rækkevidde af trådløst netværk
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 17-03-03 09:29

Jeg overvejer at investere i en D-link DWL-1000AP+ Wireless Access Point,
samt tilhørende netkort.
Jeg skal have koblet nogle nye lejligheder på et allerede etableret 100mbit
lokalnet.
Min spørgsmål er om D'Link's access point er kraftigt nok til at kunne
trække igennem op til flere murstensvæge. Det er vel talt om ca. 4-5 væge.

Tror I det er muligt at få den til at trække det?

Se eventuelt en lille skitse af området her:
http://taageluskeren.dk/wlan.png

Et andet spørgsmål går på hvordan signalerne udbreder sig fre access
point'et. Er det kun i samme niveau, eller er det bare en radius som i en
kugle?

Fra : Tom Madsen

Dato : 17-03-03 10:57

"Mikkel F.S. Andersen" <flott_b@yahoo.dk> wrote in

> Tror I det er muligt at få den til at trække det?

Det er ikke nemt at scare på, dt afhænger meget af hvad vægene består af.
Er det jern armeret beton, så er svaret nej. Er der pap eller gips så er
det et ja.

> Et andet spørgsmål går på hvordan signalerne udbreder sig fre access
> point'et. Er det kun i samme niveau, eller er det bare en radius som i
> en kugle?

Det er i kugleform.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-03-03 11:35

"Tom Madsen" <nospam@obber.org> wrote in message

> Det er i kugleform.

Er du sikker på det?

Det passer meget godt med 360 grader vandret.... Men lodret, tror jeg altså
ikke der er mere end 50-100 grader, uden dæmpningen er for stor....

Jeg prøvede lige heroppe fra 3sal... Og kig ned i stuen....

Det værste sted:

Link Quality: No signal
signal strength: 10%

Det var da antennen er lodret...

Når de vendes vandret er de på samme sted:

Link Quality: 50%
signal strength: 60%

Det er så altså med 2 Mbit.. Jeg har nemlig problemer med autofallback...
Når jeg kommer under de 20-30% signal, taber jeg bare pakker...

Men jeg streamer The voice 128Kbit uden tab, hele vejen ned i stuen med 2
Mbit...

Accesspointet (linksys) står midt i lejligheden omgivet af beton

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 17-03-03 15:07

Tom Madsen wrote:

> Det er ikke nemt at scare på, dt afhænger meget af hvad vægene består af.
> Er det jern armeret beton, så er svaret nej. Er der pap eller gips så er
> det et ja.

Det er almindelige murstensvæge. ca. 30 cm tygge. De bliver bredere på
etagerne under.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 17-03-03 11:26

Mikkel F.S. Andersen wrote:
> Et andet spørgsmål går på hvordan signalerne udbreder sig fre access
> point'et. Er det kun i samme niveau, eller er det bare en radius som i en
> kugle?
Som regel er der ikke tale om en kugle. Som regel vil antennerne være
optimeret til ikke at spilde effekten på at skyde for meget op og nedad,
men at brænde mest muligt af i det vandrette plan (eller tæt på).

MVH
Mads

Fra : Henrik Backl

Dato : 17-03-03 11:33

Jeg har et spørgsmål der minder lidt om nedenstående.. Jeg skal connecte 2
huse ca. 450 meter fra hinanden. hvilket trådløst udstyr vil være bedst? jeg
har selv tænky på 2 stk d-link 900AP plus router er det nok

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-03-03 12:03

"Henrik Backl" <henrik@sd.dk> wrote in message
> Jeg har et spørgsmål der minder lidt om nedenstående..

SÅ svar under det, du synes der ligner!

> Jeg skal connecte 2
> huse ca. 450 meter fra hinanden. hvilket trådløst udstyr vil være bedst?
jeg
> har selv tænky på 2 stk d-link 900AP plus router er det nok

500 meter er langt for et sådan trådløst netværk... Men du skal sikre dig,
at de 2 huse kan se hinanden. Ellers vil det aldrig komme til at fungere...

De 2 bridges lyder fint... Men du skal regne med at du skal ofre 2K ialt
ekstra til 2 udendørs antenner til hvert hus... Da et retnignsbestemt signal
gør meget for rækkevidden.

Du kan så spare udgiften til en router, ved at købe det ene accesspoint med
router... De koster ca. det samme med eller uden router.. Dem med routere
plejer så ikke at have bridge funktionen.

Fra : Henrik Backl

Dato : 17-03-03 12:11

Er det nødvendigt med en router ? Hvad skal den bruges til ?

Henrik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-03-03 12:28

> Er det nødvendigt med en router ? Hvad skal den bruges til ?

Det skrev du selv, plus router....

Hvis du ikke skal route noget traffik til fx Internettet, er det jo ikke
nødvendigt...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-03-03 14:06

On Mon, 17 Mar 2003 11:25:35 +0100, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Som regel er der ikke tale om en kugle.

Det er lidt af en oversimplificering, for det afhænger
fuldstændig af, hvilken type antenne man anvender. Se fx. her
http://www.cisco.com/en/US/products/hw/wireless/ps469/products_data_sheet09186a008008883b.html

-A

Fra : Tom Madsen

Dato : 17-03-03 21:28

> [...]

> optimeret til ikke at spilde effekten på at skyde for meget op og
> nedad, men at brænde mest muligt af i det vandrette plan (eller tæt

jeg har ikke nogen problemer med mit AP2000 fra 3Com, også selvom jeg
sidder på første salen lige over AP, derfor gik jeg ud fra at det generelt
var i kugle form. Men det lyder da logisk at det primært er i det vandrette
plan!