indkøb af ny putter- Har jeg valgt klogt?
Fra : MH

Dato : 27-03-03 14:13

Har langt om længe valgt at anskaffe ny maskine, og jeg har efter en del
læsen af forskellige tests valgt flg. :

Processor:
AMD Athlon Thoroughbred XP 2700+ (2167Mhz) Box
Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 2.322,- (Hos Mariendals PC-Service)

HD:
Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB Fluid
Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.089,- (Hos BJ Trading)

Bundkort:
Asus A7N8X DeLuxe /GD ATX
Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.293,- (Hos BJ Trading)

Grafikkort:
Gainward GeForce4 PowerPack! Ultra/750-8x XP GS/w. firewire
Eneste pris iflg. edbpriser.dk er shg.dk: 2.556,-

Ram:
DDR-SDRAM PC3500 Kingston HyperX 512MB CL2
Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.477,- (X-Data)

Kabinet:
Q-Tec 6053MDL MidiTower Black Transparent Light
Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 554,- (Befro ApS)

Hvad er jeres erfaring med mine "valgte" komponenter, og kender i til steder
det få's billigere - hvis ja, hvor?

Skal sige, at jeg for det meste bruger maskinen til internetbrug,
webdesign(på begynder niveau)D/L, lidt spil, win XP med Office pakken -
hader ventetid, og programer der "koger" fordi der ikke er nok ram

MVH
MH

Fra : Gismo

Dato : 27-03-03 15:14

"MH" <mikaelh@REMOVETHISstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Har langt om længe valgt at anskaffe ny maskine, og jeg har efter en del
> læsen af forskellige tests valgt flg. :

CD-rom, brænder, dvd, dvd brænder ?? Skal du ikke have sådan noget. Evnt et
floppy drev, men det burde du kunne leve uden

Gismo

Fra : MH

Dato : 27-03-03 15:37

"Gismo" skrev i en meddelelse...

> CD-rom, brænder, dvd, dvd brænder ?? Skal du ikke have sådan noget. Evnt
et floppy drev, men det burde du kunne leve uden

Det + keyboard, mus, højtaler, skærm (ermm... har jeg glemt noget) har jeg.
Eller med andre ord, det er knap så vigtig for mig at få jeres vurdering af.

MVH
MH

Fra : Gismo

Dato : 27-03-03 15:46

> [...]
jeg.
> Eller med andre ord, det er knap så vigtig for mig at få jeres vurdering

Syntes det er meget for grafik kortet - det burde du kunne finde til d. ½
pris

Gismo

Fra : Mikkel Westh

Dato : 27-03-03 15:45

> [...]
> AMD Athlon Thoroughbred XP 2700+ (2167Mhz) Box
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 2.322,- (Hos Mariendals PC-Service)

Jeg ville vælge en 2400+..Pga. prisen.
Men hvis man har pengene, så hvorfor ikke?

> HD:
> Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB Fluid
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.089,- (Hos BJ Trading)

Jeg ville vælge en Seagate Barracuda V 120GB evt. fluid.
Med 8196 KB cache, 9 ms og den koster 1183

> Bundkort:
> Asus A7N8X DeLuxe /GD ATX
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.293,- (Hos BJ Trading)

Hvis du skal overclocke ville jeg helt klart vælge et EPoX 8RDA+.
De har indlagt en kobbertråd ved CPUen så den automatisk bliver unlocked. Og
så har den et hav af overclockings muligheder.
Det koster 1050,-

> Grafikkort:
> Gainward GeForce4 PowerPack! Ultra/750-8x XP GS/w. firewire
> Eneste pris iflg. edbpriser.dk er shg.dk: 2.556,-

Der ville jeg vælge et Sapphire Radeon 9700 Pro til 3193,-
Eller hvis prisen er for høj et Sapphire Radeon 9700 til 2375,-
Begge er langt bedre end GeForce 4.

> Ram:
> DDR-SDRAM PC3500 Kingston HyperX 512MB CL2
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.477,- (X-Data)

Der ville jeg vælge et par GeIL 512 mb PC3500 til 1357,-
De skulle være bedre til OC, og har en lidt lavere latency. Dog kun 0,1
lavere :)

> Kabinet:
> Q-Tec 6053MDL MidiTower Black Transparent Light
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 554,- (Befro ApS)

Kender ikke dette kabinet, men det ser da fornuftigt ud.
Ellers et Chieftec i DX eller DA serien. Eller Antecs eller Thermal Takes
udgaver af dem.

Håber du kunne bruge det.

/Mikkel

Fra : MH

Dato : 27-03-03 16:13

"Mikkel Westh" skrev i en meddelelse ...
> [...]
Og
> så har den et hav af overclockings muligheder.

Skal ikke OC (primært fordi jeg er en håbløs newbie, og ikke aner hvad det
skal gøre godt for)

> Der ville jeg vælge et Sapphire Radeon 9700 Pro til 3193,-
> Eller hvis prisen er for høj et Sapphire Radeon 9700 til 2375,-
> Begge er langt bedre end GeForce 4.

Når du siger bedre, hvad mener du så med det?

> Der ville jeg vælge et par GeIL 512 mb PC3500 til 1357,-
> De skulle være bedre til OC, og har en lidt lavere latency. Dog kun 0,1
> lavere :)

Igen, skal ikke OC :)

Men tak for kommentarer, jeg tjekker de ting ud du har foreslået...

MVH
MH

Fra : Mikkel Westh

Dato : 27-03-03 15:48

> [...]
> AMD Athlon Thoroughbred XP 2700+ (2167Mhz) Box
> Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 2.322,- (Hos Mariendals PC-Service)

Glemte helt dette i sidste post.
Jeg ville ikke vælge box køleren da den ikke er specielt effektiv.
Jeg ville vælge en ThermalTake SilentViking II, en ThermalTake Volcano 9
eller måske 11.
Men Silent Viking er dog klart mest lydløs.

/Mikkel

Fra : Leony

Dato : 27-03-03 17:04

"Mikkel Westh" <privat@private> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ikke vælge box køleren da den ikke er specielt effektiv.

Har læst om flere der clocker 1,6@2,4 med boxkøleren.
Bedre bliver det vel ikke til prisen. Noget helt andet er så om man
synes den larmer.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 27-03-03 17:11

> [...]

> webdesign(på begynder niveau)D/L, lidt spil, win XP med Office pakken
> - hader ventetid, og programer der "koger" fordi der ikke er nok ram

Synes klart at du har lavet en maskine der er overkill i forhold til
hvad du skal bruge den til.
Det er en lækker maskine, men alt, alt for dyr i forhold til hvad du
skal bruge den til - IMO, men du bestemmer selvfølgelig selv. Du kan
nemt spare 2000 kr uden at det går mærkbart ud over ydelsen.

Du siger "lidt spil", hos mig er lidt spil 2-3 timer om ugen. Er det
virkelig værd at give 2500 for det.
Holder med Mikkel angående CPU, 2400+ koster 1200, du mærker det 10000
gange mere i pengepungen end på ydelsen.

Fra : MH

Dato : 27-03-03 18:22

"Leony" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> skal bruge den til - IMO, men du bestemmer selvfølgelig selv. Du kan
> nemt spare 2000 kr uden at det går mærkbart ud over ydelsen.

Hvor kan jeg sparer de 2 K ? Og hvad vil konkret IKKE blive forringet?

MVH
MH

Fra : Leony

Dato : 27-03-03 18:38

> Hvor kan jeg sparer de 2 K ? Og hvad vil konkret IKKE blive forringet?

2400+ koster ~1200 kr, her er de første 1100 sparet.
Til "lidt spil" burde du kunne klare dig med et grafikkort til ~1500 kr,
dvs 1000 kr sparet i forhold til det du har kig på. Evt et Geforce 4 TI
4200, det afhænger dog lidt af hvilke spil du spiller, man skal være
opmærksom på om spillene kræver noget særligt af grafikkortet. Det duer
jo ikke at købe et grafikkort uden T & L, hvis yndlingsspillet
understøtter dette.
Ydelsen vil ikke blive forringet mærkbart, måske lidt på grafiksiden,
men jeg mener dog at "lidt spil" og 1000 kr sparet gør dette til at leve
med. Du vil være i stand til at måle tabet i ydelse med
benchmarkprogrammer, men du vil ikke mærke den ved brug.

Fra : Olesen

Dato : 27-03-03 17:15

> [...]

> webdesign(på begynder niveau)D/L, lidt spil, win XP med Office pakken -
> hader ventetid, og programer der "koger" fordi der ikke er nok ram

Du har valgt rent overkill til dêt behov du nævner.
Langt mindre kan sagtens gøre det samme og givetvis
til rundt regnet halvt pris.

Men ok, du er da fremtidssikret en stund, men
måske du sku' ha' valgt mindre, og så gi'
den hele armen, når AMD XP afløses af AMD 64
over sommeren...den blir' vild !

MVH

Fra : MH

Dato : 27-03-03 18:15

"Olesen" skrev i en meddelelse ...
> Men ok, du er da fremtidssikret en stund, men
> måske du sku' ha' valgt mindre, og så gi'
> den hele armen, når AMD XP afløses af AMD 64
> over sommeren...den blir' vild !

....også går der vel endnu et år før den er nogenlunde konkurrencedygtig i
pris......eller hvordan ? (her tænker jeg på AMD 64)

MVH
MH

Fra : Tor Lund

Dato : 27-03-03 20:06

hvis jeg var dig ville jeg købe en 2400+ og spare de 1100kr som før nævnt.
¨
hvis du vil have en maskine er kanon til spil ville jeg bruge de 1100 ekstra
på grafikkortet på
AGP-V9900ULTRA Retail AGP / 128MB DDR2 / 2048x1536 / GeForce FX
5800ULTRA 3.829 kr.

eller et radeon 9700pro som er næsten ligeså hurtigt og kan fås til ca.
3100. ifølge edbpriser.

et andet valg vil være et geforce4 ti4200 som er ret konkurence dygtigt til
prisen ca. 1150kr.
en 3 mulighed er at købe et radoen 9500, har hørt at de nemt kan klockes til
et 9700 pro. ca. 1500

tjek evt. www.tomshardware.com hvor der er mange tests af de forskellige
grafikkort.

en 2400+ er rigeligt til office samt lidt webudvikling + evt. en SQL server.

så vidt jeg kan se kan det valgt motherboard vist ikke bruge ddr ram større
end ddr333, så jeg ville vælge
pc3000 Kingston HyperX 512MB CL2 184pins / 64bit / 5.4ns / 1. Parts
793 kr.

og spare pengene.

mvh tor lund

Fra : Tor Lund

Dato : 27-03-03 20:11

ups glemte noget.
er du klar over der ikke følger en psu med til dit kabinet ?
jeg kan klart anbefale et chieftec kabinet. det er kanon.

mvh tor lund

Fra : MH

Dato : 27-03-03 20:14

"Tor Lund" skrev i en meddelelse news:b5vi2r$h7q$1@news.cybercity.dk...

> [...]
til
> prisen ca. 1150kr.
> en 3 mulighed er at købe et radoen 9500, har hørt at de nemt kan klockes

Først og fremmest tak for alle de råd, jeg læser dem alle, og ta'r noter :)
Lad mig dog UNDERSTREGE at jeg ikke har i sinde at clocke noget som helst -
mest fordi jeg ikke har HAT forstand på det.
På forhånd tak !

MVH
Mi.H

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-03 21:40

>Først og fremmest tak for alle de råd, jeg læser dem alle, og ta'r noter :)
>Lad mig dog UNDERSTREGE at jeg ikke har i sinde at clocke noget som helst -
>mest fordi jeg ikke har HAT forstand på det.
Det er der heller ingen grund til, hvis du køber en XP2400 eller mere, så
kan alt køres fint, jeg har en XP2600, det er den hurtigste maskine jeg
endnu har arbejdet med i privaten.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Mikkel Westh

Dato : 28-03-03 22:30

> [...]
helst -
> mest fordi jeg ikke har HAT forstand på det.

OK..Så lad mig komme med et nyt forslag.

Processor: AMD THOROUGHBRED 2400+ (evt. box) ca 1100

Ram: Samsung PC2700 latency 6.0 ns 1x512mb eller 2x256. ca 650

Grafikkort: Radeon 9500 PRO TV-Out & DVI Retail ca. 1650.

Mobo: MSI K7N2-L (MS-6570) (også Nforce 2) ca 880

Det burde så være et fair køb til dine krav.
Vil koste max 3500,-

/Mikkel

Fra : Olesen

Dato : 27-03-03 20:00

> ...også går der vel endnu et år før den er nogenlunde konkurrencedygtig i
> pris......eller hvordan ? (her tænker jeg på AMD 64)

Vil tro vi ret hurtig vil se 64 CPU'er som prismæssigt
er som de "gode AMD" idag, selvom disse er langt hurtigere..(de nye 64'
cpu'ere).

Men AMD skal passe på.

I dag er Pentium 3Ghz et langt bedre køb end AMD XP-3000+.

Pentium 4'eren er LANGT hurtigere og væsentlig billigere...en aldeles
omvendt kendt situation som AMD bør ta' meget alvorligt...

Så er prisen for AMD 64' markant højere end Pentium 4,
så er det nok AMD's død.

MVH

Fra : Rasmus Wæhrens

Dato : 27-03-03 20:33

"MH" <mikaelh@REMOVETHISstofanet.dk> wrote:

>Har langt om længe valgt at anskaffe ny maskine, og jeg har efter en del
>læsen af forskellige tests valgt flg. :
-snip-
>Bundkort:
>Asus A7N8X DeLuxe /GD ATX
-snip-
>Ram:
>DDR-SDRAM PC3500 Kingston HyperX 512MB CL2
>Billigste pris iflg. edbpriser.dk: 1.477,- (X-Data)

Køb 2x256 Mb RAM istedet. Nforce2 chipsættet kører med dobbelt
båndbredde til RAM'en, hvis der sidder to ens RAM stænger i hver sin
bank... Se evt.
http://www17.tomshardware.com/mainboard/20021111/nforce2-01.html
--
Rasmus Wæhrens