ADSL-router til bredere-bånd end ADSL?
Fra : Benjamin Wivel

Dato : 23-03-03 13:39

Hej Grp

Jeg er kommet på Bryggenets bredbånd, hvor ca 650 brugere deler en 29 Mbit
linie og det er jo ikke en ADSL linie, men en DSL.

Jeg vil gerne have mig en fast IP og vil derved sætte mig en privat router
op, da jeg har tre PCere.

Spørgsmålet er så om det har nogen betydning for netværkets ydelse at jeg
køber en ADSL-router (fra Netgear), uden at jeg egentlig er på en ADSL
forbindelse.

Har ADSL-routere en max hastighed de kan bearbejde? og derved ikke kan
udnytte alle de 29Mbit internet.
Vil det begrænse LAN forbindelseshastigheden, som jo er på 100/1000?

Er navnet 'ADSL-Router' bare et salgstrick, for at få ADSLbrugere til at
købe?

Mvh

Benjamin

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 14:21

In news:3e7daa3b$0$31971$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Benjamin Wivel <SLET_MIG_ruben@tumpe.dk> wrote:

> Jeg er kommet på Bryggenets bredbånd, hvor ca 650 brugere deler en 29
> Mbit linie og det er jo ikke en ADSL linie, men en DSL.

Så vidt jeg husker kan en DSL linie højst komme op på en ca. 8mbit?

Lyder mere som en E3...

> [...]
>
> Spørgsmålet er så om det har nogen betydning for netværkets ydelse at
> jeg køber en ADSL-router (fra Netgear), uden at jeg egentlig er på en

ADSL kan jo det at den ringer op. Ved ikke lige med den Netgear, men min
cisco bruger et normalt ETH interface som den så også bruger som dialer...
Men jeg kan da sagtens forestille mig at nogle adsl routere kun kan diale på
det ene interface, og kun kan ethernet på resten..., men det kommer vist an
på den enkelte router.

> Har ADSL-routere en max hastighed de kan bearbejde? og derved ikke
> kan udnytte alle de 29Mbit internet.

De fleste ADSL routere kan håndtere 10mbit... hvormeget din kan ved jeg
ikke.

> Vil det begrænse LAN forbindelseshastigheden, som jo er på 100/1000?

Hvis routeren kan tage 10 mbit, så sløver det ikke et switchet netværk. Så
er det jo kun den enkelte port på switchen som er sat til 10 mbit, resten
kører stadig med hvad klienterne gør.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-03-03 16:58

In dk.edb.netvaerk, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> says...
> ADSL kan jo det at den ringer op. Ved ikke lige med den Netgear, men min

Min kan ikke. MAO, så er der _stor_ forskel på ADSL-produkter.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Michal

Dato : 23-03-03 17:21

In news:MPG.18e7f7f7736359c6989e75@news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> In dk.edb.netvaerk, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> says...
>
> Min kan ikke. MAO, så er der _stor_ forskel på ADSL-produkter.

Det jeg mente med at ringe op var at køre PPPoE :)

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 24-03-03 22:24

In dk.edb.netvaerk, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> says...
> Det jeg mente med at ringe op var at køre PPPoE :)

Det er bestemt ikke alle ADSL-løsninger der gør.

Fra : Michal

Dato : 25-03-03 22:14

In news:MPG.18e995e25f2ddd8989e7f@news.tele.dk,
Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote:

> In dk.edb.netvaerk, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> says...
>
> Det er bestemt ikke alle ADSL-løsninger der gør.

Det har du ret i, TDC har solgt ADSL løsninger med ATM netværkskort.

Jeg har dog ikke hørt om at de skulle have routere med ATM.

--
Michal
[ echo "\$0&\$0" > _; chmod +x _; ./_ ]

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-03 23:23

On Tue, 25 Mar 2003 22:13:53 +0100, "Michal"
<nonexistant@fakedomain.INVALID> wrote:

> Det har du ret i, TDC har solgt ADSL løsninger med ATM netværkskort.

Ligeledes sælger CyberCity og Tiscali løsninger med et direkte
ADSL-snit til brugerens udstyr, dvs. uden et ADSL 'modem' (med
indbygget bridge).

> Jeg har dog ikke hørt om at de skulle have routere med ATM.

Det har de (TDC) også leveret.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-03-03 19:29

In dk.edb.netvaerk, Michal <nonexistant@fakedomain.INVALID> says...
> Det har du ret i, TDC har solgt ADSL løsninger med ATM netværkskort.

Min forbindelse er _ren_ DHCP (ethernet).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-03-03 16:57

In dk.edb.netvaerk, Benjamin Wivel <SLET_MIG_ruben@tumpe.dk> says...
> Er navnet 'ADSL-Router' bare et salgstrick, for at få ADSLbrugere til at
> købe?

En ADSL-router er en router med support for de forskellige ADSL-typer.
Til TDC BB|ADSL bruger man ikke ADSL-funktionerne.

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 26-03-03 02:01

"Benjamin Wivel" <SLET_MIG_ruben@tumpe.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Grp
>
> Jeg er kommet på Bryggenets bredbånd, hvor ca 650 brugere deler en 29 Mbit
> linie og det er jo ikke en ADSL linie, men en DSL.

Og hvad så?
Din forbindelse er en LAN-forbindelse.

> Jeg vil gerne have mig en fast IP og vil derved sætte mig en privat router
> op, da jeg har tre PCere.

Hvad mener du?
Hvorfor vil du gerne have en fast IP-adresse?
Mener du en offentlig IP-adresse?
Eller ønsker du bare at sætte tre PCere på din nuværende forbindelse, så det
udadtil fremstår som EN ?

> [...]
> Vil det begrænse LAN forbindelseshastigheden, som jo er på 100/1000?
>
> Er navnet 'ADSL-Router' bare et salgstrick, for at få ADSLbrugere til at

Nu ved jeg ikke om du udveksler filer med andre brugere på nettet, og dermed
ville få glæde af 100 Mbit, eller om du kun bruger din forbindelse til
Internettet, og dermed alligevel er begrænset til 29 Mbit.
Såfremt det sidste er tilfældet, må du undersøge om du nogensinde har været
i nærheden af at få 10 Mbit ud til Internettet, Jeg tvivler MEGET ! I er
trods alt 600 om linien. Og så er der jo intet galt i at "begrænse" sig til
10 Mbit.
I sådant et tilfælde kan du bruge alle de bredbåndsroutere der sælges hos
PROconsult hos dig, men kun med 10 Mbit eksternt.

Såfremt du ønsker 100 Mbit eksternt, så har Netgear FR114P eller FR114W
routeren 10/100 netkort både internt og eksternt.

Alternativt kan du jo også bare sætte et ekstra netkort i en af dine
maskiner, og lade den fungere som router.

Rune