Hjælp til intel Chipset
Fra : Roland Vogt

Dato : 27-03-03 22:42

Jeg kører med dette Chipset

Intel 815E/EP PCI

Med en PIII 1GHZ Processor.

Hvem vil hjælpe mig med at finde ud hvor meget processor dette bundkort kan
klare? Kan jeg få en større processor i uden probs??

jeg har læst en masse ting på intel siden, men jeg kan ik klokkeklart, læse
hvad den kan klare af processor

Fra : Leony

Dato : 28-03-03 08:18

"Roland Vogt" <vogt@midtfyn.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvem vil hjælpe mig med at finde ud hvor meget processor dette
> bundkort kan klare? Kan jeg få en større processor i uden probs??

Chipsettet betyder mindre.
Du skal finde ud af hvilken model dit bundkort er. På nogle bundkort
står det på selve printet.

Du kan også finde ud af det ved at skrive BIOS ID nummeret ned, det
kommer nede i venstre hjørne under opstart (du kan trykke på pause/break
for at stoppe boot og notere ned - esc starter boot igen).

Du kan også downloade CTbios her:
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
Det er et lille program som går ind og aflæser BIOS ID nummeret.

Alternativt kan du prøve Aida32. Det er et systeminformationsprogram,
dvs at den remser alle enheder der er tilsluttet op, herunder også
motherboardmodellen.

Da du bruger socket 370 skal du ikke regne med at komme så højt op.
Så vidt jeg lige kan se, så er den højeste hastighed på 370 1133 MHz, du
kan nå 1400 MHz hvis dit bundkort understøtter Tualatin.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Roland Vogt

Dato : 28-03-03 09:24

MOdel

Intel 815E/EP PCI Chipset

AMI 586-HiFlex-Bios V23.00

Fra : Leony

Dato : 28-03-03 11:03

> MOdel
> Intel 815E/EP PCI Chipset
> AMI 586-HiFlex-Bios V23.00

Begge dele er irrelevant. Der findes 500 bundkort med det chipset og 200
af dem har måske AMI Hiflex BIOS.

Bundkortet er lavet af et firma (Asus, ECS, Gigabyte m.fl.), de giver
bundkortet et modelnummer.
Eksempelvis har jeg et Asus CUV4X og et Abit BD7-Raid.
Dette skal bruges når man skal downloade en ny BIOS, som gør en større
processor mulig. Flash med en forkert BIOS medfører et bundkort der er
til at smide i havnen eller hænge på væggen i stedet for et maleri.
Derfor er det vigtigt at downloade den rigtige BIOS og det kan kun ske
hvis man kender bundkortmodellen.

Du kan på denne side:
http://www.ecs.com.tw/download/k7s5a.htm
se download af BIOS til et ECS K7S5A. For hver version kan man se hvad
der er sket og hvilke CPU'er der er understøttet.

Måske har du en manual hvor bundkortmodellen står eller må du finde BIOS
ID string'en manuelt eller med CTbios.

HVis din maskine er en Compaq, IBM eller lignede færdigtsamlet, så kan
modelnummeret på selve computeren måske hjælpe.

Fra : Roland Vogt

Dato : 28-03-03 11:48

dedt er fra dell .....hmmmmmmmmmm

Fra : Leony

Dato : 28-03-03 12:20

> dedt er fra dell .....hmmmmmmmmmm

Tja, det besværliggør processen en del.
Har du et navn/model på computeren.

Uanset hvad, så tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om det.
De 133 - 400 MHz vil ikke gøre ret stor forskel - min mening.

Jeg kender ikke dine grunde til at opgardere, men jeg tror ikke du vil
mærke en nævneværdig forskel (selvfølgelig kommer det an på hvad du
bruger computeren til, hvis du kun surfer og lægger 7-kabale betyder det
intet).

Fra : Roland Vogt

Dato : 28-03-03 12:21

det bundkort med processor kommer fra en

DELL DIMENSION 4100

Fra : Leony

Dato : 28-03-03 14:18

> det bundkort med processor kommer fra en
> DELL DIMENSION 4100

Søgte lidt via Google og fandt denne:
http://forums.us.dell.com/supportforums/board/message?board.id=dim_upgrade&message.id=75933

Det er en fyr som har fået den til at køre med Tualatin vha en
converter.
Dette tyder på at boardet ikke understøtter Tualatin direkte.

På edbpriser koster en 1400 MHz Tualatin P3 1800 kr (ved ikke hvad
converteren koster).
For dette beløb får du nemt et nyt et nyt bundkort med tilhørende AMD XP
processor (som er hurtigere).

Du kan sikkert skifte til en P3 1133 MHz, men det tror jeg ikke du vil
kunne mærke i praksis.

Fra : Roland Vogt

Dato : 28-03-03 12:48

Den siger dette i Dr. Hardware:

main bios: AMI 586-HiFlex-Bios V23.00
id string: 51-2300-000000-00101111-030199-
BIOS update 09/17/01
Copyright: (C)1985-1999,American Megatrends Inc.,All Rights R

Fra : jk

Dato : 28-03-03 13:16

download ctbios program herfra:

http://www.clubedohardware.com.br/download.html

lidt nede på siden.

Det fortæller hvilken fabrikant. Men hvis det er en Dell, må der da
stå under bunden på kabinettet en type og model. Eller andet sted.

mvh

John