compiling af kernen
Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-03 21:51

Det forkommer mig at der for ikke så lang tid var en tråd (som jeg ikke kan
finde nu) om at compiling af kernen tog en hel time på en øhe 1.8GHz maskine,
jeg har kun en 1GHz maskine, og det tager kun 7 minutter, er det mig der ikke
får det hele med, eller er det normalt nok, med 7 minutter?

Jeg har gjort som beskrevet på http://irc.linux.dk/artikler.php?art=3 hentet
2.4.20 og optimeret til Athlon CPU'en, og disablet SCSI, og eller ladet
resten være som det var.

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-03-03 21:57

Ivar Madsen <news-@milli.dk> writes:

> [...]
> jeg har kun en 1GHz maskine, og det tager kun 7 minutter, er det mig der ikke
> får det hele med, eller er det normalt nok, med 7 minutter?

Det er meget normalt når du oversætter en kerne som er tilpasset din
maskine. I den tråd du tænker på blev der talt om at oversætte en
kerne som dem der følger med eksempelvis Red Hat. Med den følger en
masse moduler for at den skal understøtte et bredt udvalg af
hardware. Det har du ikke med i din kerne, hvor du kun har valgt de
ting du har brug for.

--
Jacob - www.bunk.cc
Recursivity. Call back if it happens again.

Fra : Christian Laursen

Dato : 22-03-03 22:01

> [...]

> jeg har kun en 1GHz maskine, og det tager kun 7 minutter, er det mig der ikke
> får det hele med, eller er det normalt nok, med 7 minutter?

Det tager 5-10 minutter på min dual celeren 500MHz maskine, så 7 minutter
er nok ganske fint.

Christian Laursen

Fra : Leif Neland

Dato : 22-03-03 23:05

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> får det hele med, eller er det normalt nok, med 7 minutter?

Det er nok meget normalt.

Tråden handler om min maskine, der er underlig... 1 time med en 1.8GHz, og
30 sekunder for at starte dselect.

Leif

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-03-03 23:40

Leif Neland skrev Lørdag den 22. marts 2003 23:04 i dk.edb.system.unix:

> ikke
> Tråden handler om min maskine, der er underlig... 1 time med en 1.8GHz, og
> 30 sekunder for at starte dselect.

OK, og nu kunne jeg jo godt tænke mig at få testet om min maskine er blevet en
smule hurtiger, nu kernen er optimeret til min CPU, så hvad skal den være
hurtiger til, naturligvis de opgaver kernen tager sig af, og ikke andet.
Men hvilke opgavetyper er det?

At jeg begyndte at compile kernen er bare for at se hvad det bar med sig - for
sjov skyld

Ivar Madsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-03-03 00:10

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> hurtiger til, naturligvis de opgaver kernen tager sig af, og ikke andet.

Hvis du rigtigt skal pine computeren, saa skal du bruge noget der
opretter en del processer. En god stor compile kan altid bruges. F.eks.
kan du kompilere kernen som en benchmark. Det giver et godt all-round
overblik. Hvis X stadig koerer smukt mens du er ved at kompilere en
kerne og braende en CD og se TV med TV-kort og koere lidt stille
baggrundsmusik og hente noget ned fra nettet og fjernadministrere en
maskine og rippe en CD, saa er dit arbejde gjort

Hvis du oensker at teste samtidige processer, saa kan du proeve at give
make parameteren "-j 100" til kernecompilen. Til sidst kan du saa slaa
DMA fra paa disken for at introduceret en bottleneck i systemet. Det
burde saa vise om kernen haandterer det fornuftigt. Det skal dog siges
at jeg har oplevet responstider paa adskillige sekunder i konsollen naar
jeg har pint maskinen paa denne maade ...

> At jeg begyndte at compile kernen er bare for at se hvad det bar med sig - for
> sjov skyld

Nysgerrighed er en god ting
Du er vist ikke Gentoo bruger endnu, men du er godt paa vej

--
PeKaJe

The best portion of a good man's life, his little, nameless, unremembered acts
of kindness and love. -- Wordsworth

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-03 07:40

Peter Jensen skrev Søndag den 23. marts 2003 00:10 i dk.edb.system.unix:

> Det giver et godt all-round
> overblik.

Jao, men det du forslår giver ikke andet end en fornæmelse af om det er nogen
forskæld, er det ikke muligt at smide det hele i et script, som så tager tid
på hvorlangtid det er om at køre?

I de gode gamle DOS dage, da havde jeg også et program målte på maskinen,
findes der noget sådant til Linux?

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-03 08:31

Ivar Madsen skrev Søndag den 23. marts 2003 07:39 i dk.edb.system.unix:

> I de gode gamle DOS dage, da havde jeg også et program målte på maskinen,
> findes der noget sådant til Linux?

En søgning med urpmi gav mig "MySQL-bench" men når jeg køre den, så

| [root@localhost mysql-test]# ./mysql-test-run
| Installing Test Databases
| Removing Stale Files
| Installing Master Databases
| mysqld is missing - looked in ../bin
| Error: Could not install master test DBs
| [root@localhost mysql-test]#

og denne mysqld kan jeg ikke finde noget sted, heller ikke på google.com,,,

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-03-03 08:51

Den Sun, 23 Mar 2003 08:30:47 +0100 skrev Ivar Madsen:

>En søgning med urpmi gav mig "MySQL-bench" men når jeg køre den, så

>og denne mysqld kan jeg ikke finde noget sted, heller ikke på google.com,,,

Prøv med "mysql".

Mvh
Kent
--
Is windows userfriendly? Nah, more like optimized for idiots.

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-03-03 08:54

Ivar Madsen wrote:

> Jao, men det du forslår giver ikke andet end en fornæmelse af om det er nogen
> forskæld, er det ikke muligt at smide det hele i et script, som så tager tid
> på hvorlangtid det er om at køre?

Proev at koere 'time make bzImage' et par gange i traek og tag et
gennemsnit af output. 'time' tager tid paa den kommando der staar
bagefter. Den giver ogsaa informationer om hvor meget af tiden der
bliver brugt i kernen.

> I de gode gamle DOS dage, da havde jeg også et program målte på maskinen,
> findes der noget sådant til Linux?

'maalte' er jo et noget flygtigt begreb. Grunden til at en kernekompile
giver et overblik er at der dels er en hel del disk access, samtidigt
med at der bliver oprettet og nedlagt et hav af processer. Du kunne jo
saa koere 'glxgears' i X, for at se hvor meget belastningen gaar ud over
den grafiske brugergraenseflade.

Har du forresten stillet CPU model i kernen? Det er f.eks. noget jeg
havde glemt et par gange, saa hastighedsforskellen jeg maalte skyldes
udelukkende mangel paa bloat.

--
PeKaJe

Committees have become so important nowadays that subcommittees have to
be appointed to do the work.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-03 11:15

,----[ /home/ivar/Documents/kerne compling tid ]
> [...]
| KNode, KMail, mozilla, et par konsolvinduer, kørende urørt i bagrunden
|
| make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/boot'
| 9.89user 2.16system 0:15.70elapsed 76%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
| 0inputs+0outputs (51577major+33594minor)pagefaults 0swaps
| [root@localhost linux-2.4.20]#
|
| time make bzImage, på den gamle kerne
| ingen andre programmer kørende.
|
| make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/boot'
| 9.68user 1.69system 0:22.15elapsed 51%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
| 0inputs+0outputs (51577major+33604minor)pagefaults 0swaps

Nogen forskæld er der da, men det tog kun en brøkdel af de ~7 minutter det tod
igår aftes,,,

> [...]
| Kun KWrite kørende i baggrunden
| Har slået USB PLUGn'PLAY fra
|
| make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/boot'
| 297.26user 24.59system 5:39.61elapsed 94%CPU (0avgtext+0avgdata
| 0maxresident)k 0inputs+0outputs (544264major+938734minor)pagefaults 0swaps
| [root@localhost linux-2.4.20]#
|
| Det tog exeptionelt lang tid, så en gang mere
|
| make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-2.4.20/arch/i386/boot'
| 9.46user 1.74system 0:13.00elapsed 86%CPU (0avgtext+0avgdata 0maxresident)k
| 0inputs+0outputs (50198major+31971minor)pagefaults 0swaps

`----

det skal siges at da jeg gik fra maskinen i 10 minutters tid, da jeg satte den
over efter at have slået USB PnP fra, så hvor lang tid den var ved jeg ikke
udover tidstemplet, som jeg ikke helt kan tyde,,,
Men det viser klart at der er noget jeg skal slette efter at have taget tid,
og inden jeg køre næste kørsel, hvad er det? er det nok at lave en
"make dep ; make clean"?

> Har du forresten stillet CPU model i kernen? Det er f.eks. noget jeg
> havde glemt et par gange, saa hastighedsforskellen jeg maalte skyldes
> udelukkende mangel paa bloat.

Det eneste jeg ændrede på i aftes var at sætte rette CPU model, og så slå SCSI
fra, sådan noget har jeg aligevel ikke.
Nu har jeg så prøvet at slå PNP fra, også for USB, og fundere så over om jeg
så kan printe via USB, hvis ikke printeren er tænkt inden kernen loades,,,

Ivar Madsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-03-03 12:33

Ivar Madsen wrote:

> Nogen forskæld er der da, men det tog kun en brøkdel af de ~7 minutter det tod
> igår aftes,,,

Ja, jeg glemte vist at fortaelle dig noget ...

> det skal siges at da jeg gik fra maskinen i 10 minutters tid, da jeg satte den
> over efter at have slået USB PnP fra, så hvor lang tid den var ved jeg ikke
> udover tidstemplet, som jeg ikke helt kan tyde,,,

Ja det tror jeg gerne at du ikke kan. Det kan jeg heller ikke helt. Den
time kommand jeg bruger er den der er indbygget i bash. Du bruger
tilsyneladende en anden. Hvis jeg husker ret, saa skal du skrive '-p'
som parameter for at faa et laeseligt resultat.

> Men det viser klart at der er noget jeg skal slette efter at have taget tid,
> og inden jeg køre næste kørsel, hvad er det? er det nok at lave en
> "make dep ; make clean"?

Ja, det jeg glemte at sige var at du skulle lave en make clean foerst,
da der ellers ikke bliver compilet specielt meget ...

Saa proev nu at skrive 'time -p make clean bzImage'. Det skulle tage
lidt laengere tid ...

> Det eneste jeg ændrede på i aftes var at sætte rette CPU model, og så slå SCSI
> fra, sådan noget har jeg aligevel ikke.

Ja, der er garanteret en masse andre ting der ogsaa skal fjernes. Netop
SCSI skal du vist passe lidt paa hvis du har en CD-braender, da der
benyttes SCSI-emulering.

> Nu har jeg så prøvet at slå PNP fra, også for USB, og fundere så over om jeg
> så kan printe via USB, hvis ikke printeren er tænkt inden kernen loades,,,

Ja, det var nok ikke der jeg ville spare foerst. Proev at se om ikke der
er en bunke pcmcia ting, som du ikke skal bruge (jeg antager at det er
en stationaer computer). Alt ISA-relateret er vist ogsaa overfloedigt i
moderne computere ...

--
PeKaJe

QOTD:
   "I'm on a seafood diet -- I see food and I eat it."

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-03 12:14

Ivar Madsen skrev Lørdag den 22. marts 2003 21:50 i dk.edb.system.unix:

HA HA, jeg gjorde som der står i http://irc.linux.dk/artikler.php?art=3 og
intet andet - troede jeg - men jeg havde ikke fået ændret "image=" linien, så
det er den orginale kernel jeg har kørt med, også når jeg troede at det var
den nye

Nå, men nu måtte jeg jo så rette det, og prøve, og så vil den ikke starte
regtigt op, der kommer en promt, den kender ikke sådan noget som "dir" men
shutdown virker, hvordan får jeg stoppet maskinen under opstart, således at
jeg kan nå at læse hvad den fejler i?

Pause/break virker ikke

Ivar Madsen