Hjælp til processer
Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 22-03-03 18:18

Hey Igen NG.

Da jeg i tidernes morgen købte en ny computer
var det med en AMD Ahlon Thunderbird 1000mhz
Processer i et Soltek SL-75KAV-X Bundkort...

Det var var dejligt nemt at samle for der kunne jeg
bare sætte processeren i bundkortet og så kørte det hele
som det skulle... Noget med at den var LÅST

Nu er Processeren brændt af... SHIT
Der står dette på den gamle processer:
A1000AMT3B

Spørgsmål 1:

Jeg har bestemt mig for at købe en ny og det skal være:

AMD Athlon Thunderbird 1333MHz
128KB L1 cache 1333MHz
256KB L2 cache 1333MHz
37 Million transistors
0,18 micron processor
Socket: Socket A
FSB: 266MHz
Requires PSU: 300W
Warranty: 1 Year
Producent varekode: A1333AMS3C

Kan jeg også bare sættet den i uden at skulle justerer på
bundkortet... (Det er det samme bundkort) Er den også (låst)

Spørsgmål 2: Hvordan finder jeg ud af om jeg køre
200 eller 266 mhz på Bussen ???

Spørgsmål 3: Hvordan finder jeg ud af om jeg køre
200 eller 266 mhz på processeren ???

Med venlig hilsen
Jesper/R@yman

Håber på en masse gode svar da jeg er helt ude og skide...

Fra : Christian Mygind

Dato : 22-03-03 18:47

Jesper Lauridsen wrote:

> Spørgsmål 1:
>
> Jeg har bestemt mig for at købe en ny og det skal være:
>
> AMD Athlon Thunderbird 1333MHz
[cut]

Hvorfor? Din maskine understøtter bedre cpu'er, der tilmed ikke bliver så
varme, og som ikke koster mange hundredelapper:
http://www.soltek.de/English/faq/75KAV.html - bemærk, at dit bundkort mindst
skal være en vis revision for at understøtte de nye cpu'er.

> Kan jeg også bare sættet den i uden at skulle justerer på
> bundkortet... (Det er det samme bundkort) Er den også (låst)

Ja. Det handler ikke om "låst" (tror du tænker på låsen i cpuens
mulitplier) - men om, hvorvidt dit bundkort automatisk opdager cpu'en og
sætter FSB, voltage og multiplier. Det gør den, hvis du flasher din BIOS til
også at kende nye cpu'er. Har du den originale BIOS kender den nok kun
cpu'er op til 1.4 ghz.

> Spørsgmål 2: Hvordan finder jeg ud af om jeg køre
> 200 eller 266 mhz på Bussen ???

I manualen
(http://www.soltek.de/downloads/manuals/7series/75kav%201.2/75kav-spec.pdf)
der siger, at den understøtte begge.

> Spørgsmål 3: Hvordan finder jeg ud af om jeg køre
> 200 eller 266 mhz på processeren ???

Det afhænger af cpuen. Duron'er og de første Athlons kørte 200 (100) - XP og
de nyeste fra Athlon-serien kører 266 (133). Medmindre du køber en Duron (og
det er heller ingen ringe idé hvis du ikke vil have pungen alvorligt op -
for de sidste Duron-cpuer er latterligt billige og faktisk bygget på
XP-teknologi) vil din fremtidige cpu køre 266(133).

/Chr