig-start opryddet....

Lars Christoffersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-03 08:31

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> Jeg kan sådan set identificere dem alle.

Nå, ok. Måske er det ikke nødvendigt ligefrem at afinstallere dem
alle sammen, men blot sikre dig, at der for de femten programmer - et
for et - ikke kører processer, som har noget med det program at gøre.
Men det kan måske også være svært at overskue hvilke processer der
tilhører hvilke programmer.

Den nemmeste måde jeg lige kan komme i tanke om, er at omdøbe mappen
programmet ligger i til "programnavn_", så får du at vide hvis nogle
af filerne i mappen er i brug - det kunne du måske bruge (det kunne
jo være at du mente at programmet ikke burde være kørende). Det er
ret sikkert ikke udtømmende, for du har nok også nogle programmer
installeret som lægger noget rod i %ProgramFiles%\Common Files.

Et andet alternativ er at du går amok på din processliste, og
afslutter processer en efter en. Du kan lige få en liste over
processer som jeg kan udelukke - og som du måske ønsker at lade
forblive kørende: taskmgr, svchost, explorer, lsass, services,
winlogon, csrss, smss, System og System Idle Process.

Om dette er en mulighed for dig, afhænger nok af hvor mange
services du har kørende.

> Kan man sortere de tidligere elementer efter "seneste kørt"??

Jeg tror det ikke, men kan det passe at den er sorteret efter
oprettelse, med nyeste programmer øverst? Hvis man kunne rydde
listen ville du nok på de fem minutter du skal bruge, kunne holde
et overskueligt antal programmer i den. Jeg ved bare ikke om det
er muligt at rydde listen. Det har jeg aldrig fundet ud af.

> Jeg kan blot undre mig over at du kan holde tallet nede på 5.

Jeg prøver[1] ikke så mange programmer som jeg måske /har/ gjort :)

[1] Finder et eller andet obskurt program på nettet, installerer det
og afinstallerer det med det samme igen, fordi jeg kan se at det er
noget snavs :)

> Bare fra en midlertidig installation fra ICQ ligger der 5
> tidligere tray ikoner.

Hmm, ok, jeg har ét ikon liggende for mit ICQ-program (Miranda), ikke
et for hver status jeg har været i. Er det det du mener?

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 29-03-03 23:37

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@aab-net.dk> skrev i meddelandet
> [...]
> leger med oppe i mit systemtray. Kender nogen en metode - evt mulighed for

genvejen under instillingen :
etries_windows regestry : all users / run.
>Der bliver lavet en backup, så der kan gendannes hvis det er den forkerte,
(o.s.v. intil man rammer den rigtige.)

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 29-03-03 23:57

> genvejen under instillingen :
> etries_windows regestry : all users / run.
> (o.s.v. intil man rammer den rigtige.)

Den kigger jeg lige på. Kan blot ikke se at det er det samme princip som at
slette opstarterne inde fra ms-config. Jeg giver det et forsøg i morgen.
Tak for linket.

Lars Christoffersen

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 30-03-03 01:15

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-03 08:43

In dk.edb.system.ms-windows, Ernst Andreasen wrote:

> Kan blot ikke se at det er det samme princip som at slette
> opstarterne inde fra ms-config.

Det skulle gerne være ligegyldigt om du gør det ene eller det andet.

Fra : Edmund

Dato : 30-03-03 05:58

Lars Christoffersen wrote:
> [...]
> systemtray. For det meste er ikonet ikke at se, men ca. hvert 5 minut
> blinker den lige frem i 1/10 sekund. Lige præcist længe nok til at

Hvis det blinker så hurtigt at du ikke kan se hvordan ikonet ser ud, kan
du bruge et screen capture program.
CamStudio(gratis)
http://www.atomixbuttons.com/vsc/index1.html

eksempel
http://home20.inet.tele.dk/edworks/tray.avi

Kan optage 60 billeder eller mere pr. sekund
Længde og bredde skal hver for sig gå op i 16, f.eks 192 x 32
Man kan bruge DivX

--
Mvh Edmund

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 30-03-03 09:58

> Hvis det blinker så hurtigt at du ikke kan se hvordan ikonet ser ud, kan
> du bruge et screen capture program.
> CamStudio(gratis)
> http://www.atomixbuttons.com/vsc/index1.html

Det var dog det mest geniale lille program til mit formål.
Jeg har fået optaget den lille sag der sad og irriterede.

Jeg har lagt klippet over i news:dk.binaer. Fik endda fanget et klip hvor
den kommer 2 gange i rap.

Den er nu identificeret som "Ogg Directshow Filter".
Nu mangler jeg blot at finde ud af hvordan jeg kommer af med den - men det
vurderer jeg til at være den nemme del.

Mange tak for hjælpen til jer alle. Endnu engang er nyhedsgruppernes
behjælpsomhed blevet bevist.

Lars Christoffersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-03 10:04

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> Den er nu identificeret som "Ogg Directshow Filter".

Har du installeret en eller anden codec-pack?

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 30-03-03 10:08

> Har du installeret en eller anden codec-pack?

Yeps - dem har jeg et par stykker af. Jeg skal bare lige se om jeg har brug
for lige præcist denne, eller om den bare fulgte med som "det tynde øl".

Ved nogen hvor Ogg bliver brugt - til hvilken slags film?

Lars Christoffersen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-03 10:12

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Christoffersen wrote:

> Ved nogen hvor Ogg bliver brugt - til hvilken slags film?

Det er et lydformat.

Fra : Edmund

Dato : 30-03-03 10:56

Lars Stokholm wrote:

> Det er et lydformat.

Det er f.eks i nimo codec pack og DivXTotalPack

http://www.vorbis.com/
http://www.xiph.org/ogg/vorbis/

--
Mvh Edmund

Fra : JensenJS

Dato : 04-04-03 14:16

In article <b66c4s$m9c$1@news.net.uni-c.dk>, Lars.Christoffersen@aab-
net.dk says...

> [...]
> for lige præcist denne, eller om den bare fulgte med som "det tynde øl".
>
> Ved nogen hvor Ogg bliver brugt - til hvilken slags film?

Det er samme ikon som der bruges i Super DVD Ripper
her kalder det filen sdvdrip.exe
Jeg ved godt at det bruges i andre programmer, men
man ved jo aldrig.
Mvh Jensenjs