Reparation af Pioner-jolle med glasfiber ?
Fra : JE

Dato : 26-03-03 20:41

Jeg skal ha' repareret nogle revner/huller i bunden af min Pioner-jolle. Jeg
overvejer at reparere skaderne ved, at lægge et "tæppe" af glasfiber i
bunden af båden. MEN jeg får nogle forskellige meldinger på om dette kan
lade sig gøre. Nogle sir' at glasfiber godt kan hæfte på dét
plastic-materiale som Pioner-jollen er lavet af, mens andre sir' at det kan
det ikke.

Er der nogle der har erfaringer med glasfiber, som kan hjælpe mig ?

Mvh Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-03-03 00:16

"JE" <janelne@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e82005e$0$24626

> [...]
> det ikke.
> Er der nogle der har erfaringer med glasfiber, som kan hjælpe mig ?

Du kan ikke bruge hverken polyester eller epoxy på pioneer jollerne. Selv om polyester måske
synes at hæfte i første omgang, ryger det alligevel hurtigt af.

Måske du kan fylde op med sikafleks, det er mit bedste bud. Jollen er lavet af polyethylene
eller en afart af det, og det er næsten umuligt at få noget til at hæfte på den slags, det er
jo nærmest ren olie

Bemærk forresten, at glasfiber ikke kan hæfte på noget af sig selv.. Glasfiber er blot den
dug, man bruger til armering. Det er binderen, der er væsentlig og som oftest omtaler folk
polyester som glasfiber.

Hvis du vil prøve med polyester, så sørg for, at ridse godt op i området, så der er en ujævn
struktur. Bad så det hele i acetone godt og grundigt. Tør så acetonen væk og påfør
polyesteren. Undgå alt for tykke lag, fordi det givetvis vil brække af.

Alternativet er måske at svejse/brænde revnerne sammen, men det vil jeg ikke indlade mig på.
Vær opmærksom på, at en pioneer jolle brænder *fortrinligt*. Men hvis det er en gammel jolle
og der allerede er begyndt at komme revner, kan du næsten være sikker på, at den på længere
sigt ikke bliver tæt. Der opstår simpelthen huller i plastikken.

Claus

Fra : TEAS

Dato : 28-03-03 13:25

"JE" skrev d. 26-03-03 20:41 dette indlæg :
> [...]
det kan
> det ikke.
>
> Er der nogle der har erfaringer med glasfiber, som kan hjælpe mig ?

Hej Jan! Pioner joller der revner er færdig.Jeg har set mange måder at
repererer dem på
men intet kan holde.Pioner joller er lavet på samme måde som et
vaskefad og når de revner
er det fordi de hærder videre DET ER RENT UD SAGT NOGET BILIGT ....
Find en optimst jolle istedet den er mere stabilt og har du børn eller
børnebørn er det lige
sagen med en optimist jolle med sejl eller lille motor.
GOD VIND
TEAS

http://www.kandu.dk/

Fra : PB

Dato : 09-04-03 21:35

Glem det. Det kommer ikke til at virke. Jeg har pøvet med glasfiber og
polyester. Faldt af. Glasfiber og epoxy. Faldt af. Sikaflex. Holdte
lidt længere og faldt så af. Prøvede med nogle 'pinde' af det samme
som jollen er lavet af og en varmepistol. Overfalden var for medtaget
af solen og smuldrede nærmest i stedet for at smelte. Duede ikke. Nu
er den opgivet.

hilsen Peter