Flere IP-adresser ved danske udbydere
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-03-03 10:39

Jeg er i min jagt på at få flere IP-adresser routet ud på en
"bredbåndsforbindelse" kommet frem til følgende.

Eksemplet går på at man vil have routet et /28 net ud (da det for så vidt
derefter er irrelevant om det er /29, /27 mv). Alle priser er ex. moms.

Ved Cybercity:
Oprettelse: 995,-
Månedsafgift: 200,-

Samlet pris på første år: 3395,-.
Samlet pris på andet år: 2400,-

Ved TDC Erhverv:
Egen router/computer gateway:
Oprettelse: 800,-
Månedsafgift: 0,-

Samlet pris på første år: 800,-
Samlet pris på andet år: 0,-

"Lejet router" (Cisco Soho71):
Oprettelse: 1600,-
Månedsafgift: 117,-

Samlet pris på første år: 3004,-
Samlet pris på andet år: 1404,-

Tiscali [1]:
Oprettelse: 500,-
Månedsafgift: 0,-

Samlet pris første år: 500,-
Samet pris andet år: 0,-

Man kan således se at Cybercity falder håbløst bagud, hvad angår TCO[2], da
de er dyrere end de 3 øvrige produkter både første år (tiltrods for at det
ene TDC-produkt har væsentligt højere oprettelse), men også de løbende
udgifter er markant højere ved Cybercity end de to andre udbydere.

TDC synes i mine øjne at være den store vinder, tiltrods for at deres
billigste produkt har en højere oprettelse end Tiscali, vil de fleste
erhvervskunder ikke ønske bøvlet med Tiscali's regningssystem. Derudover
kender jeg flere som har førstehåndserfaringer med TDCs håndtering af
opsætning af PTR/r-DNS mv, og det kører som smurt i olie efter sigende.

For mit eget vedkommende vil jeg ved at skifte fra Cybercity til TDC få en
engangsudgift på 1596 i alt, men den vil med udgangspunkt i ovenstående
priser være tjent hjem på under ½ år, og derefter vil man månedligt spare
penge ved TDC fremfor Cybercity.

[1] Baseret på:
<http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&selm=3e636b16%2
40%2432004%24edfadb0f%40dread12.news.tele.dk>
(da Tiscali erhvervssalg tilsyneladende ikke finder det nødvendigt at svare
potentielle kunder indenfor 48 timer)

[2] For at bruge et fancy ord.

--
Anders Vind Ebbesen
www.webbesen.dk | www.packets.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-03-03 17:02

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message
> Jeg er i min jagt på at få flere IP-adresser routet ud på en
> "bredbåndsforbindelse" kommet frem til følgende.

> [...]

Husk det er ex moms.

/Dennis

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-03-03 17:12

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> "Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message

> Husk det er ex moms.

Det er 200 kroner mere. Det ændrer ikke ved betragtningerne som sådan, da
alle de priser jeg har angivet er ex. moms priser.

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 28-03-03 21:43

Hejsa.

Jeg har selv en forbindelse med flere ipere hos tdc. Jeg blev også
forbavset, da jeg undersøgte markedet, idet jeg kom frem til samme
konklusion som dig. Jeg var i forvejen kunde hos tdc - så det var lige til
at gå til.

Husk for din egen nemheds og økonomis skyld at bestille rigtligt ipadresser.
Du betaler nemlig oprettelses gebyret uanset, hvor mange ipadresser du
bestiller (du skal dog dokumentere behov for dem - men det er nu ikke noget
problem). Dvs. hvis du senere får behov for flere, skal du ikke til at
ansøge igen - og sparer dermed noget tid og nogle kr.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-03-03 16:36

"Rune Nicolajsen" <runenicolajsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Dvs. hvis du senere får behov for flere, skal du ikke til at
> ansøge igen - og sparer dermed noget tid og nogle kr.

+ at du ikke senere kan få adresser opad dit allerede routede net

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Rune Nicolajsen

Dato : 29-03-03 17:58

Hejsa.

> + at du ikke senere kan få adresser opad dit allerede routede net

Hvilket du har helt ret i - det havde jeg slet ikke tænkt på.

Og hvis man først har søgt om et /29 net, og efterfølgende får brug for
flere ipadresser, tror jeg ikke at man får lov at få yderligere et /29 net.
Jeg vil tro at man i den situation kun vil have mulighed for at få et /28
net - dette medfører at ipadresserne bliver ændret på det eksisterende
setup.

Jeg er dog ikke 100% sikker på ovenstående - men jeg er næsten sikker på at
det hænger sådan sammen?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 29-03-03 18:14

On Sat, 29 Mar 2003 17:58:05 +0100, Rune Nicolajsen wrote:
> [...]
> setup.
>
> Jeg er dog ikke 100% sikker på ovenstående - men jeg er næsten sikker på at

Normalt vil man blot faa et /29 net mere - alt andet giver mere
administration for udbyderen og dermed stoerre udgifter ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-03-03 16:35

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> skrev i en meddelelse
> "Lejet router" (Cisco Soho71):
> Oprettelse: 1600,-
> Månedsafgift: 117,-

LINK-routeren inkluderer mere end IP'er så du kan ikke sammenligne
direkte, men det er selvf. derhenad...

Fra : Gustaf Serve

Dato : 08-04-03 15:57

Anders Vind Ebbesen skrev:

>Jeg er i min jagt på at få flere IP-adresser routet ud på en
>"bredbåndsforbindelse" kommet frem til følgende.

Du mangler Webpartner (såfremt 'du' er et firma).

De opgiver ikke priser på deres website
<URL:http://www.webpartner.dk/>, men jeg kan fortælle dig at ADSL
priserne (når du vil have et routet net) er interessante i forhold til
andre udbydere.

Jeg har kun haft gode oplevelser med Webpartner.

--
Gustaf Serve

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-04-03 22:08

> De opgiver ikke priser på deres website
> <URL:http://www.webpartner.dk/>, men jeg kan fortælle dig at ADSL
> priserne (når du vil have et routet net) er interessante i forhold til
> andre udbydere.

Det er næsten alle deres priser faktisk...

> Jeg har kun haft gode oplevelser med Webpartner.

Det samme her.

--
Mvh. Jesper

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 06-05-03 19:30

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Jeg er i min jagt på at få flere IP-adresser routet ud på
> en "bredbåndsforbindelse" kommet frem til følgende.

Har du prøvet at tjekke med tele2adsl ?