[debian] readonly root
Fra : Heine Laursen

Dato : 23-03-03 02:18

I mit forsøg på at konvertere min debian woody, til lvm, har jeg brug for
at boote op i singel user mode, det kan jeg også fint, men jeg skal også
rezise min harddisk. men disken er mounted med rw. Jeg vil så gerne
remounte den til readonly istædet for, Jeg skriver så:

mount -o remount,ro /
men debian siger at / er ibrug!

Hvad gør jeg for at remounte den i readonly?

Heine Laursen

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 02:22

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message

> mount -o remount,ro /
> men debian siger at / er ibrug!
>
> Hvad gør jeg for at remounte den i readonly?

kan du Umounte den først?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Heine Laursen

Dato : 23-03-03 02:25

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in

> "Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message

> kan du Umounte den først?

Mej, device is busy!

Hvordan skulde jeg så enlig også have mulighed for at køre mount bagefter?

Heine Laursen

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 02:36

> Mej, device is busy!

Det er nok fordi du står i diret Tror ikke det du vil er muligt?

kim

Fra : Heine Laursen

Dato : 23-03-03 02:42

> "Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> wrote in message

> Det er nok fordi du står i diret Tror ikke det du vil er muligt?

Jeg her en partion på 20 mb til /boot/ det virker heller ikke når jeg står
i den dir.

Heine Laursen

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 02:50

> Jeg her en partion på 20 mb til /boot/ det virker heller ikke når jeg står
> i den dir.

ok, så er jeg på bar bund. Er det meget vigtigt at få den i readonly?

kim

Fra : Heine Laursen

Dato : 23-03-03 03:20

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in

Tør ikke rigtig at resize på et filsystem der er mountet med rw!
parted kommer med en masse fejl meddelser.

Men jeg bootede på min custum debian install cd, og fik den mounted som
readonly, chrooted, og fik den lavet om på den måde,

Jeg er nu stadiugvæk intresseret i hvordan jeg får / i readonly i debian.

Tak for intressen.

Heine Laursen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-03 05:51

Kim Emax wrote:
> kan du Umounte den først?

Det giver ingen mening at umounte /. Før det første skal alle
filsystemer, der er mountet på et filsystem umountes, før filsystemet
selv kan umountes, dvs. alle filsystemer skal umountes først. Hvis alle
filsystemer er umountet, har man jo ikke adgang til nogen programmer,
herunder ikke programmet mount.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-03-03 05:29

Heine Laursen wrote:
> [...]
> mount -o remount,ro /
> men debian siger at / er ibrug!
> Hvad gør jeg for at remounte den i readonly?

Der er nok nogle filer, der er åbne for skrivning. Prøv dig lidt frem
med værktøjer som lsof og evt. fuser.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thor Dreier

Dato : 24-03-03 01:39

Heine Laursen wrote:
> [...]
>
> mount -o remount,ro /
> men debian siger at / er ibrug!
>
> Hvad gør jeg for at remounte den i readonly?

Boot den op med "linux init=/bin/sh" (erstat linux med hvad din kerne nu
hedder)