Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Inkasso gæld, hjælp ønskes HURTIGT!!!
Fra : W. Bertelsen

Dato : 27-03-03 13:00

Hej alle herinde...

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe
mig med at få afklaret!

Jeg er en ung studerende, der er faldet i "de letkøbte penges fælde"....
Jeg fik for ca. 5 måneder siden, en konto i Lån og spar bank, hvor de uden
videre tilbyder ingeniør studerende en kassekredit,
med tilhørende mastercard på 30000,-.
Desværre er jeg nu i den situation at min konto står i minus 58000,- hvilket
jo vil sige at jeg har et overtræk på 28000,-!
Jeg modtog derfor selvfølgelig et brev fra banken om at kontoen er i
overtræk. Da jeg ikke kunne betale beløbet ringede jeg til dem for at høre
om det var muligt at finde en afdragsordning med dem. De sendte herefter
nogle papirer som jeg skulle udfylde og jeg ville herefter få et svar
tilbage. Jeg har nu fået svar, hvori de skriver at de ikke kan tilbyde mig
at omlægge overtrækket til et lån og at overtrækket (28000) skal betales
inden på mandag, for ellers
vil kontoen blive opsagt til "fuld og endelig indfrielse", som det hedder
sig i brevet. Jeg kan ikke betale beløbet og derfor står det nu til at blive
overdraget til deres inkasso afdeling. Jeg har igen kontaktet dem for at få
at vide hvad der ville ske og om det dog ikke var muligt at finde en eller
anden fornuftig afdragsordning med dem, men svaret var bare at det ikke
kunne lade sig gøre og ham jeg snakkede med kunne heller ikke fortælle mig
hvad der ville ske, når sagen bliver overdraget til inkasso-afdelingen.

Mit spørgsmål til jer er derfor: Hvad sker der nu?? Kommer jeg i Riebers??
Kommer de efter mine ting??
Er det til at få en afdragsordning med inkasso eller....??

Jeg mener jo ikke det ser helt så sort ud, da gælden kunne være ude af
verdnen i løbet af ca. 3 år og det er vel ikke ret lang løbetid, når man
tænker på beløbet størrelse. Men hvis de forlanger at få hele beløbet på én
gang, er jeg sgu i alvorlige vanskeligheder.
Altså jeg mener.... Det svarer vel lidt til at der står en stor rocker med
et gevær og siger at "nu går du ind i banken og røver den"! De får sgu ikke
noget ud af at jeg skaffer pengene på ulovlig vis, eller at jeg (rent
hypotetisk) tager livet af mig selv....!

Det skal nævnes at jeg kan afdrage mellem 1500 og 2000 kr om måneden.
Grunden til jeg skriver dette indlæg, er at jeg er meget i tvivl om hvad der
nu vil ske.

Mvh.
Den fortvivlede.

Fra : johnl

Dato : 27-03-03 13:20

"W. Bertelsen" skrev d. 27-03-03 13:00 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh.
> Den fortvivlede.
>
> Prøv ge capital bank de spørger ikke om noget så der skulle værer en
muglighed
mvh jh

http://www.kandu.dk/

Fra : Tommy Hasen

Dato : 27-03-03 13:54

> Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogen herinde der kan
hjælpe
> mig med at få afklaret!

Det er min erfaring at inkassofirmaet tilbyder dig at indgå et frivilligt
forlig, overholder disse afdrag kommer der ingen og henter dine ting.
De kan finde på at ville aflægge dig et besøg, det kan du blot oplyse dem at
du ikke er interesseret i, det er kun fogden der har ret til at komme ind,
ikke private firmaer.

Vh
Tommy

Fra : bauchmann

Dato : 27-03-03 13:53

> [...]
>
> Det skal nævnes at jeg kan afdrage mellem 1500 og 2000 kr om måneden.
> Grunden til jeg skriver dette indlæg, er at jeg er meget i tvivl om

Hej fortvivlede.

Det er en værre suppedas du er kommet i. Men et godt råd. Lad beløbet gå
til retslig incasso i bankens incassoafdeling. Når du hører derfra,
kommer du med tilbuddet om afdragsordning. Hvis banken er kloge
accepterer de det. Du har vist din vilje så de viser også sin
Med hensyn til GE kapital, så lad være. Gør du det, er du ude i den
cirkel,at du er nødt til optage lån, for at betale den gamle.

Held og lykke
Torben

http://www.kandu.dk/

Fra : laukjaersgaard

Dato : 27-03-03 17:10

Enhver kan jo træde på en mand der ligger ned i stedet for at give et
ordentligt svar.
Der er en masse hvis'er i det her; men det lyder som om at du virkelig
ønsker at komme ud af suppedasen på en fornuftig måde, derfor vil jeg
foreslå følgende (og en masse mennesker vil rive sig i hovedet og
fraråde dig det):
Søg hvor som helst om at få et lån med den afvikling du selv foreslår -
GE-Capital, Handelsfinans, det er underordnet - det koster ekstra; men
du har brug for hjælp NU. Find på eet eller andet formål, møbler,
PC-udstyr, og indfri Lån&Spar med det samme så du ikke bliver fristet
til at lade pengene forsvinde.

Jeg er ikke i tvivl om at du vil blive registreret i RKI selvom du kan
få en aftale istand - og så er kassen lukket.

Det vil selvfølgelig være billigst hvis du kan finde en anden bank og
være klar til at lægge kortene på bordet og få en god aftale med dem -
jeg har selv været endnu længere ude, og der kom Nordea til hjælp.

Held og lykke
Lau Kjærsgaard

http://www.kandu.dk/

Fra : Dan

Dato : 27-03-03 17:12

Mit råd er at lade sagen gå til incasso - så er banken nødt til at gå med til en afdragsordning!
Desværre ryger der så incasso-gebyrer på - og ,sikkert også nogle andre gebyrer!

Du kunne også låne pengene i en anden bank, f.eks. GE Capital Bank, og på den måde få en afdragsordning på - blot med GE Capital Bank
Der er dog en lille fælde i det: Der med låner du penge til at betale et lån!
Dette virker KUN, hvis du ikke optager flere lån intil dette lån er ude af verden, og hvis du holder dit forbrug i ave!

Ellers er du snart i en KÆMPE gældsfælde!

mvh,
Dan

Fra : Bamsefar

Dato : 27-03-03 17:29

Hejsa

Det er typisk banker at reagere sådan. Var det mig fik de fingeren!
Du skal vide, at forhandlingerne faktisk foregår på dine præmisser
og ikke deres. Det er meget muligt at de har et stykke papir hvorpå
der står at du skylder dem en masse penge. Men det er som sagt
ikke andet end et stykke papir. Så slå koldt vand i blodet og
tag det helt roligt.

Dette er hvad der vil ske hvis du ikke kan/vil betale:

1) Du kommer sikkert i RKI, men det betyder ik en skid. Du kan
sagtens leve et almindeligt liv selvom du står i RKI. Det er
blot et register.

2) En stævningsmand ringer på din dør og du får udleveret en
stævning hvor der står at du skal møde op i den lokale
fogedret til en bestemt dato og et bestemt tidspunkt.

3) Når du møder op vil der være en fogedretsdommer, modpartens
advokat og dig selv.

4) Du bliver nu spurgt om du kan betale gælden.

Svarer du ja,
bliver der spurgt om hvor meget. Du kan svare 5 kroner om
måneden hvis du har lyst til at tage lidt pis på dem. Men
du kan selvfølgelig også sige at du gerne vil betale det du
nu måtte være i stand til at betale.

Svarer du nej, bliver du spurgt om du ejer dyre ting (malerier,
tæpper, antikke møbler). Det gør du nok ikke! Ting som
computer, fjernsyn, alm. møbler osv. har du ret til at have.
Advokaten vil sikkert spørge hvor ny din computer er og hvor
meget du gav for den. Men det kan du altså ikke huske, men du
tror nok det er omkring 6000 kroner! Det mest sandsynlige er
at de gør udlæg i det evt. depositum som du har betalt hvis
du bor i en lejlighed. Hvis du bor i noget andet ved jeg ikke
hvordan det forholder sig der. Men du bliver i hvert fald
ikke smidt på gaden og der kommer ikke nogen og sparker
din dør ind.

5) Herefter kan du gå ned til din bank og opsige din konto
og flytte over til en bank som behandler dig bedre og med
mere respekt. Og hvis du ikke kan få en bankkonto, så
overlever du også det. Der er MASSER af banker i denne verden
og de står i kø for at overlæsse dig med kreditkort.

Så slå koldt vand i blodet og slap helt af!

Mit indlæg virker måske provokerende. Der vil sikkert være nogen
der synes at man altid skal betale sin gæld. Det skal man også, men
en bank skal sgu også vise forståelse og behandle dens kunder ordenligt.
Det kaldes nemlig service og kan de ikke udvise almindelig høflighed,
kan de rende mig noget så grusomt.

---

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-03-03 20:44

Bamsefar wrote:

> [...]
> en bank skal sgu også vise forståelse og behandle dens kunder ordenligt.
> Det kaldes nemlig service og kan de ikke udvise almindelig høflighed,

Næ, det virker meget realistisk beskrevet, så jeg har gemt det for
videre reference.
--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-03-03 21:07

Erik G. Christensen wrote:

> Næ, det virker meget realistisk beskrevet, så jeg har gemt det for
> videre reference.

Det virker dog noget kortsigtet. Vil vor studerende spørger senere
stifte familie, købe ting på afbetaling eller måske ligefrem købe en
ejerbolig, kan det ikke anbefales at have en helt så afslappet holdning
til situationen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-03-03 21:23

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> stifte familie, købe ting på afbetaling eller måske ligefrem købe en
> ejerbolig, kan det ikke anbefales at have en helt så afslappet holdning

Ja, men du klippede det om ønsket om kortsigtede muligheder,
og jeg går vist for tit ud fra "kundens" ønsker.

(da jeg for ofte bliver skippet for at være realistisk

Fra : Frederiksen

Dato : 27-03-03 21:00

> [...]
> hvordan det forholder sig der. Men du bliver i hvert fald
> ikke smidt på gaden og der kommer ikke nogen og sparker

Hvis du bor i "noget andet", så kan det f.eks. være ejerbolig, og så kan du
sagtens ryge på gaden. Og misser du en termin med blot ganske få dage, så
lukker der for lånet, og så kan du jo se om det betyder noget at du er i
RKI.

Nej, verden går ikke under fordi man bliver registreret i RKI, men hverdagen
kan godt gå hen og blive noget mere problematisk. Må du blive i dit job,
hvis du bliver registreret i RKI?

Mvh Maria

Fra : Hejberg

Dato : 28-03-03 01:00

Klip

> [...]
hverdagen
> kan godt gå hen og blive noget mere problematisk. Må du blive i dit job,

klip

Ja for nogle går verden ned eftersom som man kommer i RKI
men du skal huske at de første 6 mrd er du ikke synlig i RKI
og hvis du ind går en aftale med banken skal du huske dem på
at de skal slette dig fra RKI igen.

jeg ved godt hvordan det er at står der for det har jeg prøvet.

jeg to telefon om ringet til RKI som ligger i Århus og fik oplyst
om jeg var i deres system, vor efter jeg bad dem om at slette
mig og det gjordig de så denne dag i dag er jeg ikke hos dem.

hilsen hejberg

Fra : Frederiksen

Dato : 28-03-03 07:15

> Ja for nogle går verden ned eftersom som man kommer i RKI
> men du skal huske at de første 6 mrd er du ikke synlig i RKI

Niks, du er synlig fra dag efter efter registreringen.

> og hvis du ind går en aftale med banken skal du huske dem på
> at de skal slette dig fra RKI igen.

De KAN slette dig, de SKAL ikke før du har betalt din gæld.

> [...]
> om jeg var i deres system, vor efter jeg bad dem om at slette
> mig og det gjordig de så denne dag i dag er jeg ikke hos dem.

Du kan ikke få oplyst telefonisk om de har registreret dig, og du kan ikke
selv bede om at blive slettet. Det er den, der har registreret dig, der også
står for sletningen.

Mvh Maria

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 28-03-03 15:25

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
> selv bede om at blive slettet. Det er den, der har registreret dig, der

Hvis du ringer og siger at du ikke vil vedkende dig gælden, så SKAL de
slette dig.

\MK

Fra : Frederiksen

Dato : 28-03-03 17:05

> også
> >

> Hvis du ringer og siger at du ikke vil vedkende dig gælden, så SKAL de
> slette dig.

Du kan slet ikke blive registreret før du har vedkendt dig gælden.

Mvh Maria

Fra : No One

Dato : 28-03-03 18:46

Det her er vist løbet lidt af sporet.

Det dummeste man overhovedet kan gøre er at stifte ny gæld for at betale den
gamle. Det er skruen uden ende.

Med hensyn til registreringer i RKI kreditinformation så er det korrekt at
man hvis man anfægter skylden til sin kreditor ikke kan være opført i RKI
eller for den sags skyld andre registre. Men hvis man får en dom i mod sig i
byretten så er der intet man kan gøre så er registreringen i RKI sikker. Og
derfor er det en god ide at tænke sig om. For hvis din kreditor sætter dig i
RKI kan du stå der i maksimalt 5 år. Anfægter du den gæld og får dommen i
byretten året efter ja så er det altså en registrering på 5 år fra dommens
dato. Derfor kan det svare sig at tænke sig om inden man ringer til RKI og
beder dem fjerne registreringen. Særligt hvis man sidder med en dårlig sag
der sikkert vil ende med en dom i byretten. Så kan man lige så godt komme i
gang med at være registreret som dårlig betaler og få det overstået.

Derudover fremgår det af Retsplejelovens §509, stk. 2 at udlæg ikke kan
foretages i aktiver af ind til 3000,- kroners værdi, som er nødvendige til
skyldneren eller hans husstands erhverv eller uddannelse.

Det vil altså sige at det er en temmelig dårlig ide at sige, at en computer
har kostet 6000,- kroner. Den rigtige måde er at sige at du har en
computer - den koster måske 2500,- men de har ikke spurgt dig om hvad din
skærm koster. Derfor kan udlæg ikke foretages.

Derudover vil jeg råde dig til at tage kontakt til bankens inkassoafdeling
og fremkomme med dit forslag til afdrag - helst skriftligt. Så viser du
vilje og det er ret vigtigt når man skylder penge væk. Jeg har selv - som
selvstændig en debitor der på 2. år ikke har betalt - han kommer en tur i
fogedretten her i næste uge, men det er alstå 2 år efter at han har modtaget
dommen - og jeg skal kunne sansynliggøre at der er værdier på bopælen før
end fogeden vil lette rumpetten og køre med derud for at se om det er
rigtigt.

Fra : Bamsefar

Dato : 30-03-03 12:39

Der er ikke præcedens for at gøre udlæg i computere til en værdi af 6000
kroner (og slet ikke hvis den bruges ifm uddannelse/arbejde). Det betragtes
som en del af et "rimligt hjem"..Det samme gælder TV, anlæg osv...

Iøvrigt mister elektriske artikler hurtigt deres værdi.

Iøvrigt er det en fordel at stå i RKI hvis man er en "dårlig betaler". Det
skræmmer nemlig andre kreditorer væk så de ikke gider bruge tid og penge på
at hyre en advokat til at føre en sag som alligevel ikke giver noget tilbage
i sidste ende. Hvem gider vente i flere år på at få nogen penge tilbage? Det
bliver bare afskrevet som tab.

---

Fra : Kasper Kim Jannaes

Dato : 01-04-03 23:13

Tja... jeg havde selv engang Lån og Spar bank, var lige flyttet fra
kæresten, havde derfor et mindre overtræk (omkring 2000) prøvede at få et
"quicklån" på 10000, og det blev purre afvist, på trods af, at jeg på
daværende tidspunkt vel tjente omkring 30.000 om måneden, herefter skiftede
jeg til Amagerbanken, og har der fået en fin behandling..

Men et godt råd ville da være, at være lidt på forkant med udviklingen inden
det går galt!

Held og lykke

Kasper

Fra : spf

Dato : 06-05-03 21:32

Hvis nogle kommer i RKI situationen...

kunne man prøve www.reko.dk

meningen skulle være, at de meget snart kan låne penge ud til bl.a. RKI
registrede UDEN krav om fast ejendom osv.

Ganske interessant. Ser lovende ud.. for mange..!

http://www.kandu.dk/

Fra : finn_pind

Dato : 07-05-03 12:58

On Tue, 06 May 2003 20:32:27 GMT, "spf" <spf.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>registrede UDEN krav om fast ejendom osv.
>
>Ganske interessant. Ser lovende ud.. for mange..!

"fint med din spam der"
men det er jo ikke engang startet op med lån endnu,
så hvordan kan du foreslå ham det som løsning på hans her og nu
problem..

og hvor meget er du selv lige involveret i det projekt,
siden det er så interessant at det skal plastres op i 17000 tråde....

Fra : fm

Dato : 18-05-03 14:20

Nu bliver man nu engang ikke registreret hos RKI uden, at sagen har været
for i en fogedret og mht. hvad der vil ske og ikke mindst hvilke rettigheder
du har, syntes jeg at du skulle læse lidt om dette hos RKI, for du har
faktisk en del rettigheder og du kan faktisk også få at vide hvad der vil
ske dig i den konkrete sag hvis du henvender dig til dem pr. telefon - vi
har selv aftaler med RKI mht. kunder som ikk vil betale og selv en
indsigelse mod kravet - berettiget eller ej - så stopper de en registrering
omgående indtil vi har været via en domstol!!
I mange tilfælde, bliver RKI anvendt som "bussemand"!
Kan du ikke prøve selv at tilbyde din bank en afdragsordning? - det må vel
alt andet lige være bedre for dem, hvis de får et beløb i den størrelseorden
som du er istand til, at kunne klare fremfor "intet" + en masse udgifter!
Hvorfor prøver du ikke at få råd og vejledning via:
http://www.netjurist.dk/
http://www.sr.au.dk/studenterraadet/retshjaelpen/retshjaelpen.html
http://www.familieadvokaten.dk/

Der er da muligheder nok for, at du kan få råd og vejledning om hvad d uskal
gøre i din situation.
/mogens