Hjælp til køb af router ?
Fra : Mikkel

Dato : 19-03-03 13:47

Hej
Hvilken router er fedest til TDC pro@ ?
Pris omkring kr.800-1500
Jeg fordrer følgende:

VPN
----
Switch
8 VPN
Skal kunne køre remotecontrol (PCany) til flere arbejdspladser i samme
net
Skal have CPU nok til at køre 512K eller mere på VPN'erne

Firewall
--------
Hardwarefirewall

Jeg har kik på D-link 804V
http://www.dlink.com/products/routers/index.asp
men den er vidst på vej ud af markedet. Forslag ?

eller Netgear FSV318
http://www.netgear.com/products/prod_details.asp?prodID=129

Netgear er ca.20% dyrere. Je ved at Netgear ikke har CPU nok til at køre
mere end 1024K på VPN kanalen.

Routerne skal bruges til hjemmearbejdspladser hvor der er 2 medarbejdere
på hver fjernarbejdsplads. Virksomheden skal udover VPN også have PCany
remotecontrol til hver eneste PC.

Hvad siger eksperterne ?

På forhånd tak

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-03-03 14:06

On Wed, 19 Mar 2003 12:46:52 +0000 (UTC), Mikkel
<mikkel@raev.hul> wrote:

> Hvilken router er fedest til TDC pro@ ?
> Pris omkring kr.800-1500

Good, fast, cheap -- Pick any two.

> Jeg fordrer følgende:

IMO findes der ingen 'fed' router med indbygget 8-port switch,
8 VPN-tunneler + firewall til den pris.

> Routerne skal bruges til hjemmearbejdspladser hvor der er 2
> medarbejdere på hver fjernarbejdsplads.

Hvis det er til et firma, kan man vel nok tillade sig at bruge
en smule ekstra på kvalitet? Alene de 8 xDLS'er (i den anden
ende) koster jo månedligt langt, langt over 8-1500 kr.

Jeg ville nok vælge en lille Cisco PIX + en switch centralt.

-A

Fra : Mikkel

Dato : 19-03-03 16:42

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> Hvis det er til et firma, kan man vel nok tillade sig at bruge
> en smule ekstra på kvalitet?

Sandheden er at det er en forening (uden ret mange penge), og uden
fradragsmuligheder.

> Alene de 8 xDLS'er (i den anden
> ende) koster jo månedligt langt, langt over 8-1500 kr.

Forstår ikke hvad du mener. Der er ikke noget i den anden ende der koster
over 300 og det er linien. Der skal bare bruges en stak gode routere til
linierne. Og CISCO er så tidskrævende at sætte sig ind i og meget dyrere,
og jeg kan bare ikke se man får noget for pengene og alt den tid det tager
at sætte op.

> Jeg ville nok vælge en lille Cisco PIX

Pris ?

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-03-03 23:26

On Wed, 19 Mar 2003 15:42:25 +0000 (UTC), Mikkel
<mikkel@raev.hul> wrote:

> Forstår ikke hvad du mener.

8x300 = 2400/måned, og så vil du ikke bruge mere end 800-1500 på
en router/firewall/switch? (Prisen på hardware-stumpen bliver jo
tæt på ligegyldig ift. linieomkostningerne).

> Der skal bare bruges en stak gode routere til linierne. Og CISCO
> er så tidskrævende at sætte sig ind i og meget dyrere,

Synes du, det er svært at konfigurere en Cisco-router (eller en
Cisco-firewall) med web-interface, men ikke en hvilken som helst
anden router med web-interface?

Jeg synes, Cisco-boxe er meget, meget nemmere at konfigurere via
en kommandolinie, men sådan er vi jo så forskellige.

> og jeg kan bare ikke se man får noget for pengene

Næ, udover god kvalitet, masser af funktionalitet og god
performance, så får man måske ikke så meget for pengene. Som
sagt: Good, fast, cheap -- Pick any two.

> Pris ?

Jeg ved ikke, hvad den koster 'på gaden', men det er langt over
dit 'budget'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/