Skummelt DNS(?) problem under RH80
Fra : Snurrberget

Dato : 29-03-03 07:55

Hej sslug.

Jeg er rendt ind i et underligt problem som jeg indtil videre antager er
relateret til noget DNS agtigt et eller andet meget frustrerende !!

Scenariet er som følger:
Jeg har fået til opgave at lave et kursus netværk med dualboot klienter der
kan boote hhv Windows2000 og Linux.
Ideen er at
windows klienterne logger på et windows domæne, får nogle shares etc.
linux klienterne logger på et NIS domæne, får automountet deres home og
diverse shares.

Rent fysisk er systemet opbygget med en central router/firewall, der af
resourcemæssige årsager også agerer DNS server og DHCP server.
Samba og NIS server, samt brugernes homes og andre delte resources findes
(også af resource hensyn) på een linux box.
Routeren har 3 ben til h.h.v. kursus segment (dualboot klienter), server
segment (SAMBA/NIS servere), og et til stedets eksisterende (windows
baserede) netværk der også agerer som gateway til internettet.
Alle linux'er er Redhat 8.0.

Problemet opstår når en linux bruger forsøger at logge på en af klienterne.
Kontakten til NIS serveren forløber uden problemer, men klienten er ikke i
stand til at mounte brugerens /home directory.

Hvis jeg (på klient maskinen) slår NIS/SAMBA serverens hostname op med
nslookup eller bare host får jeg den korrekte ip-adresse (10.0.1.1).
Forsøger jeg derimod at pinge hostname, forsøger klienten at etablere
kontakt til 10.0.0.1 !!!!

Det samme sker hvis jeg pinger fra NIS/SAMBA serveren, men ikke hvis jeg gør
det fra DNS/DHCP serveren, hvor den finder den korrekte ip-adresse.

Hvis jeg forsøger at pinger fra en windows klient på nettet, virker det
fint!

Jeg har forsøgt at se hvad der foregår med tcpdump, som viser at
nslookup/host begge kontakter dns/dhcp-serveren, og får den rigtige
ip-adresse, mens ping ikke kontakter dns/dhcp serveren og pinger en forkert
ip-adresse.

Det skal lige nævnes at hvis jeg erstatter hostname med ip-adressen virker
det.

Det skal også nævnes at jeg oprettede en ny server (10.0.1.2) i dns på samme
segment som den eksisterende, og DEN var der ingen problemer med at finde
ipadressen på!!

Jeg har søgt højt og bredt på nettet (google/redhat), men det er lidt svært
at formulere ovenstående i en query, så jeg er altså på bar bund, og ret
mystificeret.

Hvis nogen har en idé eller et godt råd eller bare en forklaring er jeg
*meget* taknemmelig!

Mvh. Claus E. Petersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-03-03 14:55

"Snurrberget" <c.e.petersen@removethis.snurrberget.dk> writes:

> [...]
> nslookup eller bare host får jeg den korrekte ip-adresse (10.0.1.1).
> Forsøger jeg derimod at pinge hostname, forsøger klienten at etablere

Hvad har du i /etc/hosts?

/Rasmus

May the smurf be with you... Always.
-- Obi-Smurf Kenobi

Fra : Snurrberget

Dato : 28-03-03 12:24

> Hvad har du i /etc/hosts?

127.0.0.1 localhost.localdomain

Jeg fandt løsningen på problemet.
Det var en fejl i min opsætning af nisserveren, således at host opslag
foregik via files, nis og dns.
Jeg rettede det (bruteforce) ved at fjerne "nis" fra hosts-linien i
nsswitch.cong på klienten.

mvh. Claus E. Petersen