Krigene 1848-50 og 1864
Fra : Stuepigen

Dato : 27-03-03 11:49

Vi er en lille gruppe, der forsker lidt i lokalhistorien her i vores sogn.
Under dette har vi fået lavet en liste med navne på ca. 150 personer herfra
sognet, der har været soldater i krigene 1848-50 og 1864.
Vi har ladet os fortælle, at der findes mange breve, som soldater der deltog
i disse to krige sendte hjem, de skulle opbevares i Rigsarkivet eller Det
Kongelige Bibliotek eller måske begge steder.
Nu synes vi, at det kunne være spændende, at undersøge om der i blandt
disse breve skulle være nogen fra "vores" soldater.
Men da vi ikke rigtig ved, hvordan vi kommer i gang, er det, at vi vil
spørge, om der blandt deltagerne i dette forum, er nogen der kan hjælpe os,
med hvordan vi griber det an.

Fra : LisBJensen

Dato : 27-03-03 13:13

"Stuepigen" skrev d. 27-03-03 11:49 dette indlæg :
> [...]
> Men da vi ikke rigtig ved, hvordan vi kommer i gang, er det, at vi vil
> spørge, om der blandt deltagerne i dette forum, er nogen der kan

Hej stuepigen.
prøv dette link http://www.sa.dk/ra/salgservice/FOLDERE/Slegsvig.htm og
se om det kan hjlpe dig idn søgen efter disse breve.

Lis Jensen

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-03-03 17:52

"Stuepigen" <suben_dk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
herfra
> sognet, der har været soldater i krigene 1848-50 og 1864.

Jeg har en dagbog skrevet af en soldat, der var med 1864. Han nævner flere
gange, at han har skrevet et brev. Hvad er vores sogn? Mit sogn, Tirsted,
ligger på Lolland. Det kunne være spændende at finde et af brevene.

Hans

Fra : Bjarne Damsgaard

Dato : 28-03-03 16:23

On Thu, 27 Mar 2003 11:48:33 +0100, "Stuepigen" <suben_dk@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>spørge, om der blandt deltagerne i dette forum, er nogen der kan hjælpe os,

I kan finde nogle breve på nettet: www.milhist.dk , se under
Soldater/Breve fra 1864

mvh
Bjarne Damsgaard

Fra : Ove Kühn

Dato : 01-06-03 19:46

Hvilket sogn taler I om? Jeg har ca. 25 breve, som min oldefar skrev til sin
kæreste 1849-50. Han var født i Eggeslevmagle sogn, Sorø amt, men flyttede
til sin kæreste på Fyn.
Venlig hilsen
Ove Kühn

Fra : Leo Olsen

Dato : 03-06-03 11:40

Sognet vi taler om er Tilst sogn ved Århus.
Der findes jo uden tvivl, stadig en del af disse breve der opbevares privat,
og hvis der i blandt disse er nogen fra soldater der stammer fra Tilst sogn,
vil vi selvfølgelig meget gerne have lov at få en kopi af disse.
Men det vi tænkte på, var de breve der skulle opbevares på Rigsarkivet/Det
Kongelige Bibliotek, findes der en registratur eller lignende, hvor udfra
det kan ses, om der blandt de opbevarede breve er nogle, der stammer fra
soldater, der kommer fra Tilst sogn.
Venlig hilsen
Leo