Nyt bundkort, men hvilket ?
Fra : Thomas

Dato : 28-03-03 19:03

Hej Experter

Jeg står over for, at skulle investere i en bunke pc udstyr ! Det skulle
gerne ende med en Pc i eller anden form, men der er nogle få ting jeg er i
tvivl om. Det er så her jeg godt kunne tænke mig, jeres uforbeholdne mening

Jeg skal bruge PC'en til at atbejde i 3D studie max og spille. Så ville det
være at foretrække at købe en P4, eller en AMD XP 2700+ ? Jeg vil helst
gerne have pc'en så lydløs som muligt.

Hvis jeg som udgangspunkt regner med at købe en AMD processor, har jeg
kigget på et bundkort fra MSI, nærmere betegnet et K7N2-L (MS-6570). Er det
et godt køb ? og er det et godt køb i forhold til et Soltek som f.eks det
her: SL-75FRN-L ATX ?? Eller er der et andet mærke i anbefaler ? Jeg har
hidtil haft Asus MB og har være udemærket tilfreds med det.

En anden ting er, de ram jeg har kigget på er nogle PC3200 DDR ram mærket
Samsung, Hvor stor forskel er der i kvalliteten på de forskellige ram
fabrikater ? Er Samsung bedre eller dårligere end f.eks Performance?

Håber på nogle svar.

Med Venlig Hilsen

Thomas H.

Fra : Rasmus Wæhrens

Dato : 29-03-03 16:21

"Thomas" <condor-9@mail.dk> wrote:

-snip - lydløs -
> [...]
>her: SL-75FRN-L ATX ?? Eller er der et andet mærke i anbefaler ? Jeg har
>hidtil haft Asus MB og har være udemærket tilfreds med det.

Jeg har lige udskiftet min gamle Athlon 800 til en AMD 2400 XP+ med et
Asus A7N8X bundkort. Jeg kan kun sige godt om dette bundkort.

Jeg kiggede også på et MSI (dels pga. af prisforskellen, som jo er
næsten 200 kr.). Jeg fravalgte det dog pga. at det mangler de fire små
huller ved siden af CPU soklen til montering af f.eks. en Alpha 8045 T
[1] køler. Soltek droppede jeg også, da det har chipsæt blæser -
hvilket alt andet lige vil forøge larmen fra PC'en.

Jeg kan helt klart anbefale en Alpha 8045 T køler kombineret med en
støjsvag Papst. Min CPU bliver maks. 42 C varm ved 100% cpubelastning
med en 12 db Papst.

[1] http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724747893

>En anden ting er, de ram jeg har kigget på er nogle PC3200 DDR ram mærket
>Samsung, Hvor stor forskel er der i kvalliteten på de forskellige ram
>fabrikater ? Er Samsung bedre eller dårligere end f.eks Performance?

Samsung er en af de større producenter af RAM chips, og det er ikke de
dårligste chips de sætter på deres egne RAM moduler :) Jeg ville ikke
tøve med at vælge dem fremfor Performance o.lign. mærker.
--
Rasmus Wæhrens