Kan MySQL selv vælge mellem INSERT og UPDA~
Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 07:37

I en tabel i en MySQL database ønsker jeg at indsætte eller opdatere rækker.

Hvis en række med et bestemt id allerede findes skal rækken opdateres ellers
skal rækken oprettes.

Jeg kan selvfølgelig gøre dette (med PHP) ved først at søge på rækken og ud
fra resultatet bestemme om jeg skal anvende INSERT eller UPDATE.

Men kan jeg lade MySQL selv finde ud af hvorvidt rækken skal opdateres eller
oprettes?

Og i givet fald hvordan?

På forhånd tak for hjælpen
Claus

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-03-03 08:59

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
> fra resultatet bestemme om jeg skal anvende INSERT eller UPDATE.
>
> Men kan jeg lade MySQL selv finde ud af hvorvidt rækken skal opdateres eller

Du skal selv chekke på om rækken findes i forvejen med ex som du nævner php.

--
Henrik Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 09:43

"Henrik Hansen" <hhSPAM@fsck.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal selv chekke på om rækken findes i forvejen med ex som du nævner
php.

Takker!

Det blev så til:

if(!mysql_query($sqlinsert)) {
mysql_query($sqlupdate);
}

Claus

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 20-03-03 10:17

On Thu, 20 Mar 2003 07:36:49 +0100, "Claus Nygaard-Pedersen"
<cnpatofir.dk> wrote:

> [...]
>fra resultatet bestemme om jeg skal anvende INSERT eller UPDATE.
>
>Men kan jeg lade MySQL selv finde ud af hvorvidt rækken skal opdateres eller

Jeg tror du kan bruge "REPLACE INTO". Bemærk at den er specifik for
MySQL - så din egen løsning er mere "portabel".

--
Nis Jørgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks