Maple i Mandrake 9.1
Fra : Martin Heller

Dato : 25-03-03 01:06

Jeg var i torsdags til install aften i sslug i kbh
og fik hjælp til at få installeret Linux Mandrake 9.1.
Dette er mit første forsøg ud i Linux, så
opstartsvanskeligheder er der nok af.

Selve Mandrake fungerer indtil videre fint, men det
hjælper mig ikke så meget for jeg kan ikke finde ud
af at få installeret de programmer, som jeg normalt
bruger på min computer. I øjeblikket er det Maple 7,
som driller.

Jeg har installeret ved hjælp af den installations CD
jeg har købt, og tekstversionen virker fint. Men når
jeg kører xmaple får jeg en masse fejlmeddelelser ala

/usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/maplew: Symbol
different size in shares object, consier re-linking

På maplesoft.com findes en faq, som beskriver fejl
i forbindelse med Mandrake og Maple, men det er ikke
den version af Mandrake, som jeg bruger. Efter at have
læst <URL:http://www.maplesoft.com/support/Faqs/Maple7/Installation/8.shtml>
har jeg installeret følgende pakker:

libstdc++2.10.2.96-0.82mdk
libstdc++2.10-devil-2.96-0.82
libstdc++5-devil-3.2.2-3mdk
libstdc++5-static-devil-3.2.2-3mdk

Det hjalp ikke. Jeg har i gruppen comp.soft-sys.math.maple
fået at vide at det er pakken libstdc++-2.95.2-12mdk, som
Maple skal bruge, men når jeg forsøger at installerer den
via <URL:http://rpmfind.net/linux/RPM/Linux-Mandrake.html>
får jeg at vide at den konflikter med
libstdc++2.10.2.96-0.82mdk og derfor ikke kan installeres.

Er der en måde jeg kan undgå disse konflikter, eller
en anden måde jeg kan få Maple til at køre? Alle forslag
er meget velkomne. Jeg vil sætte pris på at eventuelle
forslag ikke bliver alt for tekniske (eller ledsages af
en lille forklaring), da jeg som sagt er ny i Linux og
ikke har overblik over hvordan det hele fungerer endnu.

Martin Heller

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 25-03-03 18:00

Martin Heller wrote:

> /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/maplew: Symbol
> different size in shares object, consier re-linking

> Er der en måde jeg kan undgå disse konflikter.

Du skal bare lave et symlink:

cd /usr/lib
ln -s libstdc++2.10.2.96-0.82mdk libstdc++-2.95.2-12mdk

/Esben

Fra : Martin Heller

Dato : 25-03-03 22:26

Esben Skov Pedersen wrote:

> Du skal bare lave et symlink:
>
> cd /usr/lib
> ln -s libstdc++2.10.2.96-0.82mdk libstdc++-2.95.2-12mdk

Det har jeg nu prøvet. Jeg fik 'permission denied' at vide
når jeg prøvede med min normale bruger, så jeg går ud fra
at ovenstående skal skrives som root? Der fik jeg i alt
fald ikke nogen fejl.

Når jeg så går tilbage som normal bruger og kører xmaple
får jeg igen de samme fejl. Skyldes det at jeg skal gøre
andet end ovenstående to linier, eller at det ikke er det,
som er løsningen på mit problem?

Martin

Fra : jb

Dato : 09-04-03 09:10

Martin Heller wrote:
Hvorfor ikke prøve at"nedgradere" og afinstallere den konfliktende pakke,
for så at installere den ønskede

Jørn En anden linux novice

--
jb

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-03-03 00:08

Esben Skov Pedersen <spam@geek.linux.dk> writes:

> Du skal bare lave et symlink:
> [ ... ]
> ln -s libstdc++2.10.2.96-0.82mdk libstdc++-2.95.2-12mdk

Nej!

libstdc++2.10.2.96-0.82mdk og libstdc++-2.95.2-12mdk er navne på
Mandrake-pakker. Det vil sikkert bare resulterer i et dødt link.

Sandsynligheden taler da også for at det ikke kan løses mandens
problem da han jo tydeligvis sidder med en xmaple der er linket mod en
anden version af libstdc++ end den han bruger.

--
Jacob - www.bunk.cc
One person's error is another person's data.

Fra : Martin Heller

Dato : 26-03-03 01:47

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Sandsynligheden taler da også for at det ikke kan løses mandens
> problem da han jo tydeligvis sidder med en xmaple der er linket mod en
> anden version af libstdc++ end den han bruger.

Betyder det at jeg ikke skal regne med at det kan
komme til at fungere?

Det ville jeg være temmelig ked af. Jeg synes ikke
der er meget ved at have et styresystem installeret,
som umuliggører at de programmer, som jeg bruger
dagligt, installeres.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-03-03 00:50

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> writes:

> Betyder det at jeg ikke skal regne med at det kan
> komme til at fungere?

Nej, blot at det vil være besværligt at løse det på den måde.

> Det ville jeg være temmelig ked af. Jeg synes ikke
> der er meget ved at have et styresystem installeret,
> som umuliggører at de programmer, som jeg bruger
> dagligt, installeres.

Kan du ikke få fat i en version af Maple der er statisk linket, eller
som er linket mod en nyere libstdc++? Det vil klart være den lette
løsning.

--
Jacob - www.bunk.cc
Everyone hates me because I'm paranoid.

Fra : Martin Heller

Dato : 26-03-03 19:02

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Kan du ikke få fat i en version af Maple der er statisk linket, eller
> som er linket mod en nyere libstdc++? Det vil klart være den lette
> løsning.

Det tror jeg ikke findes. Jeg har version 7, og det er den
nyeste jeg kan få fat på. Version 8 er ganske vist lige
udkommet, men den sælger de endnu ikke på mit studie (DTU).
Jeg tror at problemet er at Maple er lavet til Red Hat, og
derfor åbentbart ikke er så nem at få til at køre på Mandrake.
Det er temmeligt irriterende. Er der ikke nogen retningslinier,
som skal overholdes, så programudviklere har en mulighed
for at lave programmer, som kan køre smærtefrit på alle
Linux distributioner?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-03-03 19:00

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> writes:

> Det tror jeg ikke findes. Jeg har version 7, og det er den
> nyeste jeg kan få fat på. Version 8 er ganske vist lige
> udkommet, men den sælger de endnu ikke på mit studie (DTU).

Jeg kan se at du har ADSL, hvorfor kører du så ikke bare Maple fra en
af maskinerne på DTU over SSH (husk compression)? Der ligger både
version 6, 7 og 8. Det har jeg gjort de par gange jeg har haft brug
for Maple. Ja, jeg læser også på DTU

Så slipper jeg dels for at købe det, og dels for at skulle have bøvlet
med installationen, men det virker selvfølgelig kun, hvis man har ADSL
eller en tilsvarende hurtig netforbindelse.

--
Jacob - www.bunk.cc
Worth seeing? Yes, but not worth going to see.

Fra : Martin Heller

Dato : 26-03-03 22:43

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]

> med installationen, men det virker selvfølgelig kun, hvis man har ADSL
> eller en tilsvarende hurtig netforbindelse.

Tja, jeg var ikke klar over at man kunne. Men jeg går
ud fra at det kører noget hurtigere hvis jeg har det
installeret på min egen computer frem for hvis jeg
kører det over nettet? Jeg har da nogen gange haft
den til at stå natten over og regne færdig, og det
ville ikke være sjovt hvis forbindelsen røg undervejs
og jeg så skulle starte forfra.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-03-03 22:01

> [...]
> ud fra at det kører noget hurtigere hvis jeg har det
> installeret på min egen computer frem for hvis jeg

Nu har jeg godt nok aldrig haft det installeret på min egen computer,
men jeg synes ikke der er væsentlig forskel at mærke på om jeg kører
det over SSH eller om jeg sidder ved en terminal på DTU.

Du kan jo prøve det. Husk compression (-C til ssh), for ellers vil det
føles langsomt.

> Jeg har da nogen gange haft den til at stå natten over og regne
> færdig, og det ville ikke være sjovt hvis forbindelsen røg undervejs
> og jeg så skulle starte forfra.

Ja, det ville være surt. Så kunne du måske overveje at køre det
ikke-grafisk i screen, og så detache mens den regner?

Men ud over det har jeg nu sjældent haft problemer med at forbindelsen
er røget ud over når de lige genstarter maskinerne på DTU, og det gør
de trods alt ikke hver dag:

$ ssh erlang uptime
9:59pm up 79 day(s), 8:24, 28 users, load average: 23.99, 23.36, 22.81
$ ssh hald uptime
9:59pm up 17 day(s), 3:18, 18 users, load average: 44.82, 44.53, 44.43
$ ssh bohr uptime
9:59pm up 1 day(s), 2:40, 31 users, load average: 2.35, 2.44, 3.95

.... OK, bohr.gbar.dtu.dk har vist været genstartet for nylig.

--
Jacob - www.bunk.cc
Two wrongs don't make a right, but three lefts do.

Fra : Martin Heller

Dato : 26-03-03 23:45

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> det over SSH eller om jeg sidder ved en terminal på DTU.
>
> Du kan jo prøve det. Husk compression (-C til ssh), for ellers vil det

Nu har jeg lige prøvet det, men det kørte meget langsomt.
Det tog ca et minut at plotte x^2 fra -5 til 5. Så jeg er
ikke sikker på at jeg har fået det der compression med
hvis det skulle gøre det hurtigt. Jeg skrev

ssh -C -l studienummer bohr.gbar.dtu.dk

Skulle C'et være placeret på en anden måde eller er
der andet jeg skal skrive for at få det til at køre
hurtigere?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-03-03 11:27

> [...]

> ikke sikker på at jeg har fået det der compression med
> hvis det skulle gøre det hurtigt. Jeg skrev

Du har gjort det rigtigt. Jeg prøvede også lige selv. Hos mig tog det
ca. 40 sekunder. Det kan jeg godt se ikke holder specielt godt. Jeg
har bare ikke brugt Maple til at plotte med.

Så er der vist ikke så meget andet for end at du må have det til at
virke lokalt. Det ville jeg bare godt have sparet dig for, hvis det
var muligt, da jeg frygter at det er en kamp op ad bakke for en ny
Linux-bruger.

--
Jacob - www.bunk.cc
Never do today what you can put off until tomorrow.

Fra : Martin Heller

Dato : 28-03-03 00:26

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> virke lokalt. Det ville jeg bare godt have sparet dig for, hvis det
> var muligt, da jeg frygter at det er en kamp op ad bakke for en ny

Du skal have tak for forsøget i al fald. Jeg er også bange
for at det er noget, jeg ikke selv kan klare lige her til at
starte med. Så jeg tror at jeg må prøve at finde en, som kan
finde ud af Linux, og så alliere mig med ham. Men jeg tror
lige jeg vil se om Jesper Krogh har fat i noget, for jeg
fandt den fil, som der var fejl i forbindelse med. Måske
det ikke er så vanskeligt når alt kommer til alt.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 26-03-03 18:07

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Heller:
> Jeg var i torsdags til install aften i sslug i kbh
> og fik hjælp til at få installeret Linux Mandrake 9.1.
> Dette er mit første forsøg ud i Linux, så
> opstartsvanskeligheder er der nok af.

Herligt ikke

> /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/maplew: Symbol
> different size in shares object, consier re-linking

Prøv lige at sende os output fra
ldd /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/maplew

Er du forøvrigt sikker på at det er den binære der skal køres?

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Martin Heller

Dato : 26-03-03 22:39

Jesper Krogh wrote:

> Herligt ikke

Det ved jeg nu ikke rigtigt...

> Prøv lige at sende os output fra
> ldd /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/maplew

Der kom en del, men det er ikke meget af det jeg forstår,
men jeg går ud fra at det med "not found" ikke er godt?

libGL.so.1 => /usr/X11R6/lib/libGL.so.1 (0x40020000)
libGLU.so.1 => /usr/X11R6/lib/libGLU.so.1 (0x40093000)
libXt.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXt.so.6 (0x4012c000)
libXmu.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXmu.so.6 (0x4017e000)
libX11.so.6 => /usr/X11R6/lib/libX11.so.6 (0x40195000)
libXext.so.6 => /usr/X11R6/lib/libXext.so.6 (0x40274000)
libSM.so.6 => /usr/X11R6/lib/libSM.so.6 (0x40282000)
libICE.so.6 => /usr/X11R6/lib/libICE.so.6 (0x4028b000)
libdl.so.2 => /lib/libdl.so.2 (0x402a2000)
libmclient.so => not found
libstdc++-libc6.1-1.so.2 => /usr/lib/libstdc++-libc6.1-1.so.2
(0x402a6000)
libm.so.6 => /lib/i686/libm.so.6 (0x402f0000)
libc.so.6 => /lib/i686/libc.so.6 (0x40312000)
libpthread.so.0 => /lib/i686/libpthread.so.0 (0x40445000)
libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0x40495000)
/lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x40000000)

> Er du forøvrigt sikker på at det er den binære der skal køres?

Næh, jeg er ikke sikker på noget som helst. Jeg ved at
den fil, som jeg skal køre for at starte programmet på
DTU hedder xmaple, så det går jeg ud fta at den også
hedder på min computer. maple starter i hvert fald den
tekstbaserede udgave både hos mig og på universitetet.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-03-03 06:19

> [...]
> libgcc_s.so.1 => /lib/libgcc_s.so.1 (0x40495000)
> /lib/ld-linux.so.2 => /lib/ld-linux.so.2 (0x40000000)

Prøv at se om du kan finde libmclient.so et eller andet sted i Maple
installations mappen. evt med:

find /sti/til/maple | grep libmclient.so

Er den et eller andet sted?

Fra : Martin Heller

Dato : 28-03-03 00:20

Jesper Krogh wrote:

> find /sti/til/maple | grep libmclient.so
>
> Er den et eller andet sted?

Den ligger her:

/usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/libmclient.so

Skal jeg flytte den så?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 27-03-03 23:22

I dk.edb.system.unix, skrev Martin Heller:

> Den ligger her:
>
> /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/libmclient.so
>
> Skal jeg flytte den så?

Der er 2 muligheder:
1) indsæt /usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/
i /etc/ld.so.conf og kør ldconfig
2) Prøv at kopiere den til /lib eller /usr/lib og kør ldconfig

Fra : Martin Heller

Dato : 28-03-03 01:02

Jesper Krogh wrote:

> [...]

> i /etc/ld.so.conf og kør ldconfig
> 2) Prøv at kopiere den til /lib eller /usr/lib og kør ldconfig

Jeg har nu prøvet at kopiere den til først /lib og
dernæst /usr/lib, og derefter kørt ldconfig, men
det hjalp ikke.

Dernæst prøvede jeg mulighed 1). Jeg gik ind i /etc og
skrev vim ld.so.conf. Det åbnede en fil, som indeholdt
to linier:
/usr/X11R6/lib
/usr/lib/qt3/lib

Jeg tilføjede:
/usr/local/maple_su/bin.IBM_INTEL_LINUX/

nedenunder og gemte. Derefter kørte jeg ldconfig igen,
men det hjalp heller ikke. Har jeg brugt en forkert
fremgangsmåde? Eller ser det bare håbløst ud?

Jeg får i alle til tilfældene de samme fejlmeddelelser,
og et Maple vindue åbner i et kort glimt og lukker dernæst
igen.