Problemer med gl. bundkort og stor harddis~
Fra : Linda Sørensen

Dato : 24-03-03 20:15

Hejsa

Jeg har fået fingrene i en gammel Pentium 1, som jeg vil bruge til
filserver. Derfor vil jeg putte en stor harddisk i, og har min
relativt nye IBM 60GB, som skal bruges.

Computeren har dog store problemer med at finde disken, og jeg har da
gættet mig til, at det har noget med bios'en at gøre. Engang kunne man
flashe denne med opdateringer - kan man stadig dette?

Når jeg starter maskinen får jeg flg. bios version:

AMI 1.00.12AX1

Hvor skal jeg lede efter flash-tools samt bios-imaget? I øvrigt skal
det med, at jeg regner med at køre Linux, Red Hat 8 på maskinen, så
hvis dette OS har noget indbygget, som kan klare sagerne, så lytter
jeg..

Mvh
Bo Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 24-03-03 20:43

Linda Sørensen wrote:
[cut]
> [...]
> det med, at jeg regner med at køre Linux, Red Hat 8 på maskinen, så
> hvis dette OS har noget indbygget, som kan klare sagerne, så lytter

Hvis du skal køre Linux er det ligegyldigt - Linux kommunikerer "direkte"
med drevet og er ikke afhængig af BIOS' begrænsninger. Skulle du køre
DOS/Windows/NT stod valget mellem at flashe BIOS (og her ville bundkortets
modelnummer være en hjælp) eller at installere et bootmanager (der kan
downloades fra diskproducentens website) - et lille stumper software, der
afhjælper en BIOS' mangler.
Men med Linux får du slet ikke problemet - bare kernen er ny nok - og det er
den med en alm. RH8.

> www.bodudek.dk

Nydelig flash!

/Chr

Fra : Linda Sørensen

Dato : 24-03-03 21:38

[...]

>Hvis du skal køre Linux er det ligegyldigt - Linux kommunikerer "direkte"
>med drevet og er ikke afhængig af BIOS' begrænsninger.

det er meningen, at jeg skal køre Red Hat 8.0 og jeg har lige flashet
biosen.. nu ser vi, om ikke det vil lykkes.. jeg har dog også
tidligere leget med disk managers, men ingen af af de eksisterende
(Diskmanager fra Ontrack og Maxblast fra Maxtor) fungerer med Linux..

[...]

>Men med Linux får du slet ikke problemet - bare kernen er ny nok - og det er
>den med en alm. RH8.

fatter ikke lige noget med kernen og RH8 - kan du uddybe det?

[...]

>Nydelig flash!

takker :)

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din guide til sundhed og velvære
http://www.gladogslank.dk/forum - få svar på dine spørgsmål

Fra : Klaus

Dato : 24-03-03 22:06

> fatter ikke lige noget med kernen og RH8 - kan du uddybe det?

Kernen = kernel = "grundprogrammet" i operativsystemet og RH8 = Red Hat 8,
hvis jeg har forstået sammenhængen
Klaus.

Fra : Christian Mygind

Dato : 25-03-03 01:04

Klaus wrote:

> Kernen = kernel = "grundprogrammet" i operativsystemet og RH8 = Red
> Hat 8, hvis jeg har forstået sammenhængen
> Klaus.

Præcis - beklager forkortelsen.
Klaus har fuldstændigt ret - kernen i Linux (Kernel) er selve kernen i
operativsystemet Linux - og den kommunikerer direkte med harddisken, istedet
for at "spørge" BIOS om harddisken fysiske data - derfor er den ikke
afhængig af, om BIOS forstår harddiskens størrelse korrekt.

Anvender du Red Hat 8 (RH8 :) ) er kernel-versionen (den udvikles hele
tiden) så ny, at den godt kan kommunikere med din harddisk. Anvendte du en
gammel distribution (=udgave) af Linux kunne du derimod løbe ind i samme
problem - at heller ikke kernen kunne forstå den store disk.

En diskmanager til et IBM-drev kan hentes her:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm - IBM har "solgt" sin
harddisk-produktion til Hitachi - direkte link:
http://www.hgst.com/downloads/DMDISK.EXE - men igen - du behøver den ikke
til Linux. Sitet indeholder dog alligevel en bootbar diskette til Linux, men
samme program: http://www.hgst.com/downloads/dm961.img.bin

/Chr

/Chr