Opdrag ej dit barn til at blive en Mr.Bush
Fra : Bo Warming

Dato : 28-03-03 16:53

For at skrue en pære i, behøves hvormange splittede
(skitzoide, grænsepsykotiske, borderlines, forurettede, rethaveriske,
nag-følelse "resentiment" vesterlændinge?)

SVAR fra rn splittet person: "Der behøves ingen. For det er din skyld ,
for det var dig der sagde at pæren ikke virker. Og for at trodse dig vil
jeg nu sidde i mørket helt alene. Og hvad betyder iøvrigt en pære i
forhold til de ulykker som jeg er ramt af"?

Som fremgår af citaterne nedenfor, er nag-følelses psykologiens opfinder
Nietzsche (som al god Freud-psykologi er kopieret fra), Han skrev om, at
slavemoralen vender aggressionerne indad, så de selv "skaber
psykologiske værdier" og afføder vedvarende nid,nag, kiv, kævl eller
dagdrømme om aggression.

Det er resentiment, der får våben-fetichistiske USA til at vælge
fjendebilleder i flæng og føre krig og krig og krig. (Foruden at
demokrat-republikaner dysterne hvert andet år kun kan vindes ved at
appellere til vælgernes resentiment, dvs god-ond forenklende dømmesyge.)

"Resentiment eller nag-følelse er den ormstukne følelse der aldrig
skilter med sin styrke. Den overkommer et forbløffende sejtræk fordi den
kan huske sine nederlag og sin bitterhed." Nietzsche

" Resentiment: Den lidelse de ikke kan komme af med, bliver ved at
dukke op, og det fører til nag. Nietzsche

" Det er de kraftløses misundelse: ressentiment, der har bragt
livsudfoldelsen i miskredit, så folk får dårlig samvittighed over deres
sunde instinkter. Nietzsche

" The spirit of whrath - not the words - is the sin; and the
spirit of whrath is cursing. We begin to swear before we can talk. .Mark
Twain

" Without forgiveness life is governed by ... an endless cycle of
resentment and retaliation. Roberto Assagioli

"Jeg har aldrig forstået den kunst at vende andre imod mig - også det
kan jeg takke min uforlignelige far for. " Nietzsche
(Denne epileptiske kreativt klaverimproviserende præste-far var som en
engel blandt landsbyens bønder, der forgudede ham, men han døde
pludselig af samme neurologisk-hypokondriske civilisationssygdomme som
fik Nietzsche til at trække sig tilbage fra verden med legemssmerter i
sine sidste 11 år, efter han havde afsluttet sit filosof-skribent
livsværk. Måske de fleste sygdomme idag skyldes resentiment-syge, og
Nietzsche var pioner mht at analysere sådant, fordi han selv ramtes af
denne ""syge"" - som ikke bør kaldes "sygdom" endsige "sindsygdom", da
vævsforandringer ikke er påvist og læge-terapi aldrig har gjort gavn

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N