Sidelayout vha. Words 'engine' - eller...?
Fra : Christian Estrup

Dato : 26-03-03 12:25

Hej gruppe,

Jeg har en lidt usædvanlig... 'udfordring'.

Jeg har fået i opdrag at udvikle en faktura-designer til et økonomisystem.
Selve indtastningen/redigeringen af de 'rå' fakturadata er på plads - nu
skal brugerne bare have mulighed for at designe de færdige fakturaer selv.

P.t. er designet meget 'låst', og derfor også 'hardkodet' vha. ASP og PDFLib
(www.pdflib.com). Og ja, i sidste ende skal fakturaen komme ud som PDF.

Min første tanke var at lave en decideret 'designer', hvor der kan indsættes
statiske samt fakturaspecifikke tekster, billeder osv. - samt vælges fonte,
farver osv.. På ét eller andet plan er der dog temmelig meget 'opfinden
hjulet' over dette...

Jeg blev så spurgt, om man ikke bare kan lade brugerne designe deres
fakturaer i Word - under anvendelse af nogle fastsatte 'koder' til placering
af faktura-specifikke oplysninger. Brugerne skulle så uploade deres
Word-filer, som herefter 'flettes' med de aktuelle fakturadata på serveren
(PDF-konverteringen ser jeg her som en mindre ting).

Jeg har så prøvet at installere Word på serveren, og så bruge dens "API"/OLE
Automation til at manipulere folks Word-filer. Dét fungerer også glimrende -
bortset fra, at det ikke går sk...hurtigt. Derudover _er_ Word jo mildt sagt
ikke beregnet til at blive kørt af et hav af brugere samtidig på en
server...

Jeg har prøvet at opstøve ikke-Office-krævende
Word-manipulations-komponenter, men uden held.

Nogle forslag - evt. helt andre måder at tilgå udfordringen på?

Mvh.
Christian Estrup

Fra : Jakob Andersen

Dato : 26-03-03 21:59

Christian Estrup skrev:
> [...]
> bortset fra, at det ikke går sk...hurtigt. Derudover _er_ Word jo mildt sagt
> ikke beregnet til at blive kørt af et hav af brugere samtidig på en

Ej heller tror jeg at din Word licens passer så godt ind i ovenstående
eftersom det svjh kræver en speciel serverlicens.

> Jeg har prøvet at opstøve ikke-Office-krævende
> Word-manipulations-komponenter, men uden held.

Hvis jeg har dig ville jeg kigge på at lave en lille Javaapplet eller
lignende hvor brugerne kan designe fakturaen. Du kan også lave det i
javascript men det er nok lettere at få crossbrowser kompatibelt med en
applett.

--
Jakob Andersen