Ændring af skærmopløsning
Fra : Jimmy

Dato : 24-03-03 23:50

Hej

Kan man i en RedHat 8.0 textmode ændre skærmopløsningen?

Jeg har altså ikke X eller lignende installeret, men vil gerne kunne se mine
MySQL-tabeller på skærmen

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Lønberg

Dato : 25-03-03 09:46

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Kan man i en RedHat 8.0 textmode ændre skærmopløsningen?
>
> Jeg har altså ikke X eller lignende installeret, men vil gerne kunne se mine

hvis du skriver vga=791 ved lilo, får du den op i 1024x768 i console..

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-03 10:06

Peter Lønberg wrote:

> hvis du skriver vga=791 ved lilo, får du den op i 1024x768 i console..

sidst jeg kiggede (et par måneder siden), så havde RH8.0 ikke
framebuffer installeret som standard. Og med mindre andet er valgt under
installation, så er det vist også grub som bliver brugt ...

--
PeKaJe

About the only thing on a farm that has an easy time is the dog.

Fra : Peter Jensen

Dato : 25-03-03 10:04

Jimmy wrote:

> Kan man i en RedHat 8.0 textmode ændre skærmopløsningen?
>
> Jeg har altså ikke X eller lignende installeret, men vil gerne kunne se mine
> MySQL-tabeller på skærmen

En mulig løsning er at installere framebuffer. Det er noget der skal
aktiveres i kernen. Det ligger vist under "Console Drivers" -->
"Framebuffer support" --> "VESA <et eller andet>". Det er vist også
eksperimentelle drivere, så den slags skal også aktiveres først.

Derefter kan du læse lidt i /usr/src/linux/Documentation/fb/vesafb.txt
om hvordan det aktiveres under opstart (jeg bruger selv vga=792).
Fordelen ved framebuffer er at man ud over en pænt stor konsol også har
mulighed for at se grafik (med fbi) og video (med mplayer) uden at have
X installeret.

Alternativt, hvis du ikke har lyst til at ændre i kernen, kan du bruge
en af de andre vga modes. Du tilføjer parameteren 'vga=ask' til kernen,
hvorefter du får en liste af understøttede modes. Resten burde give sig
selv ...

--
PeKaJe

Everybody is going somewhere!! It's probably a garage sale or a
disaster Movie!!

Fra : Jimmy

Dato : 25-03-03 12:34

"Peter Jensen" <jdogh001@sneakemail.com> wrote in message

> [...]
> en af de andre vga modes. Du tilføjer parameteren 'vga=ask' til kernen,
> hvorefter du får en liste af understøttede modes. Resten burde give sig

Super - Det prøver jeg.
Takf or hjælpen til alle.

mvh
Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 29-03-03 09:17

> [...]
> "Framebuffer support" --> "VESA <et eller andet>". Det er vist også
> eksperimentelle drivere, så den slags skal også aktiveres først.

Hvor ligger dette?
På CD'en eller er du inde i et installationsprogram nu?

> [...]
> en af de andre vga modes. Du tilføjer parameteren 'vga=ask' til kernen,
> hvorefter du får en liste af understøttede modes. Resten burde give sig

Hvor tilføjer man denne paramenter?
Jeg troede det var i grub.conf men det var det tilsyneladende ikke.

mvh
Jimmy

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-03-03 20:35

Jimmy wrote:

> Hvor ligger dette?

cd /usr/src/linux; make menuconfig.

De eksperimentelle drivere aktiveres ved at afkrydse "Code maturity
level options" --> "Prompt for development and/or incomplete
code/drivers".

Husk dog at framebuffer driverne *skal* være i kernen for at du kan
benytte dem på den beskrevne måde.

Menuconfig er dog måske ikke så velegnet, hvis man er ny. Så er xconfig
nok bedre. Jeg mindes at have brugt det i RH8.0. Der installerede kernen
sig også automagisk i bootloaderen. Et eller andet sted på Red Hat's
hjemmeside er der udførlige instruktioner i hvad du skal foretage dig.

[jeg googler lige ... ]

Ah ... her:
http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-8.0-Manual/custom-guide/ch-custom-kernel.html

> På CD'en eller er du inde i et installationsprogram nu?

Forudsat at du har installeret alle kernel* pakkerne, så skulle hele
sourcekoden til kernen ligge i /usr/src/linux (som bare er en symlink
til den aktuelle kerne). "Programmet" som jeg bruger aktiveres så ved at
skrive "make menuconfig" i det bibliotek. Den grafiske variant hed vist
"make xconfig". Jeg mindes at have set en genvej til dette et eller
andet sted i "start" menuen.

> Hvor tilføjer man denne paramenter?
> Jeg troede det var i grub.conf men det var det tilsyneladende ikke.

Hvis du ikke har specificeret andet, så bruger Red Hat 8.0 GRUB som
bootloader. I grub.conf er der garanteret en linje hvor der står
"kernel" i starten. I slutningen af denne skriver du så bare "vga=x",
hvor 'x' er den ønskede mode. Læg dog mærke til at der (hvis jeg husker
ret) bliver lavet et ekstra menupunkt til den hjemmebryggede kerne.

Og her til sidst burde jeg nok lige sige at for at vga=ask kan virke
skal "Console drivers" --> "Video mode selection support" være aktiveret
i kernen. Det burde det dog allerede være, når man tænker på alt det
andet fyld Red Hat smider i deres kerner ...

Håber det kan lede dig lidt på vej ...

--
PeKaJe

BOFH Excuse #164: