Hjælp jeg er blank. Problemer med EP-8RGA+
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-03-03 09:40

Jeg har lige samlet en ny PC for min søster, men jeg har store problemer med
at få den til at blive stabil. Mon der er nogen der der har gode råd til
hvad det kunne være?

Dyret består af følgende:
Epox EP-8RGA+ (med nForce2 chipset)
2 x 256MB Performance RAM (PC400)
Athlon 1800+ (t-bred)
Kab. Q-Tec med 350W PSU
LiteOn CD-RW

Der er ingen kort i maskinen, da der er onboard LAN, lyd- og grafikkort. Så
den er så "clean" som den næsten kan blive.

Maskinen er stabil lige indtil Windows XP (med og uden SP1) er installeret.
Roder man lidt rundt med indstillingerne i WinXP, opdager man hurtigt at der
dukker små vandrette streger op på skærmen. Det resulterer hurtigt i at den
fryser eller en bluescreen smidt i hovedet. Bla. med fejlene 0x00000004e
eller 0x00000008e (hvor er det nu de kan slås op?)

Jeg har testet RAM'en med MemTest x86 der ikke fandt fejl. BIOS
indstillingerne er default (fail-saft) så der ikke er noget der presses
unødvendigt. BIOS'en er opdateret til nyeste version. Driverene til nForce2
chipsettet er den nyeste.

Jeg tror selv det er noget med RAM'en eller nForce2 driverene. Hjælp! Jeg
skulle helst ikke efterlade min søster med en hamrende ustabil PC

På forhånd tak.
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-03-03 11:40

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> opdager man hurtigt at der dukker små vandrette streger op på
> skærmen. Det resulterer hurtigt i at den fryser eller en bluescreen

Ja, det kan f.eks. se sådan her ud:
http://2105.dk/nvidia/desktop.jpg

--
Lars

Fra : jk

Dato : 26-03-03 15:06

On Wed, 26 Mar 2003 11:39:59 +0100, "Lars Jørgensen"
<lagojo@VARMPOST.com> wrote:

>Ja, det kan f.eks. se sådan her ud:
>http://2105.dk/nvidia/desktop.jpg

fra alt.comp.periphs.mainboard.epox

Noget fra nvidia skulle du !

:

> [...]
>another graphics card in this machine than I'm returning it for another
>board and a Radeon.
>
>What's up with NVIDIA?
>
>BTW: Ran Prime and Sandra 'Burn-In" and it passes just fine without ever
>installing a video driver. Its sort of a pain at 640 X 480 X 16 color -
>LOL!!
>
>Once I install the video driver its all over!
>
>Are there any other drivers for this board?
>I went to NVIDIA and they don't specify one for the onboard graphics, It
>actually recommends the 41.09 which completely kills the OS, worse than the

Are you trying to install the standalone dentonator drivers?

You should install the unified driver package 2.03 which includes
41.13 display drivers!

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=nforce_udp_winxp_2.03

Sorry, for Win98:

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=nforce_udp_winme_2.00

Gearnix

Fra : jk

Dato : 26-03-03 12:50

On Wed, 26 Mar 2003 09:40:17 +0100, "Lars Jørgensen"
<lagojo@VARMPOST.com> wrote:

> [...]
>at få den til at blive stabil. Mon der er nogen der der har gode råd til

Når man går ind på www.epox.com
under support og 8rga+ så kan man til XP downloade en driverpakke på
25 Mbyte.

Bruger du den ? eller noget fra nvidia.com

Hvad med directx9 ?

XP er jo født med directx 8.1

Ellers ved jeg ikke.

Performance ram skulle ikke være noget særligt. Måske kan du låne
noget andet.
Ram skal iøvrigt sidde i de rigtige slots for at udnytte dual-band
ram, som man _skal_ med onboard grafik. Se manualen.

Q-tec er også noget ultra let strømforsyning.

Hvilke temperaturer kører den 1800+ med ?
Du bør installere et monitor program og holde øje med temperatur under
idle og load. Den bør da være under 60 og helst under 50.

Kortet har fået gode anmeldelser !

http://www.hexus.net/review.php?review=530

måske er det bare en bios indstilling ?

Har du prøvet med et grafikkort i ?

mvh

John

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-03-03 14:18

jk wrote:

> Når man går ind på www.epox.com
> under support og 8rga+ så kan man til XP downloade en driverpakke på
> 25 Mbyte.
> Bruger du den ? eller noget fra nvidia.com

Ja, det er den samme som der fulgte med på en CD. Pakken fra Nvidia er lidt
nyere (2.03 mod 2.00) men resultatet er det samme.

> Hvad med directx9 ?
> XP er jo født med directx 8.1

Mjae... jeg har godtnok ikke overvejet DX9. Så langt "overlevde" Windows
nemlig ikke. Måske skulle jeg prøve det, selvom jeg tvivler lidt på at det
vil hjælpe på den generelle stabilitet i alm. 2d i windows.

> Performance ram skulle ikke være noget særligt. Måske kan du låne
> noget andet.

....men det burde da være "godt nok". Maskinen skal jo ikke clokkes vildt.
(Selvom jeg nu har prøvet. 2GHz i DOS firkede fint)

> Ram skal iøvrigt sidde i de rigtige slots for at udnytte dual-band
> ram, som man _skal_ med onboard grafik. Se manualen.

Ja, jeg har konsulteret manualen. Jeg har også prøvet blokkene enkeltvist,
dog ikke med succes.

> Q-tec er også noget ultra let strømforsyning.

Tror du den er for svag? Der er jo ikke noget særligt i maskinen. Kun HD,
CD-RW og floppy udover bundkortet.

> Hvilke temperaturer kører den 1800+ med ?

Mellem 30 og 35 grader. Temperaturen bliver svjv målt i kernen, så den
skulle være god nok. Desuden er der heller ikke noget der virker varmt når
man mærker.

> Kortet har fået gode anmeldelser !
> http://www.hexus.net/review.php?review=530

Ja... det var derfor jeg købte sådan et for min søster.

> måske er det bare en bios indstilling ?

Måske... jeg tror det bare ikke. Jeg kan snart manualen uden ad og BIOS'en
er resat flere gange og har loadet "fail-safe", så det skulle være OK.

> Har du prøvet med et grafikkort i ?

Ja, faktisk. Jeg har lige smidt et S3 Virge (2MB) i og installeret uden ACPI
samt slået GFX, LAN og lyd fra. Det kører tilsyneladende stablit, men jeg
skal lige teste lidt endnu.

Tak for svaret

--
Lars
...sikke en fridag .-)

Fra : Leony

Dato : 26-03-03 13:51

"Lars Jørgensen" <lagojo@VARMPOST.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skærmen. Det resulterer hurtigt i at den fryser eller en bluescreen
> smidt i hovedet. Bla. med fejlene 0x00000004e eller 0x00000008e (hvor

Du kan slå dem op her:
http://www.aumha.org/kbestop.htm

Den første fejl 04E står der er tegn på dårlig RAM. Desværre er
Memtest86 ikke fejlfrit og der kan sagtens være fejl i RAM selvom
programmet ikke finder nogle. Derfor er det mest effektive at låne nogle
RAM og prøve med dem, hvis der er flere RAMstænger, så kan de prøves en
af gangen.

> Jeg tror selv det er noget med RAM'en eller nForce2 driverene. Hjælp!
> Jeg skulle helst ikke efterlade min søster med en hamrende ustabil PC

Prøv at hente den driverpakke som jk foreslår. Du kan finde den her:
http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8RGAplus&lang=1
Under driver - klart, klart.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 26-03-03 14:28

Leony wrote:

> Du kan slå dem op her:
> http://www.aumha.org/kbestop.htm

Ahh... alletiders. Tak!

> Den første fejl 04E står der er tegn på dårlig RAM. Desværre er
> Memtest86 ikke fejlfrit og der kan sagtens være fejl i RAM selvom
> programmet ikke finder nogle.

Ja, det kunne man frygte.

> Derfor er det mest effektive at låne
> nogle RAM og prøve med dem, hvis der er flere RAMstænger, så kan de
> prøves en af gangen.

Nemlig. Desværre har jeg ikke bare lige umiddlbart mulighed for det. Jeg er
nemlig ikke lige på "hjemmebane" og kender ikke lige nogen i nærheden med en
håndfuld PC3200 RAM.

> Prøv at hente den driverpakke som jk foreslår. Du kan finde den her:
> http://www.epox.com/html/motherboard.asp?product=EP-8RGAplus&lang=1
> Under driver - klart, klart.

Ohhh... drivere? Jo, den har jeg prøvet med. Det gav ikke noget resultat
:-/

Jeg har lige for 10 min siden fået den op at køre (vist nok stabilt) ved at
slå ACPI fra samt ved at disable onboard lyd, LAN og GFX. Og sætte et 2MB S3
Virge kort i . Der skal lige testes lidt mere... måske er jeg på sporet
af noget?

Tak for svaret

--
Lars
....sikke en fridag

Fra : Leony

Dato : 26-03-03 19:06

> Nemlig. Desværre har jeg ikke bare lige umiddlbart mulighed for det.
> Jeg er nemlig ikke lige på "hjemmebane" og kender ikke lige nogen i
> nærheden med en håndfuld PC3200 RAM.

Mindre kan jo også gøre det. Hovedsagen er bare at få noget andet RAM i.
Desuden har hun, svjf 2 x 256 MB, så kan man jo bare disable
dual-channel i testøjemed.

> [...]
> ved at slå ACPI fra samt ved at disable onboard lyd, LAN og GFX. Og
> sætte et 2MB S3 Virge kort i . Der skal lige testes lidt mere...

Hvis det er stabilt med det disablet, så ville jeg klart overveje et
andet board.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-03-03 09:25

Leony wrote:

> Hvis det er stabilt med det disablet, så ville jeg klart overveje et
> andet board.

Det var også det det endte med. Det er blevet retuneret til SHG for at blive
ombyttet. Teknikeren jeg talte med foreslog selv at teste de ting som jeg
havde prøvet.

--
Lars

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 31-03-03 16:28

Lars Jørgensen wrote:

> Det var også det det endte med.
[snip]

....og nu har jeg så fået bekræftiget fra SHG at det _var_ defekt. Rart at
høre at de stemplede det som en "fejl 40".

--
Lars

Fra : Leony

Dato : 01-04-03 12:27

> ...og nu har jeg så fået bekræftiget fra SHG at det _var_ defekt.
> Rart at høre at de stemplede det som en "fejl 40".

Det må man sige.
Jeg læser din post jeg læser hvad du mener, ikke hvad du skriver - tror
jeg.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-04-03 13:58

Leony wrote:
> "Lars Jørgensen"
>
> Det må man sige.
> Jeg læser din post jeg læser hvad du mener, ikke hvad du skriver -
> tror jeg.

Uhhhh... Se _det_var en fejl 40

--
Lars

Fra : Leony

Dato : 01-04-03 15:46

> Uhhhh... Se _det_var en fejl 40

Tænkte det nok

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 26-03-03 20:45

Lars Jørgensen wrote:
> Leony wrote:

snip

> [...]
> ved at slå ACPI fra samt ved at disable onboard lyd, LAN og GFX. Og
> sætte et 2MB S3 Virge kort i . Der skal lige testes lidt mere...

Check lige din Volt til rammen.Jeg har et Epox 8RDA+ og hvis jeg loader
Optimized Defaults,bliver Volt til ram sat til 2.63.
Er fastwrite slået til eller fra?