Teenager og hårfarve.
Fra : Zippedyr

Dato : 27-03-03 17:28

Hej.

Vi har en datter på 15 år, som næsten ikke ville kunne overleve, hvis
hun ikke får lov at lave striber i håret.
Der er bestemt kun hende på hele skolen, der ikke må få lov.

Hun er en meget fornuftig pige, som ikke så let lader sig rive med,
men nu er det altså bare sagen med striber.

Man har hørt meget om hårfarver, og vi har også undersøgt gennem
www.fi.dk hvilke gener, det kan give.

Pkt. 1. hvordan finder vi ud af, hvor skadende sådanne midler er og
hvor stor en troværdighed, vi kan lægge i infos?

Pkt. 2. Indtil andet er bevist, er det vor holdning, at vi ikke
finder, at hun kan få lov at hoppe på hårfarvedillen.
Hvordan kan vi så tackle sådan en teenagepige, når hun tilsyneladende
slår fornuften fra?

Venter spændt på gruppens kommentarer!

Hilsen Bente C.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-03-03 19:07

Zippedyr wrote:
> [...]
>
> Hun er en meget fornuftig pige, som ikke så let lader sig rive med,
> men nu er det altså bare sagen med striber.

sådan er det jo at være teenager :)

> Man har hørt meget om hårfarver, og vi har også undersøgt gennem
> www.fi.dk hvilke gener, det kan give.
>
> Pkt. 1. hvordan finder vi ud af, hvor skadende sådanne midler er og
> hvor stor en troværdighed, vi kan lægge i infos?

det er svært at finde ud af.... men reelt hvad er det i er bange for??
jeres datters helbred eller muligheden for at håret bliver skadet??

jeg kan sige at jeg har stået dagligt med de midler der kommer i håret i
hænderne, igennem 5 år uden at have nogen problemer..... ligesom jeg også
farver mit hår hver 3 uge uden problemer.......

> [...]
> finder, at hun kan få lov at hoppe på hårfarvedillen.
> Hvordan kan vi så tackle sådan en teenagepige, når hun tilsyneladende

jeg må indrømme at jeg ikke kan forstå jeres reservationer når vi kun taler
om striber.....

der findes flere forskellige typer men gennemgående for dem alle er at
farven ikke kommer i forbindelse med hovedbunden og den skadelige påvirkning
derfor er absolut minimal.....
det er faktisk ca lige så slemt som at vaske hår med shampoo...........

det absolut allerværste der kan ske er at det koster en skilling og at hun
bliver glad....

naturligvis er der ricici ved det, især hvis vi taler om afblegede striber,
men reelt set så er frisører i dag så veluddannede ( sådan for det meste) at
det ikke skulle kunne gå galt....

hvis det er økonomien der trykker kan hun jo altid tage på frisørskolen (
teknisk skole) og gøre det...... det koster somregel max 1/3 del af prisen i
en salon.... hvis endda så meget.....

> Venter spændt på gruppens kommentarer!

min kommetar er at jeg synes det er synd at holde hende tilbage fra sådan et
forholdsvis banalt ønske...... jeg har haft piger helt ned i 11-12 års
alderen der har fået striber i håret, og der er ingen reel sundhedsmæssig
grund til at holde hende tilbage fra det medmindre hun er kemi
allergiker....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Maria F

Dato : 15-04-03 01:03

Ja, lad dog pigen.....

Det er jo bare hår, det vokser ud igen.....

Fra : Mette Mikkelsen

Dato : 28-04-03 17:30

Som mor til en pige på 12 der har samme brændende ønske, forstår
jeg din usikkerhed fuldt ud. Vi har prøvet med hjemmefarvning
(skyllefarve) Det blev pænt indtil pigen gik i svømmehal! Så efter
det har vi sagt nej til alle former for hårfavning. En hel anden
problematik er pigernes ønske om at forandre sig selv. Hvad bliver
det næste som ikke er godt nok som det er fra naturens side. Vi
har lært at det er vigtigt at holde fast på sit afslag selvom det
er hårdt og man bliver stemplet som en uforstående forældre. Selv
som 15-årig er man ikke voksen.

Mette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-03 19:38

Mette Mikkelsen (slet NKIKE) wrote:
> Som mor til en pige på 12 der har samme brændende ønske, forstår
> jeg din usikkerhed fuldt ud. Vi har prøvet med hjemmefarvning
> (skyllefarve) Det blev pænt indtil pigen gik i svømmehal!

for det første.....
hjemmefarverne skal man holde fingrene langt fra hvis man ikke ved hvad man
laver..... og skyllefarver i "føtex-regi" er ikke skyllefarver på samme måde
som vi andre forstår dem..... meget ofte er de nemlig blandet med en
stærkere beice, for at skabe et ordentligt resultat, men det betyder så
tilgængæld at håret åbnes for meget i forhold til behandlingen, farven
"forsvinder" aldrig som lovet, og man risikerer misfarvninger hvis man får
håret i enten klor eller okker.....
misfarvninger i svømmehallen kan undgåes med lidt omtanke..... en kur ( feks
Phiné fra Joico) som puttes i håret og bliver siddende i under badningen, og
så en god efterbehandling af håret, med en afrensende shampoo og en god
kur..... eller ganske simpelt: en badehætte...........

> Så efter
> det har vi sagt nej til alle former for hårfavning.

jeg kan sådan set godt forstå jer, men du er nødt til at vide at miseren
KUNNE have været undgået HVIS du var gået til en frisør og havde fået det
ordnet......
især fordi hvis farven blev ødelagt af en svømmehalstur, så kunne i have
klaget...... når man bruger en hjemmefarve så må man selv tage ansvaret ;)

> [...]
> har lært at det er vigtigt at holde fast på sit afslag selvom det
> er hårdt og man bliver stemplet som en uforstående forældre. Selv

nej det er muligt man ikke er voksen, men hvis man hele sin barndom igennem
(her snakker jeg teenageårene) skal underlægges mors og fars luner hvad
angår tøj og hår så vil mange unge piger rebelle på et tidspunkt...... for
nogle betyder det at en blond pige farver sig sorthåret..... for andre
betyder det at de klipper sig skaldede.....

jeg synes hellere at man som forælder skulle indgå et konpromis med ungerne
og finde en mellemvej, som feks er en gang striber
_lavet_af_en_proffessionel_.......
hjemmefarver er helt ærligt noget juks for de fleste almindelige
mennesker.......

Fra : Christine Dam Bendik~

Dato : 01-06-03 19:44

Her kommer en lille ode til hjemmehårfarven! Jeg har lige været teenager (er
25)(Er også lige blevet mor til en lille pige på 9 mnd.), og har farvet mit
hår rigtigt mange gange i alle mulige farver! Både hjemme og hos
frisør...Jeg var også så heldig at komme på forsiden af Politiken sidste
mnd. ang. dette emne!! Selvfølgelig bliver resultatet bedst hos frisøren,
men det er ikke noget en alm. teenager har råd til at gøre, men i de fleste
tilfælde vokser håret da vitterlig ud igen...min manke er stadig alt for
tyk...;)
Med tanke på hvad man vil komme til at forandre på sig selv i fremtiden skal
der lege siges at det har jeg ingen planer om. Men jeg synes at det at farve
mit hår er tilstrækelig med forandring for at friske lidt op, og en relativt
harmløs en. Måske vil en pige der aldrig har fået lov til at gøre noget nyt
og spænnende som de andre piger vil synes er flott, finde på det der langt
værre, som piercing/tatovering kun for at provokere sine
forældre/omgivelser!! Hermed synes jeg ikke din lille pige skal få lov til
at gøre hvad hun vil med sit hår, men måske i samråd med nogle åbne foreldre
måske finde ud af at der er lov til at prøve noget nyt en gang imellem?

Fra : Bo Warming

Dato : 28-03-03 04:35

"Zippedyr" <bentec@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> finder, at hun kan få lov at hoppe på hårfarvedillen.
> Hvordan kan vi så tackle sådan en teenagepige, når hun tilsyneladende

Lad hende løbe linen ud. Hårfarve er bagatel. Det kan blive meget værre -
især hvis ikke man lærer de unge at de HAR HELT EGET ANSVAR FOR DERES
DUMHEDER OG DERES LIV

Som Immanuel Kant og mange andre har sagt "Pligt kan aldrig gøre nogen
lykkelig" og "Ingen kan gøre dig lykkelig på hans egen måde - den ene
halvdel af verden forstår ikke den andens fornøjelser". Alt godt kommer
indefra, spontant.

Fra : Rikke & Brian

Dato : 28-03-03 08:52

Hej.

Det at få farvet sit hår er nok noget af det mest harmløse, at hun kan få
lavet, når man tænker på, hvad hun ellers kunne have fundet på i den alder,
fx piercing, tatovering ja, jeg kunne blive ved.

Jeg var selv omkring 13-14 år, da jeg fik farvet mit hår første gang og har
fået gjort det med jævne mellemrum siden (er idag 27 år), og mit hår eller
hovedbund fejler ikke noget. Jeg har godt nok altid fået det gjort ved en
frisør, da jeg ikke har haft "modet" til selv at gøre det. Om det har noget
at sige i forhold til, om det går galt er jo svært at sige. Men jeg synes
da, at I skal tage hende til en frisør, som I kender og snak med hende/ham
om det. På den måde får I jo også muligheden for at kunne stille alle de
spørgsmål, I har.

Jeg har i øvrigt mange veninder, der farver deres hår selv uden problemer.

Held og lykke. Hilsen Rikke.

Fra : Tina

Dato : 28-03-03 13:52

> [...]
> finder, at hun kan få lov at hoppe på hårfarvedillen.
> Hvordan kan vi så tackle sådan en teenagepige, når hun tilsyneladende

Hejsa

Der ligger da vist andet bag, end blot skepsis over for jeres 15-årige
datters ønske om striber i håret?

Striber i håret er ikke en "dille." Se jeg omkring, og læg mærke til, hvor
mange unge, voksne og ældre mennesker, der har striber i håret/farver hår.
Hårfarvning har efterhånden eksisteret i mange år, og er kommet for at
blive, både blandt de unge og de ældre.

Læg også mærke til, hvor få sager der er med folk, der har allergi over for
hårfarvemidler/tager varig skade.

ALT i denne verden "er farligt" på den ene eller den anden måde. Hun er 15.
Ikke et lille barn mere. Et ønske om striber i håret er et meget, meget
fredeligt ønske fra en 15-årig pige. I kan ikke for altid beskytte hende mod
"verdens ondskab." I bliver nødt til at give slip, lidt efter lidt.

Sæt som krav, at striberne bliver lavet hos frisøren. Frisørerne bruger ikke
"skidt og kanel" produkter. :)

Helt privat er min mening, at en 15-årig helt og holdent burde have lov til
selv at bestemme over sit eget hår. Kort, langt, med striber, lyserødt med
perler.... Muligvis grimt at se på for forældrene, men en 15-årig bør have
lov til at afprøve sine egne grænser, og eksperimentere lidt. Skade håret?
Tro mig: Det gror ud igen!

Mvh

Tina

Fra : B&P

Dato : 28-03-03 13:54

Hejsa...

Jeg har farvet mit hår siden jeg var 14 år ( er nu 26 ) og har kun fået
frisøren til at gøre det 1 gang.
Jeg farver det ca. 1 gang /mdr og det holder faktisk bedre end ved frisøren.

At farve hår er helt uskyldigt og det gror jo ud igen. Man kan jo også vælge
at tone det og så kan du vaske det ud efter ca. 10 gange.

Der er forskellige mærker og andre holder bedre end andre.

Hvis man har tør hovedbund eller har tendens til eksem ,ville jeg nok vælge
at få det ordnet ved frisøren.

Hvis man selv farver det ,så HUSK endelig at smører vaseline i panden
,ørerne og i nakken og helt ind til der hvor håret sidder ,for så slipper
man for at have farven siddene i huden i et par uger bagefter.

God fornøjelse med evt. projektet

Hilsen Bente

Fra : gch123

Dato : 28-03-03 21:58

"Zippedyr" skrev d. 27-03-03 17:28 dette indlæg :
> Hej.
>
> Vi har en datter på 15 år, som næsten ikke ville kunne overleve, hvis
> hun ikke får lov at lave striber i håret.
> Der er bestemt kun hende på hele skolen, der ikke må få lov.

På dette punkt har hun nok ret, at hun er den eneste som vil have
striber i håret, som ikke har det.
Jeg vil give de andre som har skrevet kommentarer ret at såfremt hun
ikke er allergier, er det en harmløs frigørelse.

> [...]
> finder, at hun kan få lov at hoppe på hårfarvedillen.
> Hvordan kan vi så tackle sådan en teenagepige, når hun tilsyneladende

Jeg mener faktisk ikke hun slår fornuften fra, det er jer der gør det i
dette tilfælde.

Hun er ved at frigøre sig det er en helt naturlig ting.
Hun har stadig tillid til jer, hvis i ikke giver hende lidt snor, vil
hun måske bare gøre det uden at tale med jer.

> Venter spændt på gruppens kommentarer!
>
> Hilsen Bente C.

Mvh
Gertrud

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja R.

Dato : 29-03-03 09:05

Zippedyr wrote:
> Der er bestemt kun hende på hele skolen, der ikke må få lov.

Jeg tror at det er de færreste 15 årige der skal spørge om lov til sådan
noget.

> Hun er en meget fornuftig pige, som ikke så let lader sig rive med,
> men nu er det altså bare sagen med striber.

Bare det at hun vælger at drøfte det med jer inden er da for mig tegn
på, at hun er en yderst fornuftig pige.
Jeg tror at mange 15 årige (og yngre) tager det som en selvfølge at de
må bestemme over deres eget hår.

Vær glade for at det kun drejer sig om striber i håret, i kan jo vælge
den slags der kan vaskes ud igen!

Hilsen
Anja R. (Der som 16 årig chokerede sin mor ved at komme hjem med en
piercing i næsen)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-03-03 14:56

Jeg holder med de andre... Lad hende dog farve håret! Det er langt farligere
at lade hende gå selv i trafikken... Ja der er faktisk meget der er langt
farligere. Selvfølgelig hører man om folk der kommer galt afsted med
hårfarvning. Ting der sker sjældent bliver jo hevet frem i lyset. Følg
foreskrifterne på pakningen. Lav en allergitest inden i laver striber og lad
hende så gøre som sikkert alle hendes andre kammerater... Få farvet håret!

Til sammenligning kan jeg sige at jeg startede med at farve hår da jeg var
12-13 år, er nu 24 og har stadig godt, stærkt, uskadet hår! Da jeg var 14
begyndte jeg på mig piercing-flip og endte med et utal af huller i ørerne.
Ved 16 fik jeg piercing i næsen, ved 17 fik jeg min første tatovering og
piercing i tungen... Glæde dig over den tid hvor din datter stadig kun er
til den harmløse kropsforskønnelse! Husk på, jo flere grænser du sætter, jo
flere grænser vil hun u-undgåeligt søge, så lad hende gøre de harmløse
ting!

Bare min holdning.

--
Rinnie