fanget 2 store havørred
Fra : jokke

Dato : 27-03-03 19:59

hej jeg har lige været i tryggevælde å,i 2 timer der fangede jeg 2 havørred
den ene 74 lang og 4,50 kilo,den anden 88 lang og 6 kilo på spinder,
er der nogen der ved hvor man kan sende billiderne ind henne og om man kan
vinde en nål hos abu osv

Fra : Jesper Hansen

Dato : 27-03-03 20:37

Tillykke med fiskene. Jeg ved ikke noget om nåle og sådn, men vil da meget
gerne se fiskene. Hvis billederne er digitale, må du meget gerne sende dem
til mig. Hvor i å'en fiskede du ??

Jesper

Fra : jokke

Dato : 27-03-03 20:55

hej jesper billederne er digitale,og jeg fiskede i tryggevælde å på sjælland

Fra : Robert Piil

Dato : 27-03-03 21:06

On Thu, 27 Mar 2003 19:58:40 +0100, "jokke"

http://fangster.dk er da en mulighed.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Jens Larsen

Dato : 27-03-03 22:22

Jeg tror ikke du hverken får guldnål, eller anden anerkendelse for to
nedgængere.........

Mvh Jens

Fra : Robert Piil

Dato : 27-03-03 23:03

On Thu, 27 Mar 2003 22:21:32 +0100, "Jens Larsen"
<stornly@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg tror ikke du hverken får guldnål, eller anden anerkendelse for to
>nedgængere.........

Nu har jeg godtnok ikke fanget fiskene, selvom det er mig du svarer.

Jeg kan altså ikke blive forarget over at folk tager en nedgænger,
selvom jeg ikke selv kunne finde på det. Mht. Nålene hos Abu, så er
det vist bare vægten der bestemmer om man er værdig til en nål.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 27-03-03 23:19

On Thu, 27 Mar 2003 23:02:34 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Robert
Piil wrote:

> [...]
>selvom jeg ikke selv kunne finde på det. Mht. Nålene hos Abu, så er
>det vist bare vægten der bestemmer om man er værdig til en nål.

Vikten bestämmer om man är värdig en nål, om det är en nedgænger eller ej
bestämmer om man är värdig respekt som sportfiskare/lystfisker.

Fra : Robert Piil

Dato : 28-03-03 08:50

On Thu, 27 Mar 2003 23:19:19 +0100, *¨* kent *¨*
<kent_r_kendt@no.spam_yahoo.dk> wrote:

>Vikten bestämmer om man är värdig en nål, om det är en nedgænger eller ej
>bestämmer om man är värdig respekt som sportfiskare/lystfisker.

Jeg synes ikke man skal tage glæden fra en mand, der har fanget sin
første havørred fordi den er lidt tynd. I samme situation (første
rigtige havørred) ville jeg måske også "være kommet til" at tage den.

Det er rigtigt at der ikke er lige så meget sport i at fange en sulten
nedgænger, som en kræsen opgangsfisk, og at de mange gange ikke har
megen spiseværdi, men ellers er der vel intet galt med at tage fiskene
i forhold til opgængere.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : David Konrad

Dato : 30-03-03 00:38

Robert Piil påstod i 5ev78vsqq790644icbipubhp4dd0v32g3q@4ax.com
følgende :

> Jeg synes ikke man skal tage glæden fra en mand, der har fanget sin
> første havørred fordi den er lidt tynd. I samme situation (første
> rigtige havørred) ville jeg måske også "være kommet til" at tage den.

Helt enig. Min første var en farvet opgænger på 41 cm. Først senere kan man
tillade sig at blive kræsen - det handler jo trods alt om at fange fisk

Fra : Henric

Dato : 27-03-03 23:38

Jag trodde det var förbjudet att ta utlekt fisk i Dk???
Men är det inte typiskt VISSA Danskar. Att åka till ett havsöringsvatten och
så slå ihäl allt dom får. Oavsett vilken kondition fisken är i. Jag har sett
det alltför många gånger på vår Skåska sydkust.
/H

Fra : Anders og Berit

Dato : 28-03-03 00:51

"Henric" <gulove@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sett
> det alltför många gånger på vår Skåska sydkust.

Henric, Henric, Henric. Hvilken tone. Jo udlegede fisk er fredet i DK, og
det ved du også godt. Og når så hikken har lagt sig, videre.

Havørred er P&T fisk både langs de skånske og danske kyster. Gad egentlig
vide hvornår fangsten af disse to skader bestanden mest. Som friske
opgangsfisk på vej til leg så alle klapper glad i hænderne (som ved Mörrum)
eller nu?

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 28-03-03 12:57

"Anders og Berit" <beritpostslet@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Henric, Henric, Henric. Hvilken tone. Jo udlegede fisk er fredet i DK, og
> det ved du også godt. Og når så hikken har lagt sig, videre.

Jeg mener da at farvede fisk kun er fredet til 15/1, og derefter må man godt
tage nedgængere med hjem hvis man syntes, at mange nok vil putte dem
tilbage, men det er da ikke noget krav

mvh
Gerner

Fra : Henric

Dato : 30-03-03 22:50

> Havørred er P&T fisk både langs de skånske og danske kyster.

INGA utsättningar alls längs de Skånska kusterna. Detta är till och med
förbjudet i dagsläget. Så något P&T har vi inte här i Skåne. Jag menade
absolut inte att anklaga alla Danskar, men det finns en del som klubbar
allt.
/H

Fra : Henric

Dato : 30-03-03 23:10

>men det finns en del som klubbar allt.

....precis som det finns Svenskar som gör. Men det har egentligen inget med
att man som nybörjare inte vet hur en blänkare ser ut, så det mitt inlägg
vet helt klart lite väl surt. Sorry Jokke. På tex www.henric.nu kan du se
hur en blänkare ser ut och hur en utlekt fisk ser ut.
Mvh Henric

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 30-03-03 23:10

On Fri, 28 Mar 2003 00:50:35 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Anders
og Berit wrote:

<klipp>

>Havørred er P&T fisk både langs de skånske og danske kyster. Gad egentlig

Nej, havsöring är INTE put&take-fisk i Skåne. Öringen går upp och leker i
de flesta skånska åar, till och med i Sege å som rinner genom Malmös
utkanter. Jag har sett öringar leka till och med i den lilla
Riseberga-bäcken (som rinner ut i Sege å) mitt inne i ett villaområde
(parcelhusområde) i Malmö. Och vissa åar, som till exempel Nybroån vid
Ystad och Saxån söder om Landskrona, har stor uppgång av havsöring.

<klipp>

Fra : Robert Piil

Dato : 28-03-03 08:56

On Thu, 27 Mar 2003 22:37:44 GMT, "Henric" <gulove@hotmail.com> wrote:

> [...]
>så slå ihäl allt dom får. Oavsett vilken kondition fisken är i. Jag har sett
>det alltför många gånger på vår Skåska sydkust.

Der er ikke noget forbudt i det. Farvede fisk er fredet mellem 15.
november og 15. januar overalt og mindstemålet er 40 cm.

Jeg tror ikke fangeren slår alt ihjel han fanger fremover, men har
trods alt en vis forståelse for at man har svært ved at lade sin
første havørredfangst gå igen, især i den størrelse. Mon ikke han de
næste gange lader dem gå efter denne diskussion. Så er han vel blevet
klogere.

Under alle omstændigheder synes jeg man skal passe på med at være
nedladende, som jeg synes tonen er i denne tråd, selvom man selv har
andre idealer. Det kommer man alligevel ikke langt med. Hellere lede
folk på rette vej med venlig information.

Jeg kan ikke rigtig svare på om danske lystfiskere generelt "nakker"
alt de får op, blot konstatere, at sådan er det ikke blandt de
lystfiskere jeg har kendskab til.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 05:16

"jokke" <speddie_jokke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> den ene 74 lang og 4,50 kilo,den anden 88 lang og 6 kilo på spinder,
> er der nogen der ved hvor man kan sende billiderne ind henne og om man kan

Dav Jokke.

Jeg tror du har jokket lidt i den med de fisk der.
Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om dem og holde meget lav profil med
billederne. De fisk, du har fanget er ikke specielt lovlige og de er ikke
specielt svære at fange. Det er muligt at imponere uvidende personer med din
fangst, men hos andre lystfiskere vil du kun høste negative røster.
Jeg vil meget gerne opfordre dig til at sætte dig lidt bedre ind i tingene
en anden gang - før du jokker ud og fisker!

J.P.
(Kolding)

Fra : jokke

Dato : 28-03-03 12:29

jeg kan forstå på mange at jeg har jokket i spinaten,jeg er ikke så
rutineret inden for fiskeri,og vidste ikke at det ikke var lovligt at tage
en havørred med hjem,jeg havde da betalt for fiskekortet og regnede med at
inden for rimmeligheden måtte jeg tage lidt fisk med hjem.jeg havde som det
eneste tjekket om der var fredning på fisken ,men det var der ikke.
det er lidt mærkeligt det her ,det eneste jeg startede med var at ville vise
mine fangster,da det var første gang og jeg var pisse stolt,men det skulle
jeg da aldrig ha gjort kan jeg se,jeg er meget ked af hvis jeg har jokket
nogen over tæerne sorry,og jeg har brudt love?nu er der så mange kloge
menensker der bare sviner mig til ,hallo hjælp mig da i steden for ,fortæl
mig hvorfor osv vis mig en side med regler osv ,så jeg ikke begår denne fejl
igen

Fra : Robert Piil

Dato : 28-03-03 12:51

On Fri, 28 Mar 2003 12:29:04 +0100, "jokke"
> [...]

>mig hvorfor osv vis mig en side med regler osv ,så jeg ikke begår denne fejl

Du har ikke gjort noget formelt galt.

Man kan sige at du har forbrudt dig mod lystfiskermoral (hvad det så
er for en størrelse) ved at tage en nedgænger. Disse fisk bør man
udsætte igen af flere grunde. For det første er de ikke i så god
stand, da de inden gydningen ikke tager føde til sig, og derfor har
tabt meget i vægt. Det gør at de for det første ikke figther så godt,
og for det andet er noget nemmere at fange, da de sluger stor set alt
de kan komme i nærheden af.

Dernæst er det ifølge mange også dårlige(-re) spisefisk, der er løse i
kødet og smager dårligt (har ingen egne erfaringer).

Der er ingen nævneværdig biologisk konsekvens af at tage en nedgænger.
I hvert fald ikke i forhold til at tage opgangsfisk, der jo endnu ikke
har gydet, men selvfølgelig giver man jo en anden lystfisker chancen
for at fange en god stor fisk i god kondition senere på året.

Jeg synes du skal nyde din fangst (den kan under alle omstændigheder
ikke genoplives), være opmærksom på, hvor god en kondition dine
fremtidige fangster er i, inden du afgør om de skal lade livet eller
genudsættes. Jeg vil opfordre til at du - en anden gang - lader fisk
gå igen, hvis du er i tvivl om det er nedgængere.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 28-03-03 14:05

Hej Jokke

Du får også helt klart min støtte. Der er ikke noget som at fange en fisk
større end noget man hidtil har stødt på, og så enda hele to af slagsen. At
andre så kritiserer din fangst skal du blot lade fise ind af det ene øre og
ud af det andet igen.

I din situation ville jeg helt bestemt have gjort det samme. Givet fiskene
et ordentligt gok i nøden og derefter udbredt min fangst vidt og bredt. Man
er vel lystfisker.

At jeg sidenhen er blevet klogere betyder nu at jeg sætter fiskene ud igen,
hvis jeg ikke synes at de er i så god en stand at jeg vil spise dem. Bemærk
her at jeg ikke snakker opgænger kontra nedgænger. Du vil sansynligvis
opleve at dine flotte fisk ikke smager helt tilfredsstillende. Sansynligvis
lidt vandede, absolut ikke nok fedt i kødet, og heller ikke nok kød
generelt.

Med tiden vil du nok derfor ligesom mig vælge at glæde dig over fangsten af
en stor fisk, vurdere om den er værd at tage med hjem til kødgryderne, og
sætte den ud hvis den ikke er. Alt den sludder om det amoralske i at tage en
nedgangsfisk med hjem kommer efter min mening fra folk der ikke tænker sig
om. En nedfaldsfisk HAR VÆRET oppe og sikre slægtens videreførelse, mens en
opgangsfisk har levet et helt år i havet for at komme op og sikre slægtens
videreførelse, og altså IKKE HAR klaret dette endnu.

Endnu engang tillykke med fangsten, og nyd den nye sæson ved vandene

Knæk og bræk
ivan

Fra : jokke

Dato : 28-03-03 15:29

tak ivan

Fra : Sune

Dato : 28-03-03 15:39

> [...]
,fortæl
> mig hvorfor osv vis mig en side med regler osv ,så jeg ikke begår

Du har gjort hvad man kan forvente, købt lovligt fiskekort og sat dig
ind i fredning. Det er der sikkert mange der ikke gider.

Jeg var også helt uvidende om "nedgængere" osv. (aldrig fanget en ørred
endnu) Er enig med dig : giv os uindviede lidt informationer, så vi kan
lære at gøre det rigtige - vi vil også godt lære at leve fornuftigt med
naturen.

Knæk og bræk
Sune

Fra : Leif

Dato : 28-03-03 21:34

Hvordan ved I alle - uden at se foto - at det drejer sig om nedgængere?

Leif ,den undrende

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 28-03-03 21:41

"Leif" skrev:

> Hvordan ved I alle - uden at se foto - at det drejer sig om nedgængere?

Det kan man vel heller ikke vide. Det er imidlertid en tommelfingerregel, at
havørreden stiger omkring Grundlovsdag. Så fangst af havørred ca. 2½ måned
før "normalen" bør få advarselslamperne til at blinke.

Jensby

Fra : Robert Piil

Dato : 28-03-03 22:21

On Fri, 28 Mar 2003 21:41:14 +0100, "Jan Bang Jensby"
<jensby@stofanet.dk> wrote:

>Det kan man vel heller ikke vide. Det er imidlertid en tommelfingerregel, at
>havørreden stiger omkring Grundlovsdag. Så fangst af havørred ca. 2½ måned
>før "normalen" bør få advarselslamperne til at blinke.

Man kan også prøve at se lidt på fiskens konditionstal, der udregnes
efter formen:

Vægt i gram x 100/længden^3 = konditionsfaktor

eller

Vægt i gram = længden^3/100

En konditionsfaktor på mere end 1 betyder at fisken er som den skal
være.

Det giver følgende forhold mellem længde og vægt:

40 cm:   640 g
50 cm: 1250 g
60 cm: 2160 g
70 cm: 3430 g
74 cm: 4052 g
88 cm: 6815 g

Så ifølge den formel, var din lille fisk helt fin, mens den store
altså mangler knap et kilo for at holde vægten. (den er da forøvrigt
vokset en cm på fangster.dk

Man skal ikke have set så mange fisk igen for at kunne bedømme om dens
kondition er iorden.

Har du et billede af den lille også?

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 30-04-03 23:11

On Fri, 28 Mar 2003 22:21:10 +0100, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>efter formen:
>
>Vægt i gram x 100/længden^3 = konditionsfaktor

Jeg kom lige til at nørkle en side sammen, der kan udregne
konditionsfaktoren for havørreder:

http://rpiil.dk/fulton/index.php

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 28-03-03 21:42

On Fri, 28 Mar 2003 21:33:38 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Leif"
<Den fårduikke@her.dk> wrote:

>Hvordan ved I alle - uden at se foto - at det drejer sig om nedgængere?

Vikten i förhållande till längden.

<klipp>

Fra : Henric

Dato : 30-03-03 22:55

> Hvordan ved I alle - uden at se foto - at det drejer sig om nedgængere?

Man kan beräkna Fultonvärdet för att se en havsörings kondition. I mitt
tycke ska man minst upp över 1.1 i Fulton för att klubba.
Script för beräkning finns på www.henric.nu
/H

Fra : Poul Krogh

Dato : 28-03-03 07:26

Nu kan det godt være det er mig der er fejl på den. Men så vidt jeg kan
finde ud af /ved er det kun i perioden 16. november til 15. januar fiskene
er fredede. Med undtagelser for enkelte salte fjorde.

Så vidt jeg forstår paragrafferne så gælder følgende:

Saltvand: Kun fisk i yngledragt (farvede fisk) er fredede i perioden 16.
november til 15. januar (der er visse fjorde der har en udviddet
fredningsperiode eller en totalfredning)

Ferskvand: Alle fisk er fredede i perioden 16. november til 15. januar.

Fredning i saltevande :
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19920089505-REGL
Fredning i ferske vande :
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19940100005-REGL

PS. : Og ja fisk/fiskene betyder ørreder og laks