Ny HD, meen ..... øh ...
Fra : [Anders And]

Dato : 18-03-03 11:02

Har lige fået en sprit-ny disk, men hvordan kommer jeg egentlig i kontakt
med den?

Har prøvet :

01. At sætte den som MASTER og boote på en diskette - men FDISK siger blot :
'Ingen Fixed Disk Til Stede'
02. Sætte den som SLAVE med en SCSI som master - men den forbliver usynlig!
03. At sætte den som SLAVE - og boote på en CD-ROM m. Win98SE på - prøver at
installere Win98SE, men den siger : 'Der er ingen HD til stede'

Hvordan får jeg lavet en : 'format c: /s' på en NY/tom HD??????
Hvad gør jeg????

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 18-03-03 11:08

Du har måske et gammelt bundkort der ikke understøtter en så stor disk?

Blot et forslag...

Hvis det er en Maxtordisk kan du hente MaxBlast fra deres hjemmeside og
boote via det, så burde den kunne kunne finde disken (hvis det er det der er
problemet) Jeg ved ikke om andre harddiskproducenter har noget lignende.

VH Tobias

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-03-03 11:08

"[Anders And]" <boc@cappit.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan får jeg lavet en : 'format c: /s' på en NY/tom HD??????
> Hvad gør jeg????

Hvad siger bios på din maskine, finder den disken? Understøtter din bios
den størrelse din disk nu har?

--
Bjarke Andersen

Fra : [Anders And]

Dato : 18-03-03 11:59

Ja, men BIOS låser maskinen - den kommer ikke videre, og kan ikke finde
disken ..

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-03-03 11:39

[Anders And] wrote:
> Har lige fået en sprit-ny disk, men hvordan kommer jeg egentlig i
> kontakt med den?

(I forlængelse af de 2 andre svar):

Hvis din harddisk er større end hvad din BIOS kan håndtere kan du gøre en af
2:

1) Undersøge om en opgradering af din BIOS (ved at flashe den) giver adgang
til disken. Svaret findes på bundkortproducentens website.
2) Installere en diskmanager i bootsporet på din harddisk - en lille stump
software, der "hjælper" BIOS med at håndtere en stor harddisk. Denne
software finder du på harddiskproducentens website.

/Chr

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-03-03 11:42

Christian Mygind wrote in <b56svl$dtm$1@sunsite.dk>:
> Hvis din harddisk er større end hvad din BIOS kan håndtere kan du gøre en
> af 2:

3) Lad din BIOS tro at harddisken ikke er større, end hvad BIOS nu kan
klare. Jeg tror at alle bare nogenlunde aktuelle OS'er er ligeglade med
hvad BIOS mener, bare BIOS kan læse de første få bytes af harddisken, så
den kan køre MBR'en.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-03-03 11:55

Niels Andersen wrote:
> [...]
> klare. Jeg tror at alle bare nogenlunde aktuelle OS'er er ligeglade
> med hvad BIOS mener, bare BIOS kan læse de første få bytes af

Lyder spændende - kunne du frembringe noget dokumentation (ikke polemisk
ment - men reelt interesseret!). Anerkender gerne, at Linux nok er temmelig
ligeglad med BIOS - men er ret sikker på at Windows til-og-med ME støtter
sig fuldstændigt op ad BIOS' dataadgang. Mener du, at WindowsNT selv
håndterer diskadgangen udenom BIOS?

/Chr

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-03-03 12:05

Christian Mygind wrote in <b56tu0$ji3$1@sunsite.dk>:

> Lyder spændende - kunne du frembringe noget dokumentation (ikke polemisk
> ment - men reelt interesseret!).

Nope, jeg ved ikke lige hvor jeg skulle lede henne. :)

> Anerkender gerne, at Linux nok er temmelig ligeglad med BIOS

Yep.

> - men er ret sikker på at Windows til-og-med ME
> støtter sig fuldstændigt op ad BIOS' dataadgang.

Jeg har selv gjort tricket på en win98se. Maskinen kunne kun klare noget i
stil med 8,4 gigabyte, og det var harddisken så partitioneret til. Jeg
resizede partition så den fyldte hele harddisken (som vist var på 30
gigabyte), og så var der pludselig masser af ledig plads på harddisken.

Jeg kan kun gætte på at ME også kan.

> Mener du, at WindowsNT selv håndterer diskadgangen udenom BIOS?

Det var helt bevidst at jeg brugte den svare formulering "alle bare
nogenlunde aktuelle OS'er". Hvis 98 kan, så kan de fleste nyere Windows'er
også, og jeg har ikke set problemet på andre OS'er.

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Christian Mygind

Dato : 18-03-03 12:12

Niels Andersen wrote:

> Jeg har selv gjort tricket på en win98se. Maskinen kunne kun klare
> noget i stil med 8,4 gigabyte, og det var harddisken så partitioneret
> til. Jeg resizede partition

Hvordan? Med f.eks. Partition Magic?

> så den fyldte hele harddisken (som vist
> var på 30 gigabyte), og så var der pludselig masser af ledig plads på
> harddisken.

Skummelt - for så er partitionen netop resized - netop med så mange flere
sektorer, at BIOS burde sige gisp.

> Jeg kan kun gætte på at ME også kan.

Enig - ME er/var jo bare 98 tilsat lir. Jeg satte (min) skillelinie dér,
fordi jeg "vidste" at det ikke var muligt med et OS, der støtter sig til
DOS' dataadgang.

/Chr

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-03-03 15:13

Christian Mygind wrote in <b56utq$pmc$1@sunsite.dk>:
> Hvordan? Med f.eks. Partition Magic?

Jeg brugte parted.

Det gjorde den ikke, den sagde bare "8,4 gb" eller noget i den stil. :)

--
Mvh.
Niels Andersen

Fra : Heinrich

Dato : 18-03-03 13:06

On Tue, 18 Mar 2003 11:01:52 +0100, "[Anders And]" <boc@cappit.dk>
wrote:

> [...]
>
>Har prøvet :

>02. Sætte den som SLAVE med en SCSI som master - men den forbliver usynlig!

Hvordan (/%(¤(/%/%) har du sat en scsi som master???

>Hvordan får jeg lavet en : 'format c: /s' på en NY/tom HD??????
>Hvad gør jeg????

For mig lyder det lidt som du ikke rigtigt ved hvad du laver?, så find
en ven der gør.....

kig evt. her :
>http://www.prc-data.dk/helpdesk/prc_support_goerdetselv_harddisk.html<

Mvh Heinrich

Fra : Johnny

Dato : 18-03-03 13:28

"[Anders And]" <boc@cappit.dk> skrev i en meddelelse
> Har lige fået en sprit-ny disk, men hvordan kommer jeg egentlig i kontakt
> med den?
>

> Hvordan får jeg lavet en : 'format c: /s' på en NY/tom HD??????
> Hvad gør jeg????

Strart med at lave en F-Disk fra en Dos diskette. Det er sansynligvis derfor
du ikke kan komme i kontakt med harddisken. Lav en eller flere Partitioner,
alt after din lyst.
Husk blot at du skal understøtte store harddiske, når du bliver spurgt, om
du vil.

Derefter formaterer du din harddisk fra Dos disketten, alle de drev du nu
har lavet.
Det kan dog først gøres efter en genstart af maskinen.
Altså F-disk først, genstart maskinen og til sidst formater.

Johnny

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-03-03 15:03

"Johnny" <jumbo@FJERNESesenet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Partitioner, alt after din lyst.
> Husk blot at du skal understøtte store harddiske, når du bliver

Prøv at læse posten én gang til. Som [Anders And] skrev så rapporterede
FDISK ingen Fixed Disk til Stede.

Så fdisk har været prøvet.

--
Bjarke Andersen