Layer 2 eller Layer 3 switch
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-03-03 13:15

Hej

Er der nogen som kan fortælle mig forskelligen på en layer 2 og 3 switch?

Jeg har 3 HP ProCurve 2524 og vil måske have 2 af dem udskiftet med en 48
ports. (feks. HP ProCurve 2650) som er en layer 3 switch men er er layer 3
hurtigere en layer 2?

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Søren Ravn

Dato : 27-03-03 13:33

"Gerner Majlandt" <gerner@bilinfo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ports. (feks. HP ProCurve 2650) som er en layer 3 switch men er er layer 3

En layer 3 switch kan route

Søren Ravn

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-03-03 13:39

"Søren Ravn" <c3po@image.dk> wrote in message news:3e82ef96$0$165>
> En layer 3 switch kan route

så vil en layer 3 switch vel være hurtigere end en layer 2 ?

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Søren Ravn

Dato : 27-03-03 13:52

> så vil en layer 3 switch vel være hurtigere end en layer 2 ?

Til store netværk ja

Søren Ravn

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 27-03-03 14:29

> Til store netværk ja

Vores netværk er ca 20 metaframe server 3 web server heraf har den ene meget
trafik, 3 SQL database server + 10 diverse server. herudover er der ca 15
arbejdestationer og ca 500 online bruger koblet op på meteframe serverne.

vil jeg kunne udnyttet en layer 3 switch?

mvh
Gerner

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 27-03-03 20:15

"Søren Ravn" <c3po@image.dk> wrote in message

> Til store netværk ja

Sludder: Hvis den *skulle* være hurtigere i store netværk, er den det vel
også i små.
Men det er ikke sandt: Layer-3 er ikke hurtigere end layer-2, da der jo skal
indlæses mere af en enkelt pakke end ved layer-2
Hvorfor tror du fx at tekonoliger som MPLS er kommet frem ? - Fordi der er
pakkeswitchet frem for routed, dermed kan man opnå bedre ydelse på sin
eksisterende infrastruktur. (Forbeohldt skal tages for den eksta RAM/Flash
osv det ellers kræver at køre MPLS)

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-03-03 21:05

On Thu, 27 Mar 2003 20:15:27 +0100, Martin Bilgrav wrote:

> [...]
> tror du fx at tekonoliger som MPLS er kommet frem ? - Fordi der er
> pakkeswitchet frem for routed, dermed kan man opnå bedre ydelse på sin

Nej, det er ikke aarsagen til MPLS - derimod at man kan lave forwarding
beslutninger paa basis af andet end destination IP adresse.

I praksis er det heller ikke hurtigere at forwarde en MPLS frame
end en IP frame - da router HW er optimeret til IP forwarding.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-03-03 22:25

<bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

> Layer-3 er ikke hurtigere end layer-2, da der jo skal indlæses
> mere af en enkelt pakke end ved layer-2

Jeg er enig med dig i, at L3 ikke er hurtigere end L2. Men det er
heller ikke langsommere. Og det er heller ikke rigtigt, at der
skal indlæses mere af pakken, før man begynder at forwarde den, i
hvert fald ikke, hvis det er en store-and-forward switch, hvilket
er dem alle i dag, fordi de understøtter flere hastigheder.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Ravn

Dato : 28-03-03 11:15

> Men det er ikke sandt: Layer-3 er ikke hurtigere end layer-2, da der jo
skal
> indlæses mere af en enkelt pakke end ved layer-2

Du har ret

Men der er mange fordele ved at benytte layer-3 på store netværk

Søren Ravn

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 27-03-03 18:20

"Gerner Majlandt" <gerner@bilinfo.dk> wrote in message

> så vil en layer 3 switch vel være hurtigere end en layer 2 ?

Nej. Hurtigere til hvad? En L3 switch kan noget mere end en L2, men de
fleste switch (af anerkendt fabrikat) er i dag non-blocking eller i hvert
fald så hurtige at man skal have et _meget_ usædvanligt trafikmønster før
man får problemer med hastigheden.

Tag og kig på http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=l3-switch

Mvh.,

Kaj

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 27-03-03 20:11

"Gerner Majlandt" <gerner@bilinfo.dk> wrote in message

> så vil en layer 3 switch vel være hurtigere end en layer 2 ?

Hejsa
Nej.

Alt andet lige, så skal layer-3 switche læse mere af en pakke end en Layer-2
switch skal, dermed kan de aldrig blive hurtigere.
Men de vil istedet have layer-3 funktionallitet, dvs de vil kunne lave
simpel forwarding dessiscion ud fra layer-3 informationerne.
Dette kan bruge i mange sammehænge, fx kan een port være en router-port, men
andre er alm. switch porte.
Access-lister kan inføres, og policies/QoS i alle mulige afskygninger.
Typisk er layer-3 switches kraftigere end alm. switches, da de skal kunne
håndtere den ekstra load det giver.

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 21-04-03 17:46

Gerner Majlandt wrote:
> [...]
> ports. (feks. HP ProCurve 2650) som er en layer 3 switch men er er layer 3

Hej Gerner

Kig på følgende adresse - serveren er langsom, så vær tålmodig:

Multilayer switch:
http://da.wikipedia.org/wiki/Multilayer_switch

mvh/Glenn