Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Fradrag for renter på SU-lån (hjælp)
Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 29-03-03 10:21

Hjælp jeg kan sgu ikke finde ud af det med fradrag på renter ifb. med SU-lån

Jeg har to årsopgørelser fra Finansstyrelsen:

2001
Tilskrevne renter 2001 - Su-styrelsen=3620 + Finanstyrelsen=608 -> 4228
Betalte renter = 1690
Betalte renter i alt = 1690

2002
Tilskrevne renter 2001= 3286
Betalte renter = 8450
Betalte renter i alt = 8450

Herudover har jeg fået fra finansstyrelse en opgørelse, da jeg skulle
påbegynde tilbagebetalingen, hvor der stod:
Hovestil xx
Tilskrevne renter i alt 9929,14

Jeg kan ikke se noget om renter i rubrik 43 på min årsopgørelse fra 2001, så
jeg tror ikke jeg har fået noget fradrag sidste år.

Er løsningen følgende:

2002 udfylde de 8450 i rubrik 43 - skal told og skat have dokumentation?
2001 lave en ny årsopgørelse og udfylde sammen rubrik med de 1690

På forhånd tak for hjælpen

Jesper Larsen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 30-03-03 18:41

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3e856514$0$24707$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hjælp jeg kan sgu ikke finde ud af det med fradrag på renter ifb. med
SU-lån

Du kan trække de betalte renter fra... Ikke de tilskrevne renter.

Mvh - Martin

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 30-03-03 23:57

> Du kan trække de betalte renter fra... Ikke de tilskrevne renter.
>

> Mvh - Martin

Jeg har ellers læst at man kan betalte + tilskrevne renter fra

Mvh

Jesper

Fra : Martin Christiansen

Dato : 31-03-03 21:16

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8775e4$0$24658$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg har ellers læst at man kan betalte + tilskrevne renter fra

Hvordan kan man trække de samme renter fra 2 gange..?

Både når de bliver tilskrevet og når de bliver betalt..?

Mvh - Martin

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 03-04-03 20:49

> Hvordan kan man trække de samme renter fra 2 gange..?
>
> Både når de bliver tilskrevet og når de bliver betalt..?

Man trækker både de tilskrevne renter fra studietiden fra (og heraf kun dem
som man har betalt tilbage igen) + de renter som er blevet påført senere

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-04-03 21:55

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8c8fc8$0$24723$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Man trækker både de tilskrevne renter fra studietiden fra (og heraf kun
dem
> som man har betalt tilbage igen) + de renter som er blevet påført senere

Man trækker de renter fra som man har betalt i årets løb. Har man ikke
betalt renter i årets løb kan man ikke trække noget fra selv om der er
tilskrevet renter. Det er derfor man ikke kan trække renterne fra i
studietiden. Har man betalt 20.000,- i renter(f.eks. tidligere tilskreven
rente fra studietiden) og 1.000,- i afdrag kan man trække 20.000,- fra. Hvad
der er tilskrevet af renter i studietiden er ligemeget, medmindre du faktisk
har betalt dem(eller en del af dem) det forløbne år. Så kan man
selvfølgeligt trække dem fra.

Hvis du kan trække 11.500,- fra i renteudgift er det fordi 11.500,- af dine
samlede indbetalinger i år er gået til at dække renteudgifter(hvoraf en del
af renteudgiften kan være inkl. tidligere tilskrevet rente fra studietiden).

Mvh - Martin

Fra : Esben

Dato : 31-03-03 08:31

> [...]
dokumentation?
> 2001 lave en ny årsopgørelse og udfylde sammen rubrik med de 1690

Hvis du har tid og mulighed for det, så tag ned på dit lokale
skattekontor og få dem til at hjælpe dig med det. Bare husk at tage alle
de relevante papirer med.

--
Esben

Fra : twitt

Dato : 31-03-03 08:43

Her er et link til vejledningen på Told-Skat's hjemmeside, hvor de
skriver noget om reglerne for studielån:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133159&ov_id=200217&search=s
tudielån

Det ser ud som om, du skal have lavet din skat om for 2001, så tag
årsopgørelsen for 2001 i hånden og henvend dig på dit lokale
skattekontor, så må de kunne hjælpe dig.

For 2002 skal du have et fradrag på 8450, som du skal skrive i rubrik 43
på selvangivelsen.

Håber du kan bruge det til noget.

mvh
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 03-04-03 20:50

> For 2002 skal du have et fradrag på 8450, som du skal skrive i rubrik 43
> på selvangivelsen.

De har lige godkendt 11500 dkk = tilskrevne renter (og heraf de betalte) +
senere påløbne renter

Fra : Martin Christiansen

Dato : 03-04-03 21:58

"Jesper - fjernx - Larsen" <larsenfjernxjesper@tiscali.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8c9006$0$24724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> De har lige godkendt 11500 dkk = tilskrevne renter (og heraf de betalte) +
> senere påløbne renter

Tilskrevne renter og påløbne renter er det samme. Det er den rente der er
tilgået lånet det forløbne år. Betalte renter er den rente der faktisk er
betalt det forløbne år. De betalte renter kan sagten være større end de
tilskrevne renter, da betalte renter kan indeholde tilskrevne (og ubetalte)
renter fra studietiden

Mvh - Martin