Hjælp til e-smith
Fra : Bo Dudek

Dato : 27-03-03 12:28

Hejsa

Jeg har brug for en filserver, og lad mig lige definere MIN opfattelse
af dette ord:

Filserver: En fælles sted for flere maskiner på et netværk, hvor man
gennem f.eks. stifinder kan hente og gemme filer samt streame f.eks.
mp3 musik o.lign.

Jeg har tidligere forsøgt mig med Red Hat 8, men et eller andet
drillede, så jeg droppede det. Istedet har jeg nu gang i E-smith, som
har været voldsomt nem at installere.

Efter lidt bøvl med et ISA netkort, som jeg nu har skiftet med et PCI
netkort, har jeg nu gang i serveren og kan tilgå
server-administrationen fra en browser på netværket.

Spørgsmålet er så, om der findes en nem guide til at få sat det hele
rigtigt op og meget gerne på dansk. Jeg VED, at der er lidt at finde
på e-smith.org, men hvis der nu findes et godt dansk website, hvorpå
der er punkt-for-punkt gennemgang af:

- oprettelse af mapper på serveren
- styring af adgang til serveren
- massekopiering til serveren (har ca. 15GB der skal flyttes over på
serveren i forskellige mapper 1 gang for alle)

Mvh
Bo Dudek

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 27-03-03 13:58

"Bo Dudek" <bo_dudek@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Efter lidt bøvl med et ISA netkort, som jeg nu har skiftet med et PCI
> netkort, har jeg nu gang i serveren og kan tilgå
> server-administrationen fra en browser på netværket.

Godt så

> [...]
> rigtigt op og meget gerne på dansk. Jeg VED, at der er lidt at finde
> på e-smith.org, men hvis der nu findes et godt dansk website, hvorpå

Har ikke set et på dansk endnu, så her er lid6t griflerier der måske kan
hjælpe dig:

> - oprettelse af mapper på serveren

Du opretter et netværks share, ligesom i M$

De hedder her IBays

> - styring af adgang til serveren

Jeg foreslår du først opretter en brugergruppe evt. flere
og så giver den enkelte gruppe adgang på det enkelte share.

Brugergrupperne hedder Groups

Derefter opretter du de brugere du har, og sætter dem som medlemmer af
den/de gruppe(r) de har behov for.

> - massekopiering til serveren (har ca. 15GB der skal flyttes over på
> serveren i forskellige mapper 1 gang for alle)

Med mapper, mener du så de forskellige netværksshares ?
Så må du nok lave det et share af gangen.

Hvis du kun skal have et share på netværket, så kopierer du bare via
netværket som normalt

Håber det hjalp lidt

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Bo Dudek

Dato : 28-03-03 10:39

[...]

mange tak :) jeg fandt ud af det, og når man læser, hvad der faktisk
STÅR på skærmen, så er der ingen problemer ;) det spiller nu..

mvh
bo dudek
www.bodudek.dk

Kind regards