postfix-mysql på debian
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-03-03 23:47

Hejsa NG,

Jeg er ved være blank omkring opsætning postfix med support for mysql.
Jeg har installeret postfix-snap og postfix-snap-mysql pakkerne og
oprettet de respektive tabeller i mysql. Alligevel får jeg følgende fejl
i mail.log:

postfix/trivial-rewrite[2222]: warning: connect to mysql server
localhost: Can't connect to local MySQL server through socket
'/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)

Nu har jeg så været dokumentationen og google i gennem, men er ikke
kommet nogen løsning nærmere, udover at enkelte med samme problem, har
løst det ved *ikke* at køre smtpd chrooted - det har jeg også forsøgt
uden at det hjalp. Jeg har også tjekket at mysqld.sock er det sted som
loggen siger - det er den.

Jeg har endvidere sat courier op med mysql support og dette fungerer
fint, og jeg kan logge ind via pop/imap gennem telnet. Så serveren kører
altså og courier kan fint arbejde med mysqld.sock.

Håber nogen kan hjælpe! Her under er der lidt fra de forskellige config
filer:

main.cf:
---------------------------------------
virtual_mailbox_base = /var/mail/vmail
virtual_minimum_uid = 500
virtual_mailbox_maps = mysql:/etc/postfix/sql/vmailbox
virtual_maps = mysql:/etc/postfix/sql/virtual
transport_maps = mysql:/etc/postfix/sql/transport
virtual_uid_maps = static:500
virtual_gid_maps = static:500
local_recipient_maps = unix:passwd.byname $alias_maps $virtual_mailbox_maps
fallback_transport = virtual
relay_domains = $transport_map
---------------------------------------

master.cf:
---------------------------------------
smtp inet n - n - - smtpd
pickup fifo n - - 60 1 pickup
cleanup unix n - - - 0 cleanup
qmgr fifo n - - 300 1 nqmgr
rewrite unix - - - - - trivial-rewrite
bounce unix - - - - 0 bounce
defer unix - - - - 0 bounce
flush unix n - - 1000? 0 flush
smtp unix - - - - - smtp
showq unix n - - - - showq
error unix - - - - - error
local unix - n n - - local
virtual unix - n n - - virtual
lmtp unix - - n - - lmtp
---------------------------------------

Sig hvis der er behov for mere info.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 00:55

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> wrote in message

> postfix/trivial-rewrite[2222]: warning: connect to mysql server
> localhost: Can't connect to local MySQL server through socket
> '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)

kører Mysqld?

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-03-03 01:13

Kim Emax wrote:

> kører Mysqld?

Jeps, den havde været for dum :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 01:22

> Jeps, den havde været for dum :)

Ja Det forekom mig bare at det er fejlen der spyttes ud, hvis mysql ikke
kører... Du har lavet en reload, ik?

Sidder selv og roder med postfix mod mysql, jeg kan bare ikke få den til at
læse den tabel, hvor maildirs er angivet.. Dvs. jeg kan godt.. den læser
bare først forwards, så catchall og til sidst maildirs, hvilket er RET
irriternede... Skulle du sidde med en ide, er jeg åben for forslag

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-03-03 01:34

Kim Emax wrote:

> Ja Det forekom mig bare at det er fejlen der spyttes ud, hvis mysql ikke
> kører... Du har lavet en reload, ik?

Jeps :) Kan man ikke sætte noget debug på?

> [...]
> bare først forwards, så catchall og til sidst maildirs, hvilket er RET
> irriternede... Skulle du sidde med en ide, er jeg åben for forslag

Well, efter at have rodet med utallige howtos m.m. fandt jeg denne:
<http://www.probsd.net/vmail/> som egentlig er en lille samling scripts
til administration af postfix/mysql, men som er ret anvendelig til at
sætte det hele op.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 01:50

> Jeps :) Kan man ikke sætte noget debug på?

På postfix? i main.cf er der et debug_peer_level parameter du kan sætte...

Kan du udføre de SQL forspøgsler, når du er logget ind som postfix brugeren
på MySQL? altså som dine forskellige conf filer har sat? Det kan jo være en
banal fejl i tabellen. Har den bruger du prøver at maile til korrekt uid og
gid i tabellen i forhold til /etc/passwd og /etc/group?

> [...]
> <http://www.probsd.net/vmail/> som egentlig er en lille samling scripts
> til administration af postfix/mysql, men som er ret anvendelig til at

Kigger jeg lige på... Jeg er sikker på at det er en eller anden banal ting,
jeg har overset... Kan du evt. maile din main.cf til mig? Kan tjekke den mod
min egen og måske også finde en fejl i din

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-03-03 11:18

Kim Emax wrote:

> På postfix? i main.cf er der et debug_peer_level parameter du kan sætte...

Det må jeg lige prøve.

> [...]
> banal fejl i tabellen. Har den bruger du prøver at maile til korrekt uid og
> gid i tabellen i forhold til /etc/passwd og /etc/group?

Jeg har oprettet en bruger "vmail" således:

vmail:*:500:500::0:0:vmail:/var/mail/vmail:/nonexistent

Jeg kan fint logge ind i og udføre query's på databasen med denne bruger.

> Kigger jeg lige på... Jeg er sikker på at det er en eller anden banal ting,
> jeg har overset... Kan du evt. maile din main.cf til mig? Kan tjekke den mod
> min egen og måske også finde en fejl i din

Jeg paster lige det fulde indhold her, i tilfælde af at andre kan se en
fejl.

main.cf:
----------------------------
command_directory = /usr/sbin
daemon_directory = /usr/lib/postfix
program_directory = /usr/lib/postfix

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
setgid_group = postdrop
biff = no

myhostname = pc63222.stofanet.dk
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
myorigin = /etc/mailname
mydestination = pc63222.stofanet.dk, localhost
append_dot_mydomain = no

relayhost =
mynetworks = 127.0.0.0/8 10.0.0.0/24
home_mailbox = Maildir/
mailbox_command =
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +

#### VIRTUAL ####

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 13:42

> Jeg paster lige det fulde indhold her, i tilfælde af at andre kan se en
> fejl.
>
> main.cf:

> alias_maps = hash:/etc/aliases
> alias_database = hash:/etc/aliases

smider du så hver bruger, der skal have mail ind her også?

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-03-03 14:55

Kim Emax wrote:

> smider du så hver bruger, der skal have mail ind her også?

Nope, den har vist kun postfix: root - altså kun lokale brugere. Alt
andet håndteres virtuelt.

Jeg har i øvrigt fået det til at fungere ved at lave et link:

ln -f /var/run/mysqld/mysqld.sock \
/var/spool/postfix/var/run/mysqld/mysqld.sock

Jeg kan dog ikke helt overskue hvilke sikkerhedsmæssige konsekvenser det
har?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Kim Emax

Dato : 23-03-03 16:06

> [...]
> /var/spool/postfix/var/run/mysqld/mysqld.sock
>
> Jeg kan dog ikke helt overskue hvilke sikkerhedsmæssige konsekvenser det

ved jeg sgu heller ikke lige, det er jo bare et link, og postfix diret er
godt beskyttet som udgangspunkt, såee...

Jeg har fået indskrænket mit problem til følgende:

aliases: testing @emax.dk -> emax.dk/all/Maildir

remote_aliases: @emax.dk -> postmaster @emax.dk

remote_aliases læses først og her fanges alle adresser, der ikke er angivet
i remote_Aliases, dvs. testing @emax.dk bliver leveret til postmaster....
hvis jeg retter @emax.dk entryet til hihi @emax.dk, så leveres testing
@emax.dk til det korrekte maildir. Mao Jeg skal bare have postfix til at
forstå at den skal lure i aliases før remote_aliases. Det kan jeg så til
gengæld ikke finde nogen informationer om Virker det hos dig med
catchall og maildir delivery?

Fra : Søren Vrist

Dato : 23-03-03 22:07

Kim Emax wrote:
> [...]
> forstå at den skal lure i aliases før remote_aliases. Det kan jeg så til
> gengæld ikke finde nogen informationer om Virker det hos dig med
For at få det til at virke, som jeg nok har skrevet et par gange før
skal du oprettet de kontoer som skal have post i maildirs _både_ i
aliases og i remote_aliases
i remote_aliases skal de bare pege på sig selv.
For at få det til at virke med det du har skrevet der skal der være:
aliases:
testing@emax.dk -> emax.dk/all/Maildir

remote_aliases:
testing@emax.dk -> testing@emax.dk
@emax.dk -> postmaster@emax.dk

Ovenstående virker ihvertfald på postfix >= 2.0

mvh.
Søren Vrist

Fra : Kim Emax

Dato : 24-03-03 00:26

Søren Vrist wrote:

> For at få det til at virke, som jeg nok har skrevet et par gange før
> skal du oprettet de kontoer som skal have post i maildirs _både_ i
> aliases og i remote_aliases

okay, den er gledet helt forbi mig, jeg tester det lige....

YES! Det virkede... thanks!

> Ovenstående virker ihvertfald på postfix >= 2.0

det her er vist v. 1.1.7

Fra : Kim Emax

Dato : 24-03-03 15:57

"Kim Emax" <newsgroup@remove-emax.dk> wrote in message

> okay, den er gledet helt forbi mig, jeg tester det lige....

faktisk havde jeg tænkt over den mulighed men slog det væk med at det bare
ville resultere i et uendeligt loopback...

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-03-03 10:03

> [...]

> kommet nogen løsning nærmere, udover at enkelte med samme problem, har
> løst det ved *ikke* at køre smtpd chrooted - det har jeg også forsøgt

Jeg har løst problemet ved at lade MySQL lytte på nettet (fjern
skip-networking i din my.cnf) og så definere

mysqlsrv   127.0.0.1

i hosts, det virker selvom det ikke er nogen smuk løsning.

--
Allan Joergensen

"Does this mean we get to kick some puffy, white, mad scientist butt?"

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 23-03-03 11:24

Allan Joergensen wrote:

> Jeg har løst problemet ved at lade MySQL lytte på nettet (fjern
> skip-networking i din my.cnf) og så definere
>
> mysqlsrv   127.0.0.1
>
> i hosts, det virker selvom det ikke er nogen smuk løsning.

Jeg har også overvejet at lade det køre over inet, men jeg har læst et
sted at unix sockets er op til 20% hurtigere. Men har du så ændret
master.cf ?

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-03-03 20:39

> [...]

> Jeg har også overvejet at lade det køre over inet, men jeg har læst et
> sted at unix sockets er op til 20% hurtigere. Men har du så ændret

Ja, men ikke omkring det her :)

--
Allan Joergensen

"The hand of little employment hath the daintier sense."