en funktion der kan splitte en string og s~
Fra : OZ

Dato : 26-03-03 09:39

Hej NG

Er der en der kan hjælpe mig med at lave en funktion der på baggrund af en
streng kan splitte den og sætte den ind i en dropdownbox?

Eks. jeg har et felt i en DB der indeholder farve der kunne stå
rød,blå,grøn,sort

det felt vil jeg gerne have udskrevet i en dropdownbox, jeg går udfra at man
skal bruge split

jeg er nået dertil hvor jeg splitter strengen op og det går fint men hvordan
kommer jeg nu i kontakt med de forskellige farver??

strColor = split(rsProdInfo("ProductColor"),",") ' lad os sige her er
blå,rød,grøn
det kan jeg nu komme i kontakt med med
response.write strColor(0)
response.write strColor(1)
response.write strColor(2)
' hvad nu hvis der er flere eller færre farver??

Jeg har så forsøgt mig med følgende:

Dim I
I = 0
for each color in strcolor
Response.Write strColor(I)
I + 1
next
Men det virker ikke den siger at "Typer stemmer ikke overens" hvad gør jeg
hvordan gør jeg så`???

PÅ forhånd tak

Oz

Fra : Chrisser

Dato : 26-03-03 10:01

"OZ" <no_spam_gonzo@strike-team.com> skrev i en meddelelse news:b5roso$c27$1@sunsite.dk...
> [...]
> next
> Men det virker ikke den siger at "Typer stemmer ikke overens" hvad gør jeg

Syntaksen for at udskrive et array kører sådan:

For Each color in strColor
Response.write "værdi: " & color & "<br>"
Next

Chrisser

Fra : OZ

Dato : 26-03-03 10:07

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev:

Syntaksen for at udskrive et array kører sådan:

For Each color in strColor
Response.write "værdi: " & color & "<br>"
Next

Tak Crisser det virker...

Jeg har så i mellemtiden arbejdet lidt videre og er nået frem til følgende
ikke særlig køn men det virker... Mon den kunne pudses lidt af??

<SELECT id=select1 name=color>
<%
maxcounter=ubound(strColor)

FOR counter=0 TO maxcounter
this = strColor(counter)
dropdown = "<OPTION value=" & this &">" & this & "</OPTION>"
Response.Write dropdown

NEXT
%>
</SELECT>

Oz

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-03-03 10:32

OZ skrev:

> Jeg har så i mellemtiden arbejdet lidt videre og er nået frem
> til følgende ikke særlig køn men det virker... Mon den kunne
> pudses lidt af??

Den er såmænd udmærket - men du kan da få et par forslag alligevel.

> <SELECT id=select1 name=color>

Det er ikke forkert i traditionel HTML, men jeg vil alligevel
anbefale dig at bruge anførselstegn om dine parameterværdier. Det
er krævet hvis man vil skrive XHTML og det er i mine øjne også
lettere at læse (men det er dog nok mest en smagssag).

> <%
> maxcounter=ubound(strColor)
>
> FOR counter=0 TO maxcounter

Du kunne evt. benytte "for each" til din løkke. Jeg er dog ikke
100 % sikker på at rækkefølgen bliver den samme.

Eksempel:

   Dim col
   For Each col In strColor
       Response.write ....
   Next

> dropdown = "<OPTION value=" & this &">" & this & "</OPTION>"

Value-parameteren er overflødig når den viste værdi er den samme
som den værdi der skal submittes.

> Response.Write dropdown

Du udskriver en <option>-værdi i hvert gennemløb. En anden mulighed
er at lave alle optionværdierne først og så udskrive dem på en
gang. Jeg ved ikke hvad der er hurtigst - du kan evt. prøve det med
en timer. Hvis det er forholdsvis få elementer (< 100) vil
forskellen formentlig være minimal.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : OZ

Dato : 26-03-03 10:50

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

Først og fremmest tak for dit meget fine og udførlige svar =)

> [...]
> er krævet hvis man vil skrive XHTML og det er i mine øjne også
> lettere at læse (men det er dog nok mest en smagssag).

Du har ret dårlig vane...

> Du kunne evt. benytte "for each" til din løkke. Jeg er dog ikke
> 100 % sikker på at rækkefølgen bliver den samme.

> [...]

Rækkefølgen forbliver den samme som den indskrives så det er nok
nemmere.....

> Value-parameteren er overflødig når den viste værdi er den samme
> som den værdi der skal submittes.

Det var jeg faktisk ikke klar over tak for tippet =)

> [...]
> gang. Jeg ved ikke hvad der er hurtigst - du kan evt. prøve det med
> en timer. Hvis det er forholdsvis få elementer (< 100) vil

Endu engang tak...

Oz