Postfix, hvor bliver mine mails af??
Fra : Ukendt

Dato : 24-03-03 22:42

Hej NG.

Jeg har fået en postfix til at køre på en RedHat 8.0.

På selve serveren kan jeg fint sende post mellem de enkelte brugere.
Jeg kan også fint logge ind på POP3 både fra det interne netværk og udefra
gennem firewallen. Og kan fint og uden problemer afsende mails.

Når jeg derimod mailer til brugere på serveren, så bliver mailen umiddelbart
sendt fint af sted, men den dukker bare aldrig op på mailserveren, og jeg
modtager aldrig en returmail om at den ikke har kunnet leveres.

Der er åben på port 25 i firewallen, og serveren lytter på port 25???

Nogle forslag.

Venlig hilsen Leif.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-03 22:45

"Leif" <?> writes:

> Når jeg derimod mailer til brugere på serveren, så bliver mailen umiddelbart
> sendt fint af sted, men den dukker bare aldrig op på mailserveren, og jeg
> modtager aldrig en returmail om at den ikke har kunnet leveres.

Hvad siger din logfil? Den hedder sikkert /var/log/maillog eller
lignende.

Ligger de stadig i kø (se med mailq) eller er de væk fra systemet?

--
Jacob - www.bunk.cc
I will always love the false image I had of you.

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-03 20:16

Hej.

I logfilen er det eneste jeg sådan lige studser over:

Mar 25 20:01:49 smitty postfix/postfix-script: warning:
/var/spool/postfix/etc/resolv.conf and /etc/resolv.conf differ
Mar 25 20:01:49 smitty postfix/postfix-script: warning:
/var/spool/postfix/lib/libnss_wins.so and /lib/libnss_wins.so differ

Jeg forstår ikke helt hvad det betyder, men det virker ihvertfald som en
fejl.

Leif.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 25-03-03 00:00

Leif wrote:
> [...]
> modtager aldrig en returmail om at den ikke har kunnet leveres.
> Der er åben på port 25 i firewallen, og serveren lytter på port 25???

1. Tjek logfilerne.
2. Telnet om muligt udefra til port 25 og fyr relevante smtp-kommandoer
af.
3. Tjek trafikken på port 25 vha. tcpdump el. lign.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ole Hansen

Dato : 25-03-03 13:05

"Leif" <?> writes:

> [...]
> modtager aldrig en returmail om at den ikke har kunnet leveres.
>
> Der er åben på port 25 i firewallen, og serveren lytter på port 25???

Ude fra den store verden går jeg ud fra? Du har en TDC Bredbånd eller
lignende ADSL-forbindelse, ikke? Så har du vel sat dine MX-records for
domænet efter TDC's foreskrifter? TDC har nemlig lukket for al
indgående trafik på port 25 til deres (ADSL) net..

Mht manglende returmail så kan der gå flere dage, inden en mail ryger
retur hvis den ikke kan afleveres..

--
Ole Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-03 20:17

Hej.

Jooo, men min "kammerat", har en esmith server kørende også med mail, og har
fuldstændig samme adsl abonnement som jeg selv.

Leif.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-03 21:23

"Leif" <?> skrev Tirsdag den 25. marts 2003 20:16 i dk.edb.system.unix:

> Jooo, men min "kammerat", har en esmith server kørende også med mail, og har
> fuldstændig samme adsl abonnement som jeg selv.

dk-hostmaster siger

| 22.225.62.80.in-addr.arpa 3600 PTR 0x503ee116.albnxx8.adsl-dhcp.tele.dk

Så du har en TDC BB, hvor der er lukket for adgang til port 25 udefra den
store verden.

Så her hvorfor, hvordan du sætter det op.
http://makr.starthotel.dk/go.php?backupmx

Og så husk at det ikke er nok at instalere postfix, den skal også sættes op,
det er ikke meget, men der er nogle vigtige ting i konfigrrationen, jeg
plejer at støtte mig på
http://net.bunk.cc/postfix/#Konfiguration
når jeg ikke har kunnet få postfix til at virke.

Ivar Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-03 10:36

Hej Ivar.

Mange tak for hjælpen. Jeg har mailet TDC for at høre omkring det.

Du har ihvertfald givet mig noget af arbejde videre med. Postfix er blevet
konfigureret efter installationen, så tingene burde virke.