harddisk crash - raid 1
Fra : Anders Lund

Dato : 25-03-03 21:19

Jeg har 2 harddiske i raid 1. Jeg kan via en
dmesg | grep -i raid
bla se følgende:

raid1: md0, not all disks are operational -- trying to recover array
raid1: raid set md0 active with 1 out of 2 mirrors

Det betyder vel at min ene harddisk er stået af (hurra for raid 1!). Hvad
gør jeg for at se hvad der er galt?

Hvad gør jeg når jeg vil sætte en ny harddisk i mit system, finder den selv
ud af at lave raid arrayen på den nye?

Jeg brugere redhat 7.3 og 2 ide diske.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : P og T

Dato : 25-03-03 22:47

> Hvad gør jeg når jeg vil sætte en ny harddisk i mit system, finder den
selv
> ud af at lave raid arrayen på den nye?

Prøv her:

http://contribs.org/contribs/dmay/mitel/contrib/raidmonitor/

Per

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-03-03 23:18

On Tue, 25 Mar 2003 21:18:46 +0100, Anders Lund wrote:

> Det betyder vel at min ene harddisk er stået af (hurra for raid 1!). Hvad
> gør jeg for at se hvad der er galt?

Prøv med "cat /proc/mdstat"

> Hvad gør jeg når jeg vil sætte en ny harddisk i mit system, finder den selv
> ud af at lave raid arrayen på den nye?

Når du sætter en ny harddisk i, så partitionerer du den som den gamle,
og derefter fortæller du maskinen at du har sat den i (med raidtools
eller mdadm), og så spejler den ellers løs af sig selv derefter. Du
kan følge med i fremskridtet i /proc/mdstat.

Mvh.

--
"Hvilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-03-03 00:48

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> writes:

> [...]
> raid1: raid set md0 active with 1 out of 2 mirrors
>
> Det betyder vel at min ene harddisk er stået af (hurra for raid 1!). Hvad

Du læser i kernens logfil og finder ud af, hvad problemet er.

> Hvad gør jeg når jeg vil sætte en ny harddisk i mit system, finder den selv
> ud af at lave raid arrayen på den nye?

Næppe fuldautomatisk medmindre RedHat har lavet noget sjov...

Du sætter den nye disk i og partitionerer den præcis som den defekte
disk (dvs. den bør have samme geometri som den gamle). Du sætter
partitionerne til at være type 0xfd (raid autodetect), hvis du har
benyttet dig af det på den gamle. Nu tilføjer du de nye partitioner
til dine raid arrays med raidhotadd og venter på, den får
synkroniseret data.

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf