Gruppe for håndarbejdere
Fra : Zippedyr

Dato : 25-03-03 14:56

Nu har jeg læst de seneste indlæg om fløjter, og det ser jo ud, som der kunne laves et helt orkester.

jeg synes, håndarbejde og husflid efterhånden fører en hensygnende tilværelse.
Jeg har to piger på 10 og 15 år, og de har prøvet at lege lidt med en symaskine og lavet lidt stoftryk og andet i faget "billedkunst", men de aner ikke, hvad et strikketøj er.

Siden jeg fik computer, må jeg indrømme, at meget af min tid går ved den, da jeg her får en masse vidunderlige informationer, som man som blind ikke i den grad har haft mulighed for, før.

Men nu har jeg tænkt på, at det faktisk ikke burde være således, at de gode håndarbejder går i glemmebogen.

Hvis der er basis for en gruppe, er jeg meget med på ideen.

Skulle nogen lægge inde med lette strikkeopgaver, som alligevel ser smarte ud, som jeg måske kan lære mine piger at strikke, så ville det bare være fint.
Det skal dog helst ikke være diagrammer, da den moderne scannerteknik endnu ikke har fundet ud af at oversætte tegninger til tale.

Hilsen fra en glad computernørd, som vil hvile hænderne med håndarbejde.

Fra : Bettina Løhmann

Dato : 31-03-03 17:23

Hej Zippedyr,

Når nu du snakker om piger i den alder, var det måske en ide at få fat på
bogen "Vrang!" der udkom i efteråret engang. Jeg synes selv, modellerne er
lidt for "avant garde" *hehe* til mig, men opskrifterne er skrevet på et
lidt mere tilgængeligt sprog end normalt, og modellerne er som antydet sådan
lidt smarte i det, benvarmere, tasker, nederdele og trøjer i glatstrikning,
fri til fortolkninger.
Kig på http://www.oxygen.dk/sw193.asp hvor den kan bestilles. Jeg har intet
med forfatterne at gøre, og jeg kunne aldrig selv finde på at købe bogen,
men den slår mig som oplagt at lære at strikke ud fra, hvis man er ung og
vil være helt med fremme på moden - og vi skal huske på, at det faktisk er
HAMRENDE moderne at strikke for tiden, i USA går de helt amok og masser af
fx skuespillere kan slet ikke slippe pindene igen!

Og hvorvidt det lever en hensygnende tilværelse, så er det jo bare med at
finde de andre. Hvis du er ivrig strikker (og evt. også nyder andre
håndarbejder), findes der fx på Yahoo Grupper en gruppe ved navn
"Gavstrikkerne" som er ganske hyggelig og meget aktiv. Er man med i den, får
man heldigvis et lidt andet indtryk af strikkeriets tilværelse.

Hvad angår navn til en gruppe her på Usenet, kunne navnet også være
"dk.fritid.husflid"?

Mvh.
Bettina