DVD problemer.
Fra : Per Vinther

Dato : 19-03-03 18:14

Hej til jer dygtige IT folk.

Et nyinstalleret DVD drev kan ikke fungere. "Maskinen" skriver følgende: Der
kan ikke etableres forbindelse til D drevet.

Hvad kan være galt. Der er strøm til, for skuffen kommer fint ud.

Har det noget med BIOS at gøre og hvis det har, er der så en venlig sjæl som
helt nøjagtig vil beskrive hvordan jeg gør.?
Alle stik er hvor de skal være og sidder også fast.

På forhånd mange tak

Per

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 19-03-03 18:27

Per Vinther wrote:

> Et nyinstalleret DVD drev kan ikke fungere. "Maskinen" skriver følgende:
> Der kan ikke etableres forbindelse til D drevet.

Jeg gætter på det er Windows som fortæller detP (qua du skriver D drevet som
er en MS ting)

> Hvad kan være galt. Der er strøm til, for skuffen kommer fint ud.

Evt. jumper-indstillingerne.

> Har det noget med BIOS at gøre og hvis det har, er der så en venlig sjæl
> som helt nøjagtig vil beskrive hvordan jeg gør.?

Kan BIOS detecte drevet, hvis nej, så er det garanteret pga. master/slave
som du ikke har instillet korrekt.

Hvis BIOS fint kan genkende drevet, så fisk.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://www.tux3do.com/shop.htm

Fra : **TwN**

Dato : 19-03-03 21:27

> Hej til jer dygtige IT folk.
Goddag

> [...]
> kan ikke etableres forbindelse til D drevet.
> Hvad kan være galt. Der er strøm til, for skuffen kommer fint ud.

Derfor behøver det ikke at fungere... fx. kan du jo godt sætte powerkablet
i, men ikke ATA-kablet, og så dur det jo ikke

> Har det noget med BIOS at gøre og hvis det har, er der så en venlig sjæl
som
> helt nøjagtig vil beskrive hvordan jeg gør.?
Bagpå drevet sidder der en jumper, det er ca. en 6 små metal-ben, hvor to af
dem skal kortsluttes af selve jumperen, en lille "plasticdims" med metal
inden i, som default plejer den at stå til 'cabel select', men hvis du
bruger den samme IDE-kannal som din harddisk(samme kabel), står din harddisk
sikkert også som 'cabel select', så må du, for at være helt sikker, lede
efter en tabel på harddisken og dvd-drevet, som beskriver hvordan jumperne
skal stå... Bagefter sætter du så din harddisk til 'Master', og dit DVD-drev
til 'Slave'.

> Alle stik er hvor de skal være og sidder også fast.
Nu ved jeg så ikke om du er en haj til det med computere...ellers kan det jo
godt være, at du har vendt ATA-kablet den forkerte vej?
Den røde "streg" langs den ene side betyder pin 1. Den skal, på de fleste
drev vende mod powerkablet(eller der hvor der står '1')...

Held og lykke

**TwN**

Fra : Niels & Astrid

Dato : 23-03-03 18:09

Akkurat det samme problem med at der ikke kunne etableres forbindelse til d:
drevet har jeg haft med min puter . det viste sig at være Nero burning
progammet "UCDF- reader" som skabte problemet, da det blev slettet kunne
puteren igen se alle drev
Niels F.