sommergræs
Fra : Musen

Dato : 23-03-03 22:50

Ja så nåede vi årstiden til de evindelige spørgsmål omkring sommergræs. Vi
har selv 1½ tønde land jord, som er delt op i fire; et stykke som bruges som
ridebane, et stykke hestene har gået på hele vinteren og som derfor er MEGET
bart, et stykke de har gået på de sidste par måneder (da det andet blev FOR
smattet) og et stykke de ikke har gået på siden efteråret. Vi har så lånt en
mark på 3 tønder land med masser af græs. Der skal de over når vejret er så
godt at de kan være ude om natten. MEN, hvordan er det nu lige med at vænne
dem til alt græsset. Hvor lang tid i forvejen skal jeg begynde at vænne dem
til græs, og hvor længe ad gangen pr. dag. Det stykke vi selv har hvor der
er græs, regner jeg med at skulle bruge til at vænne dem til græsset, og det
er vel ca. 1/4 tønde land. Må jeg lukke dem derind på en gang, skal jeg dele
det op, eller skal jeg nøjes med at lade dem gå der et stykke tid af gangen
(og i såfald hvor længe?)
Jeg ved godt det er en hulens masse spørgsmål, men jeg er altså også vældig
bange for forfangenhed, så jeg vil lige være helt sikker på at gøre det
rigtigt....Hvis der er andet jeg bør tage hensyn til så sig endelig frem
Venlig hilsen Musen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-03-03 09:08

Musen wrote:
> [...]
> bange for forfangenhed, så jeg vil lige være helt sikker på at gøre det
> rigtigt....Hvis der er andet jeg bør tage hensyn til så sig endelig frem

Hvis der er en meget stor græsmark, i forhold til antallet af heste, kan
man lukke hestene ud tidligere end ellers. Så kan de vænne sig til
græsset i takt med, at det begynder at gro og 'leve' igen. Ulempen er
bare, at de ødelægger græsset, hvis ikke den er meget stor, eller hvis
de kun går på en del af den.

Ellers ville jeg starte med at lukke dem ud i ca. en halv time og trappe
op til døgnet rundt over 2-3 uger.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 24-03-03 12:25

> [...]
> græsset i takt med, at det begynder at gro og 'leve' igen. Ulempen er
> bare, at de ødelægger græsset, hvis ikke den er meget stor, eller hvis

(klip)
Så vidt jeg husker så har du din hoppe og så den lille shetter ikke? Luk dem ud allerede nu på græsstykket en times tid hver dag i
en trap op i tid langsomt. Hvis der kun er de to heste så gør det jo ikke noget at lidt af græsset bliver ødelagt fordi man beregner
ca. 1 tdr. land fold til en hest og så har du jo faktisk 1 tdr. land græs i overskud.

> Ellers ville jeg starte med at lukke dem ud i ca. en halv time og trappe
> op til døgnet rundt over 2-3 uger.

(klip)

Ganske fornuftigt. Jeg lukker mine tre hyppere ned på græsset ca. en time hver aften og så bliver det længere og længere og når så
græsset kommer i gang med at gro så husker jeg lige at trappe ned på deres foder de får i krybberne. Det er meget vigtigt....

--

~Hilsen
Annette~