mail til fast modtager på faste tider
Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 21:32

Jeg har brug for på faste tidspunkter at sende en mail til samme modtager.

Til det kan jeg jo bruge cron til at starte afsendelsen på angivene
tidspunkter, men hvordan afsender jeg mailen?
Skal jeg bruge sendmail, og hvordan gør jeg?
Jeg har søgt på sendmail, men ikke regtigt fundet noget der kan lede mig på
vej,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 24-03-03 21:40

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> [...]
> Skal jeg bruge sendmail, og hvordan gør jeg?
> Jeg har søgt på sendmail, men ikke regtigt fundet noget der kan lede mig på

Alt hvad cronjobbet sender ud på Standard Out bliver automatisk sendt
via email til cronjobbets ejer.

ønsker du det sendt til en anden kan du bare lave det sådan her:
* * * * * date | mail anden@somewhere.com -s "Nu får du klokken hvert minut indtil du holder op med at spamme mig"

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 22:30

Jesper Krogh skrev Mandag den 24. marts 2003 21:40 i dk.edb.system.unix:

> ønsker du det sendt til en anden kan du bare lave det sådan her:
> * * * * * date | mail anden@somewhere.com -s "Nu får du klokken hvert minut
> indtil du holder op med at spamme mig"

| [root@localhost ivar]# * * * * * date | mail news-@milli.dk -s "dette er en
| testmail, sendt med date - mail"
| bash: ^: command not found
| Null message body; hope that's ok
| [root@localhost ivar]#man date
| Intet opslag for date
¦ [root@localhost ivar]#

Hmm den med at starte med * dur ikke, heller ikke Peter's start med 55 3
istædet,,,

mail news-@milli.dk -s "test"
får bare controlen til at hænge,,,

Ivar Madsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-03 22:35

Ivar Madsen skrev:

> mail news-@milli.dk -s "test"
> får bare controlen til at hænge,,,

Ja, mail venter på input. Indtast din tekst og afslut med ^D.

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-03 22:39

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> [...]

Det var ret sikkert tænkt som en linje du skulle putte i din crontab.

Så har du åbenbart ikke mansiden til date installeret. date er bare et
lille program der viser hvad klokken er. Det er nok bare ment som et
eksempel på noget der laver output.

> mail news-@milli.dk -s "test"
> får bare controlen til at hænge,,,

Ja, som Klaus skriver, mail venter på input.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you put it off long enough, it might go away.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 22:46

Jacob Bunk Nielsen skrev Mandag den 24. marts 2003 22:39 i dk.edb.system.unix:

> Det var ret sikkert tænkt som en linje du skulle putte i din crontab.

OK, den fangede jeg så bare ikke helt,,,

> Så har du åbenbart ikke mansiden til date installeret. date er bare et
> lille program der viser hvad klokken er. Det er nok bare ment som et
> eksempel på noget der laver output.

OK, men selve programmet har jeg,,,

Jesper skrev 5 *'er, mens Peter erstattede de to første med 55 3 hvad angiver
stjernerne? Det er det jeg troede at man date kunne give svaret på,,,

Ivar Madsen

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-03-03 22:42

Jeg tror både Jesper og jeg skrev det som eksempler på hvad der kunne
står i en crontab når du nu selv foreslog at de skulle køres fra cron.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-03 22:51

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Jesper skrev 5 *'er, mens Peter erstattede de to første med 55 3 hvad angiver
> stjernerne? Det er det jeg troede at man date kunne give svaret på,,,

Det er snarere crontab(5) der fortæller det.

De 5 stjerner betyder at programmet skal køre hvert minut. De 55 3
efterfulgt af 3 stjerner betyder at programmet skal køre hver nat kl. 3.55.

--
Jacob - www.bunk.cc
Preserve Wildlife! Throw a party today!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 23:22

Jacob Bunk Nielsen skrev Mandag den 24. marts 2003 22:51 i dk.edb.system.unix:

> Det er snarere crontab(5) der fortæller det.
>
> De 5 stjerner betyder at programmet skal køre hvert minut. De 55 3
> efterfulgt af 3 stjerner betyder at programmet skal køre hver nat kl. 3.55.

OK, men jeg må stadig beklage at jeg er tungnæm
Når jeg går ind i webmin, og opretter et job, og naturligvis undlader at have
*'erne med, så svare den når jeg trykker på <run now>

|Output from command date | mail news-@milli.dk -s "dette er en test" ..

|No output generated

Og der kommer ingen mail i min mailbox.

Jeg går udfra at den forsøger på at aflevere til domænet milli.dk og ikke
forventer at det er på localhost at den skal aflevere?
(det er en mail i byen jeg har behov for at sende)

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 23:29

Ivar Madsen skrev Mandag den 24. marts 2003 23:22 i dk.edb.system.unix:

> Jeg går udfra at den forsøger på at aflevere til domænet milli.dk og ikke
> forventer at det er på localhost at den skal aflevere?
> (det er en mail i byen jeg har behov for at sende)

Og et andet indlæg fik mig til at forsøge med "mailq" og den viser at der
ligger en masse mail, en pr. minut de sidste små 50 minutter, så tilbage står
to spm.

1. Hvordan får jeg den til at sende ud i byen, istædet for at have dem
liggende lokalt i mailkø?

2. Hvordan får jeg en body på 8-10 linier med?

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-03 23:37

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> 1. Hvordan får jeg den til at sende ud i byen, istædet for at have dem
> liggende lokalt i mailkø?

Du bruger bare en adresse ude i byen.

Hvordan du flusher din mailkø afhænger af hvilken MTA du bruger.

> 2. Hvordan får jeg en body på 8-10 linier med?

Fra en tekstfil?

mail -s "foo" nogen@noget.invalid < minfil.txt

Hvor minfil.txt indeholder din body. mail læser bare fra stdin, du kan
såmænd hælde det meste i hovedet på den.

--
Jacob - www.bunk.cc
Accept people for what they are -- completely unacceptable.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-03 23:46

Det har jeg også gjort i testene, @milli.dk ligger på en anden maskine

> Hvordan du flusher din mailkø afhænger af hvilken MTA du bruger.

Postfix. Jeg læste tiderliger på aftenen noget med at sendmail kan køre som
MTA server, men også som en øhe demon som får den til at tømme mailkøen en
gang i timen, hvor'n ser jeg hvad Mandrake gør på en standart opsætning?
Det forkommer mig at jeg forleden fik valget mellem sendmail og postfix, om
det var under sidste install, opgradering til cooker, eller om det var inden
jeg omformaterte disken under reinstall efter en failet opgrade til cooker,
det kan jeg ikke huske nu,,,
Det kunne ligne mig ved et sådant valg at jeg må have valgt postfix,,,

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 24-03-03 23:55

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Det har jeg også gjort i testene, @milli.dk ligger på en anden maskine

Hvad siger din maillog?

> Postfix.

Så kan du bruge 'postfix flush' til at flushe din mailkø. men maskinen
skal jo kunne komme af med det, hvilket der er noget der tyder på at
den ikke har kunnet. Det kan din logfil nok give svaret på hvorfor.

--
Jacob - www.bunk.cc
It is easier to run down a hill than up one.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-03 18:44

Jacob Bunk Nielsen skrev Mandag den 24. marts 2003 23:55 i dk.edb.system.unix:

> Så kan du bruge 'postfix flush' til at flushe din mailkø. men maskinen
> skal jo kunne komme af med det, hvilket der er noget der tyder på at
> den ikke har kunnet. Det kan din logfil nok give svaret på hvorfor.

Postsystemmet var nede, så det er klart nok at mail ikke kom fram,,,

/var/log/mail/ siger

> [...]
| system is already running
| Mar 23 21:00:04 localhost postfix/postfix-script: fatal: the Postfix mail
| system is already running
| Mar 23 22:00:28 localhost postfix[3897]: fatal: could not find any active
| network interfaces
| Mar 23 21:42:51 localhost postfix/postfix-script: fatal: the Postfix mail
| system is not running
| Mar 23 22:43:18 localhost postfix[7252]: fatal: could not find any active
| network interfaces
| Mar 25 06:44:49 localhost postfix/postqueue[4630]: fatal: Cannot flush mail

Kan du se hvorfor det gik ned, udover at netværkinterfacet røg sig en tur?

Det er nok begranset hvor meget krudt jeg vil bruge på at finde udaf hvorfor
netværket så gik ned, men hvilken log skal jeg så kikke i?
Synes ikke udmilbart at der er nogen i /var/log/ der virker logisk at søge
i,,,

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-03-03 19:38

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> /var/log/mail/ siger

Hvorfor går tiden baglæns på dit system?

Det ser ud som om postfix forsøgte at binde til at netværksinterface,
og ikke fandt noget.

Det er da heller ikke nødvendigt at køre en SMTP-deamon for at sende
email med mail. Den bruger så vidt jeg husker sendmail (nej, ikke
Sendmail, men den binære fil der også følger med Postfix).

> Kan du se hvorfor det gik ned, udover at netværkinterfacet røg sig en tur?

Nej, jeg er trods alt ikke synsk.

> Det er nok begranset hvor meget krudt jeg vil bruge på at finde udaf hvorfor
> netværket så gik ned, men hvilken log skal jeg så kikke i?

messages er sikkert et godt bud. Kig i din syslog.conf og find ud af
hvor de forskellige services logger til.

Hvis du ikke gider at bruge krudt på det, så meld det klart ud, så
skal du blot heller ikke forvente at folk gider at bruge krudt på at
hjælpe dig her.

--
Jacob - www.bunk.cc
If it ain't broke, don't fix it.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-03 20:57

Jacob Bunk Nielsen skrev Tirsdag den 25. marts 2003 19:38 i
dk.edb.system.unix:

> Hvorfor går tiden baglæns på dit system?

Øhe, alle mine log'er synes jeg har nyeste nederst

> messages er sikkert et godt bud. Kig i din syslog.conf og find ud af
> hvor de forskellige services logger til.

OK.

> Hvis du ikke gider at bruge krudt på det, så meld det klart ud, så
> skal du blot heller ikke forvente at folk gider at bruge krudt på at
> hjælpe dig her.

Hvis jeg stadig havde ferie, så ville jeg godt bruge en del krudt på at finde
udaf hvorfor, om ikke andet så af nøsgærighed, men nu er ferien alså slut, og
jeg er væk hjemme fra pga. arbejde omkring 12 timer i døgnet, så derfor siger
jeg at hvis det er et engang tilfælde, så nå, jeg fik løst mit oprintlige
problem, næmlig at sende en besked på faste tider. - og tak for hjælpen til
det, både til dig og de andre der har hjulpet - Hvis netværket går ned igen
og igen, så er der noget galt, og det skal rettes, og så må det prioteres
højere, om jeg har tid eller ej

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-03-03 21:03

On Tue, 25 Mar 2003 20:57:05 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Øhe, alle mine log'er synes jeg har nyeste nederst

Læs igen: 22:00:01, 21:00:04, 22:08:28 - det er ikke kronologisk lige
gyldigt hvad retning du læser i.

Mvh.

--
"He who writes the code chooses the Adam Sjøgren
license, and anyone else is a whiner." asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-03-03 21:06

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Øhe, alle mine log'er synes jeg har nyeste nederst

Ja, man tilføjer jo til enden af filen, men her har du nyeste entries
både øverst og nederst. Det ser ret mystisk ud.

> [ ... ] Hvis netværket går ned igen og igen, så er der noget galt,
> og det skal rettes, og så må det prioteres højere, om jeg har tid
> eller ej

Der er noget galt når dit netværk går ned.

For at vi andre skal have en chance for at gætte hvad er vi nødt til
at vide meget mere om dit netværk. Fx om du kører DHCP? Så kunne det
jo være nærliggende at tro at det er et lease der af en eller anden
grund ikke er blevet fornyet.

--
Jacob - www.bunk.cc
He who is content with his lot probably has a lot.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-03 06:38

Jacob Bunk Nielsen skrev Tirsdag den 25. marts 2003 21:05 i
dk.edb.system.unix:

Det lagde jeg ikke engang mærke til, før Adam penslede det ud Og
enig, det ser mystisk ud,,,

> Ja, man tilføjer jo til enden af filen, men her har du nyeste entries
> både øverst og nederst. Det ser ret mystisk ud.
> Der er noget galt når dit netværk går ned.

Men som vi er enig i, det kan være mange grunde til det.
Måske noget der vil gentage sig, måske ikke.

> [...]
> at vide meget mere om dit netværk. Fx om du kører DHCP? Så kunne det
> jo være nærliggende at tro at det er et lease der af en eller anden

Jeg har en D-link 604 der gik i sort (velkendt fænomen på 604'eren) som
løses ved at pille strømkablet ud, og sætte det i igen, maskinerne får
deres IP m.m. via DHCP, så det er ikke utænkeligt at det ikke har
kunnet få kontakt til routerens DHCP server, når leasen er udløbet, og
så har været nede en tid, og så forstår jeg nu, at det kan være nok
til at Postfix stopper.

Ivar Madsen

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-03-03 21:42

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Skal jeg bruge sendmail, og hvordan gør jeg?
> Jeg har søgt på sendmail, men ikke regtigt fundet noget der kan lede mig

Hvad med mail...

man mail

Mvh Jan

Fra : Peter Makholm

Dato : 24-03-03 21:42

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> Til det kan jeg jo bruge cron til at starte afsendelsen på angivene
> tidspunkter, men hvordan afsender jeg mailen?

Det kommer lidt an på om du har specielle behov, men jeg ville bare
bruge mail(1). Altså noget ala:

55 3 * * * $HOME/bin/gen_report.pl | mail -s "Some report" peter@makholm.net

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away