Filstrukturer og rettigheder
Fra : Dann Søjberg

Dato : 20-03-01 13:23

Hejsa. Jeg er ved at lave et "intranet" på vores hjemmeside...

Det kommer til at ligge i et dir, der sjovt nok hedder "intranet"...

Jeg har så fået lavet sådan, at jeg kan uploade filer i intranetdiret, og se
dem igen, hvis man er logget ind (cookie er sat og korrekt)

dette har jeg gjort ved at have en index.php i mit intranet dir, som checker
om brugeren er logget ind og i så fald vises filerne.

Nu ville jeg jo gerne have at man kan lave subdirs efter behag, men hvordan
skal jeg gribe det an med sikerheden? Skal jeg have en index.php i hvert
dir? Det ville da være redundans af format '

På forhånd tak for alle de ledetråde I måtte kunne give mig
--

Med venlig hilsen Dann Søjberg

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 20-03-01 13:26

> Hejsa. Jeg er ved at lave et "intranet" på vores hjemmeside...
Det hedder et extranet hvis det er på jeres hjemmeside.

> [...]
> skal jeg gribe det an med sikerheden? Skal jeg have en index.php i hvert
> dir? Det ville da være redundans af format '

Det kan du styre med .htaccess hvis det er på en apache-server.
læg en fil kaldet .htaccess i dit intranet/ bibliotek og skriv i .htacces
filen:

Options -indexes
(kun den éne linie)
Så kan de ikke se bibliotekerne under intranet/

--
/Kristian Risager Larsen
Mail: mailto:kezze@kezze.dk ICQ: 14602805

Fra : Dann Søjberg

Dato : 20-03-01 13:33

"Kristian Risager Larsen" <kezze@kezze.dk> wrote in message
> Det kan du styre med .htaccess hvis det er på en apache-server.
> læg en fil kaldet .htaccess i dit intranet/ bibliotek og skriv i .htacces
> filen:

Og tak skal du have, for det virkede lige som det skulle...

> Så kan de ikke se bibliotekerne under intranet/

Et spørgsmål: Jeg kan godt se dem fra scriptet index.php, eller hvad?

For jeg skulle jo gerne kunne vise filerne til de personer, der er logget
ind..

--
Dann Søjberg

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 20-03-01 13:54

> Et spørgsmål: Jeg kan godt se dem fra scriptet index.php, eller hvad?

Ja, det kan du.
Og du kan forresten også godt hente en fil uden at være logget ind (det
kræver bare at man kender stien til filen).
Jeg har ikke lige tid til at vise dig hvordan, men det er der forhåbentligt
andre der har :)

Fra : Dann Søjberg

Dato : 20-03-01 14:07

> [...]
> kræver bare at man kender stien til filen).
> Jeg har ikke lige tid til at vise dig hvordan, men det er der

jeg siger mange tak. Jeg har fundet ud af hvordan det virker... så håber jeg
bare ikke at andre kan gætte filnavne på vores server, da det ikke er
meningen at filerne skal være frit tilgængelige, hehe

--
Dann S'jberg

Fra : Kristian Risager Lar~

Dato : 20-03-01 14:47

> [...]
> bare ikke at andre kan gætte filnavne på vores server, da det ikke er
> meningen at filerne skal være frit tilgængelige, hehe

Apache kan faktisk godt beskytte filer. Men så skal du formentlig ændre lidt
på dit login-system.
Prøv at se på http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/002/da002.php3 ,
http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/003/da003.php3 og
http://mbn.dk/Apache/password/