Knoppix (Debian vanilla) mangler boot-sekt~
Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 24-03-03 09:57

Knoppix 3.1, som jo er en fin distribution, idet den kan boote fra cd og
levere et fuldt og færdigt system på 2 minutter, kan også installeres på
harddisken. Så bliver det til en noget nær ordinær Debian (vanilla), kan jeg
læse mig til på www.knopper.net

Jeg har en harddisk, der havde tre FAT 32-partitioner, C, E og F (D er min
anden harddisk). E delte jeg op i en ext3-partition på 5,7 GB (troede jeg,
men det ser ud til, at installationsrutinen i stedet gjorde den til en ext2
ved med etiketten hda5) samt en selvstændig swap-partion, ext2, på 500 mb,
der fik etiketten hda6. Herefter installerede jeg, tilsyneladende uden
problemer. Problemet kom, da jeg sagde nej til at få Lilo skrevet i mbr. Jeg
ville i stedet skrive boot-sekvensen ind i windows-bootmanageren (jeg har
W98 på C og XP Pro på D).

Jeg skrev et textfil i notepad med følgende indhold:

sudo dd if=/dev/hda5 of=boot.lin bs=512 count=1

navngav den boot.lin og lagde den i roden på C-drevet.

Herefter skrev jeg i Windows' boot.ini:

C:\boot.lin="Knoppix"

Det er en fremgangsmåde, det tyske blad c't foreslår. Men jeg har nok
misforstået noget.
Knoppix kommer frem som valgmulighed, men vælger jeg den boot-option, får
jeg at vide, at en systemfil ...hal32.dll eller noget i den stil mangler, og
at den skal geninstalleres. Det samme sker, hvis jeg skriver

sudo dd if=/dev/hda6 of=boot.lin bs=512 count=1 i boot.lin

i stedet.

Ideer? Jeg har læst, hvad jeg kunne på det forum, der knytter sig til
Knoppix, men det er nok lettere at forstå på dansk.

Ellers vil jeg gerne have en enkel opskrift på, hvordan jeg laver en
diskette med Lilo eller en henvisning til et sted, hvor man kan downloade en
startdiskette til Debian, jeg kan bruge her. Og et hint om, hvad jeg så skal
skrive i konsollen/kommandolinjen, når jeg booter op, så jeg kan komme ind i
systemet.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-03-03 10:10

On Mon, 24 Mar 2003 09:57:07 +0100, Hansen & Bennetsen wrote:

> Jeg skrev et textfil i notepad med følgende indhold:

> sudo dd if=/dev/hda5 of=boot.lin bs=512 count=1

> navngav den boot.lin og lagde den i roden på C-drevet.

Jeg tror du har misforstået dette trin.

Jeg vil tro du skal køre den kommando du skrev i tekstfilen i stedet,
den læser de første 512 bytes fra hda5 og skriver dem i en fil kaldet
boot.lin.

Mvh.

--
"Fra én som sover for lidt, Adam Sjøgren
som synes verden er stor" asjo@koldfront.dk

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 24-03-03 10:25

> Jeg vil tro du skal køre den kommando du skrev i tekstfilen i stedet,
> den læser de første 512 bytes fra hda5 og skriver dem i en fil kaldet
> boot.lin.

Ja, jeg havde en fornemmelse af, at det var noget i den retning. Kan det
gøres i DOS? Eller skal jeg ind i Knoppix? Hvis det er ja til det sidste, så
har jeg det problem, at jeg ikke synes at kunne mounte mine drev. Hvis jeg
gør det og tildeler mig selv ret til at læse og skrive på hda5, får jeg at
vide, at størrelsen er 313 B. Hvad menes der med det? Har jeg adgang til det
eller ej?

VH
Finn A. Hansen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-03-03 11:08

On Mon, 24 Mar 2003 10:25:01 +0100, Hansen & Bennetsen wrote:

> Ja, jeg havde en fornemmelse af, at det var noget i den retning. Kan det
> gøres i DOS?

Hvis du har en kommando der svarer til 'dd' i DOS, så er det vel
fjong?

> [...]
> jeg gør det og tildeler mig selv ret til at læse og skrive på hda5,
> får jeg at vide, at størrelsen er 313 B. Hvad menes der med det? Har

Hvad siger kommandoen 'df -h' når du har mountet?

(Jeg det er mere praktisk at være root når du gør det hele, end at
rode med rettigheder - det er jo kun den ene gang her, du skal gøre
det).

Mvh.

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 24-03-03 15:48

> Hvad siger kommandoen 'df -h' når du har mountet?

Jeg vil prøve. Hvis sciptet lykkes, skal det kopieres til roden af C.
Hvordan finder jeg det på hda5 og får det kopieret til den placering? Skær
det venligst ud i pap. Virker scriptet ikke kun på FAT 16-partitioner (synes
jeg, jeg har læst om)?
VH
Finn A. Hansen