ASP & PHP
Fra : Alexandar [4200]

Dato : 28-03-03 23:49

Hej.

Hvad er den store forskel i ASP og PHP?
Jeg vil gerne lave en webside, som er databasestyret. Jeg er bare ikke
sikker på om det skal laves i ASP eller PHP. Har I nogle forslag, svar eller
erfaringer, som jeg måske kan trække lidt på?

Mvh
Alexandar

Fra : Michael\(2800\)

Dato : 29-03-03 00:18

bliver ved med at få besked..
"the server (SQL) is not connected"

hvordan starter jeg SQL korrekt?

Fra : Esben

Dato : 29-03-03 02:48

Hej

> Hvad er den store forskel i ASP og PHP?

Jeg har arbejdet lidt både i ASP og PHP. Min erfaring er at begge sprog er
rimelig nemme at gå til. En forskel er at PHP er open source, dvs. at alle,
firmaer og privatpersoner, kan lave tilføjelser til sproget. Det har gjort
at PHP har utroligt mange muligheder som ASP ikke har, hvis altså man ikke
lige gidder betale for det.
Jeg har også ladet mig fortælle at PHP skulle kører hurtigere på serveren,
og har mindrere tendens til at crashe.
Derudover kan man få PHP til at kører under mange forskellige
styrersystemer, hvor ASP (næsten) kun kører under windows. Men det har
selvfølgelig kun betydning hvis du sætter egen server op:

> [...]
eller
> erfaringer, som jeg måske kan trække lidt på?

Lær PHP, det er billigere hvis du engang får lyst til at sætte server op
selv og det har alt hvad du har brug for. Jeg er blevet "omvendt".

Esben

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 29-03-03 09:31

Alexandar [4200] wrote:
> Hvad er den store forskel i ASP og PHP?

I PHP er al dokumentationen samlet i en eneste håndbog på nettet - med ASP
skal du rode i alle mulige dokumentationer, som ikke ligger på asp
hjemmesider. Det skyldes at ASP ofte bruger COM komponenter, som ikke
umiddelbart er den del af selve ASP systemet.

PHP kan du få til meget få penge på webhoteller. ASP kan også fås billigt,
men ofte med begrænsninger og lidt dyrere end PHP. F.eks. kan stort set
alle php webhoteller håndtere at du selv installerer ekstra software
komponenter, hvorimod de fleste ASP udbydere ikke tillader dig at
installere software på serveren.

Jeg vil anbefale PHP, og du kan nemt få hjælp ved at spørge dig frem.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Kim Emax

Dato : 29-03-03 12:15

Lars Dybdahl wrote:

> F.eks. kan stort set alle php webhoteller håndtere at du selv
> installerer ekstra software komponenter,

Gider du uddybe det? Mener du PHPnuke eller?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 29-03-03 19:59

Kim Emax wrote:
> Gider du uddybe det? Mener du PHPnuke eller?

Det kan være mange ting. Min egen udbyder tillader mig at skrive programmer
i C/C++ eller andre sprog og kompilere dem. De tillader mig endda at
installere en compiler til formålet... og det virker bare og koster ikke
noget særligt.

Hvis jeg havde brug for en speciel version af php, som udbyderen ikke
supporterer, kunne jeg endda installere den.

Pris: $6-$18 per måned, alt efter niveau. Til $18 per måned har man så også
telefonsupport, flere virtuelle domains uden merpris, 12Gigabyte trafik per
måned, junkmail filter, ssl mulighed osv.: http://www.pair.com/. Kvaliteten
er i top, og hvis man kan leve med lavere kvalitet eller mindre båndbredde
kan tilsvarende fås væsentligt billigere andetsteds.

Lars.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 29-03-03 10:57

Alexandar [4200] wrote :

> [...]
> sikker på om det skal laves i ASP eller PHP. Har I nogle forslag, svar
> eller erfaringer, som jeg måske kan trække lidt på?

hvis du skal starte fra bunden af, så lad mig give dig det råd at droppe
al brug af scriptsprog som PHP og ASP. Kig i stedet på at lave det vha
"rigtige" sprog, der fx har primitive datatyper og er kompilerede og
ikke kun fortolkede. Dette kunne fx være JSP (Java) eller .Net (VB.Net
eller c#). Jeg tror, at du i længden vil blive gladere for at kigge på
disse ting og jeg vil holde på, at du - hvis din erfaring er begrænset
inden da - vil blive en bedre programmør end hvis du starter med
scriptsprog. Disse har nemlig nogle muligheder/begrænsninger, som du kan
have svært ved at lægge fra dig i det øjeblik du går i gang med "rigtig"
programmering.

PS: Når man x-poster til flere grupper, så er det en rigtig god idé at
sætte FUT til en enkelt gruppe, så diskussionen ikke flyder i flere
grupper på samme tid. Derfor sætter jeg FUT til
dk.edb.internet.webdesign.serverside

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : *XxX*

Dato : 30-03-03 17:04

som der blev sagt er PHP open source og alle komponenter er gratis, vil sige
at alle kan lave en komponent som ingen har brug for og derfor akn det godt
være svært at finde kvalitet til sin server.

ASP rules, PHP sucks

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 30-03-03 23:44

*XxX* wrote:
> som der blev sagt er PHP open source og alle komponenter er gratis, vil
> sige at alle kan lave en komponent som ingen har brug for og derfor akn
> det godt være svært at finde kvalitet til sin server.

Øh - det var da vist noget forfærdeligt vrøvl...?!?!? Du burde prøve at
studere, hvordan Open Source virker i praksis. Der er både noget, der
hedder maintainere, og noget der hedder versionsnumre. Og versionsnumre går
netop ud på kvalitetsstyring - i modsætning til kommerciel software, hvor
versionsnumre går ud på markedsføring.

> ASP rules, PHP sucks

Det er jo i sidste ende meget subjektivt. Men de fleste, jeg kender, som har
arbejdet med begge dele, endte op med at blive ved php'en.

Lars.