autonummerering i Microsoft sql server
Fra : Tor Lund

Dato : 27-03-03 13:18

jeg sidder og roder lidt med en Microsoft sql server. jeg kan ikke
umiddelbart finde ud af hvordan man får den til at autonummerere i en tabel.
f.eks hver gang at der bliver oprettet noget i tabellen vil NR der skal
bruges som primær nøgle blive tildelt et nummer.

jeg har prøvet med den datatype der hedder unigueidentifier men det virker
tilsyneladende ikke.

nogen der vil give et hint ?

mvh Tor Lund

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-03 13:37

Tor Lund skrev:

> [...]
> autonummerere i en tabel. f.eks hver gang at der bliver
> oprettet noget i tabellen vil NR der skal bruges som primær

Du skal bruge datatypen INT (heltal) og sætte parameteren IDENTITY
til Yes. Du kan også sætte startværdien (seed) og den værdi der
skal lægges til et nyt nummer (increment).

I T-SQL er syntaksen:

CREATE TABLE [deltagere] (
   [deltagerID] [int] IDENTITY (1, 1) NOT NULL ,
)

> jeg har prøvet med den datatype der hedder unigueidentifier
> men det virker tilsyneladende ikke.

Uniqueidentifier er ikke en autonummereringstype, men derimod en
felttype der kan gemme GUID's - id-værdier er er unikke på tværs af
databaser og servere. Har man ikke brug for replikering af data vil
det normat være spild af plads at bruge GUID's som nøgleværdier.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Tor Lund

Dato : 27-03-03 13:42

> Du skal bruge datatypen INT (heltal) og sætte parameteren IDENTITY
> til Yes. Du kan også sætte startværdien (seed) og den værdi der
> skal lægges til et nyt nummer (increment).

kanon nu funker det bare derudaf. sådan går det når man er vant til mysql.

tak for det hurtige svar.

mvh Tor Lund