1 SQL Sætning, 2 tables?
Fra : Preben Meisner

Dato : 27-03-03 12:34

Er det muligt at lave EN SQL sætning som kan give udtræk fra 2
forskellige tables?

Hvis jeg nogen forslag til hvordan?

Mvh.
Preben Meisner

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : fiduusen.dk

Dato : 27-03-03 13:19

vha. JOIN

se msdn:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/office97/ht
ml/output/F1/D2/S5A318.asp

("Inner join" & "LEFT join, right join" )

hilsen
www.fiduusen.dk

Fra : Chrisser

Dato : 27-03-03 14:21

"Preben Meisner" <pmr@aperfectcircle.dk> skrev i en meddelelse news:b5unj9$76l$1@sunsite.dk...
> Er det muligt at lave EN SQL sætning som kan give udtræk fra 2
> forskellige tables?

Det kan gøres på amnge måder, ved brug af join som allerede forslået, eller på den mere direkte måde som nedenunder.

"select tabel1.felt1,tabel1.felt2,tabel2.felt3 from tabel1,tabel2 where tabel1.felt1 = tabel2.felt3"

Grunden til at jeg her sætter tabelnavn på foran feltnavnet er, at hvis du har to tabeller hvor primærnøglen i den ene optræder som fremmednøgle i den anden, så vil pågældende felt normalt hedde det samme( id, nr,autonum osv.). Så ved at angive fra hvilken tabel man ønsker de pågældende felter fra udelukker man fejl ( og man kan så også bedre huske hvad man lavede et år senere )

Mvh
Chrisser