XP, 98 og internetdeling mm
Fra : ML

Dato : 18-03-03 12:51

Min svigermor og svigerfar har indtil sidste weekend haft en xp og en 98se
maskine sat op i peer-to-peer uden internetdeling. Nu har de så fået en
bærbar med xp som de gerne vil ha' inkluderet i netværket, samtidig med at
der skal kunne deles internet på de 3 maskiner. Jeg har købt en 5-ports
switch og nye netværkskabler og sat det op. Problemet er som følger: alle
maskiner kan godt dele internettet, men kun den bærbare xp og 98se kan "se"
hinanden og dele filer. Den gamle xp (som har et isdn-modem tilsluttet) kan
altså ikke se nogen af de andre og kan i øvrigt heller ikke pinge sig selv
(den kan godt pinge de to andre, men de kan ikke pinge den). What the f...
is wrong? Jeg er en netværksnovice, så far frem med lempe.... Kan nogen
hjælpe mig med at komme i kridthuset hos svigermekanikken igen? På forhånd
tak.

Hilsen
en svigersøn i unåde

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 18-03-03 13:51

Prøv lige at kontroller hvorvidt firewall funktionen er slået til i den
gamle XP, eller om der er installeret Zonealarm, Blackicedefender eller
lignende software firewalls.

Åbn netværksforbindelser, højreklik på LAN-forbindelsen og vælg egenskaber.
Tryk nu på fanen avanceret.

Jannik

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-03-03 14:03

ML wrote:
> Min svigermor og svigerfar har indtil sidste weekend
> haft en xp og en 98se maskine sat op i peer-to-peer
> uden internetdeling.

Virkede deling af filer imellem disse?

> Nu har de så fået en bærbar med xp som de gerne vil
> ha' inkluderet i netværket, samtidig med at der skal kunne
> deles internet på de 3 maskiner.

Hvilket Internet?

> Jeg har købt en 5-ports switch og nye netværkskabler og
> sat det op.

Hvordan var det sat sammen før?

> Problemet er som følger: alle maskiner kan godt dele
> internettet, men kun den bærbare xp og 98se kan "se"
> hinanden og dele filer.

Igen, hvilket Internet?

> [...]
> ikke se nogen af de andre og kan i øvrigt heller ikke pinge
> sig selv (den kan godt pinge de to andre, men de kan ikke

Bruges ISDN modemet?
Er der firewall installeret?
- Prøv at slå den fra.
Hvis nej, så prøv at fjerne TCP/IP protokollen og genstart,
installér den så igen.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : ML

Dato : 18-03-03 16:50

I den oprindelige opsætning med én xp-maskine og én 98se-maskine var
netværket lavet som peer-to-peer med et krydset kabel og her virkede både
deling af filer og printer. Opkoblingen til internettet skabes gennem
isdn-modemet - der er altså ikke tale om en fast opkobling. Xp-maskinen
hvortil modemet er tilsluttet er forsynet med Norton Internet Security 2003
(inkl. firewall) og xp´s firewall-funktion er ikke aktiveret.

Mvh
ML

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-03-03 17:07

ML wrote:
> I den oprindelige opsætning med én xp-maskine og én
> 98se-maskine var netværket lavet som peer-to-peer
> med et krydset kabel og her virkede både deling af filer
> og printer.

Okay.

> [...]

> Xp-maskinen hvortil modemet er tilsluttet er forsynet med
> Norton Internet Security 2003 (inkl. firewall) og xp´s

Prøv at deaktivér Norton IS.